ساند تاور ST40B سامسونگ

بررسی تاور اسپیکر ST40B سامسونگ؛ اسپیکری مخصوص مهمانی

دوشنبه ۳ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
اسپیکر ST40B سامسونگ با نورپردازی هیجان‌انگیز و حجم صدای بالا مخصوص مهمانی طراحی شده؛ اما آیا کیفیت صدا هم با برچسب قیمتی‌ نسبتا زیادش هم‌خوانی دارد؟
تبلیغات

سال ۲۰۱۶، سامسونگ یکی از هوشمندانه‌ترین تصاحب‌های دنیا را انجام داد؛ تصاحب ۸ میلیارد دلاری برند هارمن کاردن که زیرمجموعه‌ای از پرآوازه‌ترین برندهای سیستم‌های صوتی ازجمله JBL، اینفینیتی، AKG، مارک لوینسون، Revel و صدالبته خود هارمن‌ کاردن را به مالکیت کره‌ای‌ها درآورد؛ اما سامسونگ ترجیح داد تمام این برندها مستقل از نام شرکت مادر به فعالیت خود ادامه دهند، طوری‌که حالا افرادی زیادی هستند که نمی‌دانند JBL یا هارمن‌ کاردن، دو تا از پرطرفدارترین برندهای تولیدکننده‌ی محصولات صوتی در جهان، تحت مالکیت سامسونگ فعالیت می‌کنند.

خود سامسونگ اما دامنه‌ی محصولات صوتی‌اش را به ساندبار، هدفون و سیستم‌های صوتی معروف‌به «تاور اسپیکر» محدود کرده است؛ اسپیکرهای بزرگ مخصوص مهمانی که به‌خاطر حجم صدای زیاد، پوشش بیس مطلوب، نورپردازی‌های هیجان‌انگیز و گاهی هم قابلیت «کارائوکه»، محبوبیت زیادی دارند.

خانواده‌ی تاور اسپیکرهای سامسونگ که به‌نام «ساند تاور» شناخته می‌شوند، از سه مدل ST90B و ST50B و ST40B تشکیل شده‌اند که بسته‌به قدرت درایورها و توان خروجی، به‌ترتیب در درسته‌بندی بالارده، میان‌رده و اقتصادی قرار می‌گیرند.

من برای بررسی مدل «اقتصادی» این خانواده، یعنی ST40B را در اختیار داشتم که با برچسب‌قیمتی ۳۸۰ دلار، تقریبا با اسپیکر JBL Boombox 3 با توان خروجی ۱۳۶ وات که پیش‌تر بررسی کرده بودم، هم‌قیمت است.

سنگین، اما ۱۲ ساعت شارژدهی با گواهی ضدآب IPX5

تاور اسپیکر ST40B سامسونگ با ابعاد ۲۸ در ۵۶ در ۲۶ سانتی‌متر و وزن ۸ کیلوگرم، بدون چرخ و دسته، برای افرادی با جثه‌ی کوچک به‌هیچ‌وجه اسپیکر قابل‌حمل محسوب نمی‌شود؛ اما باتوجه به اینکه این اسپیکر مخصوص مهمانی است، احتمالا پس از انتخاب جای قرارگیری آن در خانه، دیگر به جابه‌جایی مداوم آن نیازی نخواهید داشت.

ساند تاور ST40B سامسونگ در دست

بااین‌حال، شارژدهی ۱۲ ساعته و گواهی ضد‌آب IPX5 که استفاده از ST40B را زیر باران ممکن می‌کند، احتمالا شما را گاهی وسوسه کند که از اسپیکر در فضایی بیرون از خانه استفاده کنید (البته حواستان به آلودگی صوتی باشد!)

سیستم صوتی ST40B ظاهر مینیمال و کیفیت ساخت بسیار خوبی دارد، اما ممکن است به‌خاطر ابعاد بزرگش با هر دکوری جور درنیاید. طراحی مثلثی اسپیکر هم صدا را از دو جهت مختلف پخش می‌کند تا سانداستیج بهتری از اسپیکرهایی با طراحی عادی داشته باشد؛ بدین‌ترتیب، افرادی که در دو سمت اسپیکر قرار می‌گیرند، کیفیت صدای یکسانی را تجربه کنند.

درون جعبه هم به جز خود اسپیکر، کابل شارژ ۱٫۵ متری و راهنمای استفاده همراه‌با ریموت‌‌کنترلی با دو باتری AAA وجود دارد که برای مواقعی که از اسپیکر دور هستید و درعین‌حال نمی‌خواهید از اپلیکیشن برای کنترل اسپیکر استفاده کنید، به‌شدت کاربردی است.

پشتیبانی از پخش محتوای Lossless

این اسپیکر از دو توییتر ۲٬۵ اینچی و دو ووفر ۴ اینچی بهره می‌برد و به‌جز کدک‌های صوتی معمول مثل WAV و MP3 و AAC، از چند فرمت مخصوص محتوای صوتی باوضوح بالا و به‌اصطلاح Lossless از جمله FLAC و ALAC و apt-X پشتیبانی می‌کند. سیستم صوتی ST40B از نظر اتصالات هم وضعیت بسیار خوبی دارد و از یک درگاه USB، دو درگاه AUX و قابلیت اتصال بلوتوثی دو دستگاه به‌طور همزمان بهره می‌برد؛ امکان اتصال میکروفون برای کارائوکه هم وجود دارد.

دکمه‌های پشتی اسپیکر ساند تاور ST40B سامسونگ
اتصالات اسپیکر ساند تاور ST40B سامسونگ

توان خروجی ۱۶۰ وات ST40B در حالت متصل به برق و توان ۸۰ وات در حالت متکی‌به باتری، حجم صدای فوق‌العاده‌ای تولید می‌کند که برای فضای بزرگ و مهمانی‌های پرجمعیت مناسب است؛ فقط حیف که راهی وجود ندارد تا متوجه شویم چه‌وقت صدا تا درجه‌ی آخر زیاد شده است.

من برای تست بیس پایینی، میانی و بالایی سراغ آهنگ‌های معمول و موردعلاقه‌ام رفتم. اسپیکر ST40B ساب‌بیس آهنگ الکترونیک «We Have a Map of the Piano» از گروه ایسلندی Múm را بسیار خوب پوشش داد، طوری که به‌خوبی از اجزای دیگر آهنگ قابل‌ تفکیک بود. میدبیس در آهنگ «Enjoy the Silence» از گروه Depeche Mode و های‌بیس آهنگ «Blinding Lights» از The Weeknd نیز خوب بود، اما در حد انتظارم کوبنده نبود. البته فعال کردن حالت BASS از دکمه‌ی روی اسپیکر یا ریموت یا اپلیکیشن، کمی به افزایش پوشش بیس کمک می‌کند، اما نه درحدی که واقعا محسوس باشد.

اسپیکر ساند تاور ST40B سامسونگ

اسپیکر ST40B بازه‌ی میدرنج را فوق‌العاده پوشش می‌دهد، طوری که صدای خواننده‌ در آهنگ «Ophelia» از Natalie Merchant تمیز، شفاف و پرجزییات است و صدای هم‌خوانی حضار، صدای خش‌دار گیتار و خواننده در نسخه‌ی لایو آهنگ آکوستیک «Many of Horrors» از گروه Biffy Clyro به‌خوبی از هم تفکیک شده و واضح و پراحساس به‌گوش می‌رسد.

پوشش میدرنج و تربل عالی، اما بیس ضعیف‌تر از حد انتظار

تاور اسپیکر سامسونگ در پوشش بازه‌ی تربل هم که فرکانس‌های بالایی را شامل می‌شود، عالی ظاهر شد. مثلا آهنگ Sentient Oona از گروه سایکدلیک پانک Thee Oh Sees که صدای لید گیتار آن از دقیقه‌ی ۱:۳۳ زنگ‌دار و کوبنده است، براق و برنده به گوش رسید؛‌ اما نه درحدی که برای گوش‌ها آزاردهنده باشد.

اسپیکر ST40B به‌خوبی از پس تفکیک صدای مختلف سازها و کنترل دیستورشن برمی‌آید. صدای درامز در آهنگ ملودیک دث متال The Wonders at Your Feet از گروه Dark Tranquillity تمیز و کوبنده بود و پوشش عالی بازه میانی اجازه نمی‌داد صدای خواننده پشت صدای گیتار، درامز، فلوت و ویولن خفه شود. اگر هم آهنگ‌های موردعلاقه‌تان میکس خوبی ندارند، ST40B در هر حال صدایی تولید می‌کند که شنیدنش گوش‌هایتان را آزار ندهد.

بخش بالایی ساند تاور ST40B سامسونگ

اسپیکر سامسونگ علاوه‌براینکه صدا را در دو جهت مختلف پخش می‌کند تا سانداستیج تقویت شود، از صدای استریو نیز پشتیبانی می‌کند تا شنیدن آهنگ‌هایی مثل «Far Beyond the Days of Grace» از گروه The Sorrow و «Paint It Black» از رولینگ استونز واقعا لذت‌بخش شود.

البته ST40B به‌جز حجم صدای زیاد و کیفیت صدای خوب، از نورپردازی با گزینه‌های متنوع و امکان شخصی‌سازی رنگ‌ها، پروفایل‌های صدا برای گوش دادن به ژانرهای مختلف موسیقی، افکت‌های صدا برای دستکاری پوشش بازه‌های فرکانسی و البته قابلیت اتصال میکروفون برای «کارائوکه» بهره می‌برد تا دورهمی‌ها را هیجان انگیز کند. امکان اتصال دو دستگاه از طریق بلوتوث فراهم است و قابلیت Group Party هم اجازه می‌دهد تا حداکثر ده اسپیکر مدل MX-ST و MX-T سامسونگ را به هم متصل کنید تا از حجم صدای به‌مراتب بیشتری در فضاهای بزرگ‌تر بهره ببرید.

اپلیکیشن Samsung MX-ST40B Sound Tower
اپلیکیشن Samsung MX-ST40B Sound Tower
اپلیکیشن Samsung MX-ST40B Sound Tower

تنظیمات اکولایزر نام‌های گیج‌کننده‌ای دارد

راستش، نام‌هایی که سامسونگ برای تنظیمات اکولایزر در بخش DJ Beat اپلیکیشن انتخاب کرده، گیج‌کننده هستند و آدم را یاد منوی برخی کافه‌ها با اسامی عجیب‌وغریب برای غذاهای معمولی می‌اندازد؛ مثلا Filter، Crush یا Mahwah دقیقا معلوم نیست به کدام بازه‌ی فرکانسی اشاره دارند و کم‌وزیاد کردن‌شان آنقدر تغییر محسوسی در کیفیت صدا ایجاد نمی‌کند که بتوان حدس زد.

درکل، تجربه‌ی من از صدای تاور اسپیکر ST40B رضایت‌بخش بود؛ هرچند ترجیح می‌دادم بیس میانی و بالایی پوشش کوبنده‌تری داشت. اگر برای مهمانی‌هایتان دنبال اسپیکر قدرتمند با کیفیت صدای رضایت‌بخشی هستید که آن را جایی در خانه قرار دهید، از نورپردازی‌هایش استفاده کنید و با اتصال میکروفون به آن، آوازخوانی کنید، ST40B سامسونگ احتمالا به‌کارتان بیاید؛ اما اگر ترجیح می‌دهید اسپیکر را با خود حمل کنید، عمر باتری بیشتری نصیبتان شود و نیازی هم به نورپردازی و سانداستیج ندارید، اسپیکر JBL Boombox 3 نیز گزینه‌ی بسیار خوبی است و کیفیت صدای فوق‌العاده‌ای ارائه می‌دهد.

عکاس: مریم خاکسار

نکات مثبت

  • حجم صدای عالی
  • مقاوم در برابر پاشش آب (گواهی IPX5)
  • ریموت‌کنترل داخل جعبه
  • پخش محتوای صوتی با وضوح بالا (FLAC و ALAC و apt-X)
  • پخش صدای استریو و دوجهته
  • نورپردازی و قابلیت کارائوکه

نکات منفی

  • حمل‌پذیری پایین
  • پوشش بیس پایین‌تر از انتظار
  • تاثیر نامحسوس تغییرات EQ در پاسخ فرکانسی
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات