بررسی هدفون WH-1000XM5 سونی [به‌همراه بررسی ویدیویی]

سه‌شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
مطالعه 19 دقیقه
هدفون پرچم‌دار XM5 سونی با ظاهری متفاوت از مدل‌های قبلی و کیفیت صدای فوق‌العاده، بهترین عملکرد ANC و میکروفون در بین رقیبان، گزینه‌ی هیجان‌انگیزی برای دوستداران موسیقی است. با بررسی XM5 همراه زومیت باشید.
تبلیغات

این‌ روزها، حجم زیادی از هیجان معرفی محصولات الکترونیک معمولاً به بازار موبایل و لپ‌تاپ اختصاص دارد و کمتر پیش می‌آید کاربران نفس‌هایشان را برای عرضه‌ی هدفون جدید در سینه حبس کنند؛ اما این دقیقاً اتفاقی بود که برای هدفون WH-1000XM5 سونی افتاد و آخر اردیبهشت امسال روانه‌ی بازار شد و چشم مشتاق تمام عاشقان موسیقی را به خود جلب کرد.

سونی که از دهه‌ی ۶۰ میلادی در حال ساخت هدفون‌ است، علاقه‌ی ویژه‌ای به سری پرچم‌دار 1000X دارد و از زمان معرفی نسل اول این هدفون‌ها در سال ۲۰۱۶، هر نسل را با بهبود عملکرد و تغییرات بسیار جزئی در طراحی عرضه کرده است؛ اما امسال، ژاپنی‌ها درمورد نسل پنجم این هدفون‌های بسیار محبوب و لوکس، تصمیم بسیار جسورانه‌ای گرفتند و ظاهر آن را دستخوش تغییرات چشمگیری کردند. علاوه‌براین، این شرکت خوش‌سابقه در بازار هدفون مدعی شد که از پیشرفته‌ترین فناوری حذف نویز فعال در XM5 استفاده کرده است.

هدفون WH-1000XM5 سونی از سوی فروشگاه کارزین تل با گارانتی ۱۸ ماهه آرمان همراه برای جعبه‌گشایی و بررسی دراختیار زومیت قرار گرفته است.

اگر شما نیز مانند ما برای تجربه‌ی XM5 که از نظر بسیاری، بهترین هدفون دور گوشی بازار است، هیجان‌زده‌ هستید، با بررسی زومیت همراه باشید تا ببینیم آیا هدفون ۴۰۰ دلاری سونی در این وضعیت اقتصادی ارزش خرید دارد یا خیر.

بررسی ویدیویی هدفون XM5 سونی

لطفا با تماشای ویدئو در یوتیوب و سابسکرایب کانال یوتیوب زومیت، ما را در مسیر تولید محتوای باکیفیت و ارزشمند حمایت کنید.

طراحی و راحتی هدفون XM5 سونی

سونی سال‌ها بود سری هدفون‌های 1000X را با طراحی نسبتاً یکسانی عرضه می‌کرد که میان کاربران به محبوبیت قابل‌قبولی رسیده بود؛ به‌همین‌خاطر، تصمیم ناگهانی این شرکت به تغییر ظاهر هدفون XM5 بسیار جسورانه و از نظر برخی، تاحدودی غیرضروری بود. هرچند قضاوت درباره‌ی ظاهر محصول تا حد زیادی به سلیقه برمی‌گردد، XM5 به نظر من نسبت به طراحی پیشین شکیل‌تر، فرم کاپ‌ها ارگونومیک‌تر و مکانیزم تنظیم ارتفاع هدبند کارآمدتر شده است.

هدفون WH-1000XM5 سونی

سونی این طراحی جدید را «Noiseless» نامیده؛ شاید به این خاطر که تنظیم ارتفاع هدبند یا حرکت کاپ‌ها، بسیار روان و بدون ایجاد کوچک‌ترین صدایی انجام می‌شود، یا شاید منظور این است که کاپ‌ها به‌قدری خوب روی گوش می‌نشینند که به‌سختی می‌توان صدای باد را حتی در حالت ANC خاموش شنید. سونی برای این طراحی لوکس، مجبور به حذف لولاهایی در هدبند شده که اجازه‌ می‌داد در مدل قبلی، کاپ‌ها در هم جمع شوند تا فضای کمتری را اشغال کنند؛ حالا، کاپ‌ها را فقط می‌توان در حد ۹۰ درجه چرخاند و مشابه هدفون بوز 700 و ایرپاد مکس اپل، به‌طور صاف روی سطح قرار داد که شاید برای کاربران XM4، ناامیدکننده باشد.

حذف قابلیت در هم جمع شدن کاپ‌ها همچنین باعث افزایش ۲۰ درصدی اندازه‌ی کیس شده است که می‌تواند موقع سفر و رفت‌وآمد، دست‌وپاگیر باشد. بااین‌حال، کیس XM5 بسیار محکم و باکیفیت طراحی شده و داخل بسته‌بندی تولید شده از مواد بازیافتی و قابل بازیافت قرار گرفته است. داخل این کیس نیز محفظه‌ی کوچکی با در مغناطیسی برای گنجاندن کابل شارژ USB-C و کابل رابط برای اتصال به جک ۳٫۵ میلی‌متری قرار دارد.

طراحی XM5 شکیل‌تر از قبل اما از حمل‌پذیری آن کم شده است

خود هدفون مانند قبل از نوعی پلاستیک بازیافتی از قطعات خودروهای آمریکایی و ژاپنی به نام آکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS) با روکشی از چرم مصنوعی ساخته شده که شاید آن حس پریمیوم ایرپاد مکس اپل را منتقل نکند، اما در عوض با وزن ۲۵۰ گرم، بسیار سبک‌تر از هدفون اپل و دست‌کم وجدانتان از کمک به محیط‌زیست راحت است.

قسمت میانی هدبند و کاپ‌ها از فوم نرمی پوشیده شده و روی آن‌ها را نیز چرم مصنوعی جدیدی فراگرفته است. میزان راحتی هدفون برای مصارف طولانی از مدل‌های قبلی افزایش یافته و فرم کاپ‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده تا برای گوش‌های بزرگ‌تر نیز مناسب باشد. با‌این‌حال، برای سرهای کوچک، میزان فوم به‌کار رفته کافی نیست و بعد از یکی دو ساعت، فشار هدبند را احساس خواهید کرد. از سوی دیگر، هدفون بدون آنکه به گوش‌ها فشار بیاورد، خیلی خوب روی سر می‌نشیند و با تکان دادن سر و دویدن، از جای خود تکان نمی‌خورد.

شاید تنها مشکلی که در مورد طراحی جدید این هدفون واقعاً آزاردهنده است و از حس پریمیوم بودن آن کم می‌کند، باقی ماندن لکه‌ی انگشت و رد عرق رو و داخل کاپ‌ها است؛‌ احتمال می‌دهیم رنگ سفید XM5 چنین مشکلی نداشته باشد.

سونی برای XM5 هیچ درجه‌بندی IP در نظر نگرفته و هشدار داده که دربرابر آب و عرق مقاوم نیست و در صورت خیس شدن، کاپ‌ها باید بلافاصله خشک شوند؛ به‌همین دلیل استفاده از این هدفون در باشگاه یا هنگام پیاده‌روی در زیر باران توصیه نمی‌شود.

قابلیت ANC هدفون XM5 سونی

پیش از بررسی کیفیت صدای XM5، بهتر است ابتدا به عملکرد نویز کنسلینگ فعال (Active Noise Cancellation) این هدفون بپردازیم؛ چراکه سونی در کمپین‌های تبلیغاتی هدفون جدید خود، بیشترین تأکید را روی این قابلیت داشته و مدعی شده پیشرفته‌ترین تکنولوژی ANC را در این هدفون به‌کار برده است.

شاید بتوان گفت آن رقابت نفس‌گیری که سازندگان موبایل بر بهبود ماژول دوربین دارند، در دنیای هدفون‌ها به تلاش برای هرچه بهتر کردن عملکرد ANC ترجمه می‌شود و ادعای سونی در صنعتی که تقریباً تمام بازیگرانش در حال بهبود تکنولوژی نویز کنسلینگ هستند، وزن سنگینی دارد. سونی در این زمینه حتی با محصولات قبلی خودش نیز در رقابت است، چراکه اکثر هدفو‌ن‌های پرچم‌دار این برند، به‌ویژه سری 1000X همواره در حذف نویز محیط جزو بهترین‌های بازار بوده‌اند و حالا، کاربرانی که مدل‌های قدیمی‌تر این هدفون را دارند، کنجکاوند بدانند که ANC در این نسخه آنقدری بهبود داشته که ارزش ارتقا داشته باشد یا خیر.

کنترل هدفون WH-1000XM5 سونی

خیلی ساده بگوییم، بله. عملکرد ANC در هدفون XM5 با بهره‌مندی از دو پردازنده، ۸ میکروفون که نسبت به قبل دو برابر شده و درنتیجه داده‌های بیشتری برای پردازش جمع‌آوری می‌کند و طراحی بهینه‌ شده‌ی درایورهای ۳۰ میلی‌متری جدید، درمقایسه با هدفون‌های دیگر سونی و حتی بسیاری از محصولات رقیب با بهبود قابل‌توجهی همراه بوده است.

قابلیت ANC جدیدترین هدفون دورگوشی سونی قادر است تا ۳۰ دسی‌بل سروصدای محیط را حذف کند و بلندی آن را به یک‌هشتم میزان اصلی‌اش برساند؛ بااین‌حال، بهترین عملکرد را در بازه‌ی فرکانسی میانی و تربل دارد؛ یعنی جایی که صدای افراد، کولر، تایپ روی کیبورد و برخورد قاشق و چنگال با ظرف قرار می‌گیرد؛ بااین‌حال، XM5 در پوشش فرکانس‌های پایینی، مثل صدای موتور خودرو و قطار کمی ضعیف‌تر از انتظار عمل می‌کند. درکل، استفاده از XM5 در محیط کار می‌تواند حجم زیادی از سروصداهای رایج را حذف و کاربر را در حباب شخصی خود غوطه‌ور کند.

ANC هدفون XM5 بهتر از هدفون‌های دیگر سونی و محصولات رقیب ظاهر شده است

یکی از ویژگی‌های خوب ANC این هدفون، خود را زمانی که هیچ آهنگی در حال پخش نیست، نشان می‌دهد. در این حالت، ANC بسیار بی‌سروصدا کار می‌کند و آن صدای هیس متداول در هدفون‌های ANC دیگر، گوش را آزار نمی‌دهد؛ به‌طوری که ممکن است فکر کنید ANC خاموش است.

اما از سوی دیگر، امکان تنظیم درجه‌ی ANC به‌طور دستی ممکن نیست، چراکه به گفته‌ی سونی، این هدفون از قابلیت جدید Auto NC Optimizer بهره می‌برد که به‌طور خودکار، این میزان را بسته به فاکتورهای محیطی نظیر فشار جو، در بهترین حالت قرار می‌دهد؛ قابلیتی که شاید در تمام شرایط قابل‌اطمینان نباشد، اما در بررسی‌های ما، مورد خاصی نبود که تنظیم خودکار درجه‌ی ANC تجربه‌ی نامطلوبی را رقم بزند.

XM5 در زمینه‌ی حذف نویز غیرفعال نیز عملکرد بسیار رضایت‌بخشی دارد؛ طراحی کاپ‌ها و نحوه‌ی قرار گرفتن آن‌ها روی گوش به‌گونه‌ای بهینه است که حتی با ANC خاموش، از بلندی سروصدای محیط به‌ حد قابل‌توجهی کم می‌کند.

در بحث ANC، جا دارد از قابلیت Ambient Mode این هدفون نیز صحبت کنیم که درواقع،‌ مکانیزمی خلاف ANC است و اجازه می‌دهد صدای خود را هنگام تماس‌های تلفنی و صدای اطرافیان را که به‌خاطر حذف نویز غیرفعال هدفون، کاهش پیدا کرده، با کیفیت بهتری بشنویم. عملکرد Ambient Mode نسبتاً رضایت‌بخش است، اما نه به‌اندازه‌ی ANC و مطمئناً نه در حد هدفون‌های رقیب؛ به نظرم، برای هدفونی با برچسب قیمتی ۴۰۰ دلار، این قابلیت باید عملکرد به‌مراتب بهتری می‌داشت.

هدفون XM5 همچنین به سیستم Adaptive Sound Control مجهز است که اگر به آن اجازه‌ی دسترسی بدهید، قادر است موقعیت مکانی و حالت بدن کاربر، مثلا نشسته یا در حال دوییدن را تشخیص دهد و به‌طور خودکار، فعال کردن ANC یا درجه‌ی Ambient Mode را تعیین کند. شاید چنین سطح از دسترسی، برای کاربران دغدغه‌های حریم شخصی ایجاد کند، اما سونی اطمینان می‌دهد که تمام این اطلاعات به‌صورت محلی در خود گوشی ذخیره خواهد شد. به‌هرحال، به نظر نمی‌رسد این قابلیت چندان قابل‌اطمینان باشد و در تمام موارد، به‌درستی کار کند؛ احتمالاً شما نیز ترجیح خواهید داد این گزینه‌ را از داخل اپلیکیشن غیرفعال کرده و کنترل ANC و Ambient Mode را خودتان به‌عهده بگیرید.

عملکرد و تست صدا هدفون XM5 سونی

سونی اندازه‌ی درایورهای XM5 را با کاهش ۱۰ میلی‌متری از نسل قبل، به ۳۰ میلی‌متر رسانده است تا جزییات صدا مشخص‌تر شود و تأکید روی بیس، صدای خواننده و سازهای اصلی را به حاشیه نبرد. البته نگران نباشید؛ کوچک‌تر شدن درایورها تأثیر سویی بر بلندی صدای هدفون نداشته و با حساسیت ۱۰۲ دسی‌بل به‌قدری بلند است که اگر هدفون را از روی گوش‌تان بردارید، می‌توانید از آن به‌عنوان اسپیکر استفاده کنید!

هدفون XM5 از کدک استاندارد SBC و همچنین کدک‌ مخصوص محتوای صوتی با وضوح بالا از جمله کدک اختصاصی LDAC سونی برای گوشی‌های اندرویدی و کدک AAC برای محصولات اپل پشتیبانی می‌کند. علاوه‌براین، با کابل صدایی که به‌لطف سخاوتمندی سونی به‌طور رایگان در جعبه قرار داده شده، می‌توانید به کامپیوتر متصل شده و از تجربه‌ی صدای بی‌اتلاف (lossless) لذت ببرید (البته در این حالت، استفاده از میکروفون هدفون ممکن نیست). با فعال کردن قابلیت DSEE Extreme از اپلیکیشن نیز می‌توانید در ازای مصرف بیشتر باتری، آهنگ‌های فشرده را طبق ادعای سونی با وضوح بالاتری گوش کنید.

هدفون WH-1000XM5 سونی

طراحی «بی‌صدای» XM5 و نحوه‌ی قرار گرفتن کاپ‌ها روی گوش باعث شده حتی بدون روشن کردن ANC، پوشش بیس در حد قابل‌قبولی باشد و از نشت صدا به داخل به طرز قابل‌توجهی جلوگیری شود. بااین‌حال، پروفایل صدا بدون ANC اندکی متفاوت‌تر از حالت روشن نویز کنسلینگ به گوش می‌رسد و حیف است تمام مدت از قابلیتی که برای سونی مهم‌ترین ویژگی XM5 است و احتمالاً بیشترین تأثیر را در افزایش برچسب قیمتی این هدفون داشته، بهره نبرد؛ مگر اینکه دغدغه‌ی شارژ داشته باشید و بخواهید با خاموش کردن ANC، عمر باتری را افزایش دهید.

محدوده‌ی پاسخ فرکانسی هدفون سونی WH-1000XM5 همانند بسیاری از هدفون‌های هم‌رده‌ی دیگر، حدود ۲۰ تا ۱۰ هزار هرتز است و اگر کاپ‌ها خوب روی گوش قرار گرفته باشند و عواملی مثل مو یا دسته‌ی عینک، بین کاپ و گوش فاصله نینداخته باشد، پاسخ فرکانسی تقریباً یکنواختی را در تمام طول بازه‌ی پایینی تا بالایی تجربه خواهید کرد.

تأکید XM5 روی بیس زیاد است اما دستکاری تنظیمات EQ مشکل را حل می‌کند

به‌طور کلی، پروفایل صدای XM5 شبیه نسل گذشته، تأکید زیادی روی بیس دارد و از این جهت، برای علاقه‌مندان ژانرهای هیپ‌پاپ و الکترونیک دنس، گزینه‌ی هیجان‌انگیزی است؛ اما صدای کوبنده‌ی بیس ممکن است در برخی آهنگ‌ها موجب مخدوش شدن صدای خواننده و سازهای اصلی شود. برای مثال، خیز شدید پاسخ فرکانسی در بازه‌ی پایینی، باعث شد صدای بیس در آهنگ I Can See Clearly Now از Holly Cole به‌طرز نه‌چندان خوشایندی کوبنده به گوش برسد و صدای خواننده را اندکی تحت‌الشعاع قرار دهد.

همین مشکل را البته در حد به‌مراتب کمتری، در محدوده‌ی فرکانس بالایی که مربوط به سطوح تربل و صدای ریز است، شاهد هستیم. XM5 ازآنجاکه هدفون تجاری محسوب می‌شود، بیس و تربل را پررنگ‌تر از حالت ضبط شده در استودیو پخش می‌کند که این موضوع اتفاقا می‌تواند برای کاربران عادی، تجربه‌ی رضایت‌بخشی را رقم بزند؛ اما برای آن دسته از افرادی که مایلند صدا تا حد ممکن خنثی و طبیعی باشد، خیز پاسخ فرکانسی در این دو محدوده می‌تواند کمی آزاردهنده باشد.

خوشبختانه، سونی تنظیمات اکولایزر فوق‌العاده‌ای را در اپلیکیشن ارائه داده که به‌کمک آن می‌توان پروفایل صدا را براساس سلیقه‌ی شخصی تنظیم کرد. برای مثال، تجربه‌ی آهنگ Running with the Wolves از Aurora که در آن صدای نازک خواننده‌ی زن در بازه‌ی تربل میانی قرار می‌گیرد، با دستکاری تنظیمات EQ و پایین‌ آوردن سطح تربل، به‌مراتب لذت‌بخش‌تر از حالت عادی به گوش می‌رسد.

برخلاف بیس و تربل، هدفون XM5 وفاداری فوق‌العاده‌ای به بازه‌ی میانی دارد و می‌توان گفت صداها در این محدوده‌ی فرکانسی، تقریباً خنثی و بدون رنگ و لعاب پخش می‌شوند؛ هرچند ممکن است در برخی از آهنگ‌ها، شدت پوشش بیس کمی به ابتدای بازه‌ی میانی سرریز کند و صدای خواننده را به حاشیه ببرد. بااین‌حال، آهنگ Man in the Long Black Coat از باب دیلن که میکس بی‌عیب‌ونقصی دارد،‌ تجربه‌ی بسیار دلپذیر و شفافی را از صدای سازها و خواننده در بازه‌ی میانی و صدای هارمونیکا و آمبیانس جیرجیرک‌مانند پس‌زمینه در محدوده‌ی تربل به نمایش گذاشت.

هدفون WH-1000XM5 سونی همراه با کیس

برای تست هدفون در پخش آهنگ‌های شلوغ و پر از سازهای مختلف، سراغ آهنگ Oceans of Grey از بند دث متال Septicflesh رفتیم. این آهنگ ترکیب خلاقانه‌ای از گیتار آکوستیک و الکتریک، ویولن، درامز، بیس، فلوت، صدای بم خواننده‌ی مرد و صدای سوپرانوی خواننده‌ی زن است. XM5 به‌راحتی از پس تفکیک تمام صداهای مختلف برآمد و حتی زمزمه‌ی خواننده‌ی مرد نیز به‌طرز چشمگیری، قابل‌فهم بود. بااین‌حال، زمانی که در تنظیمات EQ، پوشش فرکانس میانی را کمی افزایش دادیم،‌ بهتر مشخص شد که در پروفایل پیش‌فرض هدفون، صدای خواننده و گیتار تاحدی زیر شدت بیس و تربل محو شده بود.

درکل،‌ پیشنهاد می‌کنیم تنظیمات اکولایزر پیش‌فرض سونی را برای آهنگ‌های محبوب‌تان که فکر می‌کنید میکس خوبی ندارند، امتحان کنید؛ چون نتیجه واقعا رضایت‌بخش است. مثلا صدای خواننده در آهنگ Then Came the Wave از گروه Atoma به‌خاطر میکس خود آهنگ، کمی خفه به نظر می‌رسد؛ اما تجربه‌ی این آهنگ با تنظیمات Bright اکولایزر که تأکید بیشتری روی بازه‌ی میانی و بالایی دارد و بیس را با کمی افت پخش می‌کند، بسیار لذت‌بخش‌تر از میکس اصلی آهنگ بود.

عملکرد MX5 در جلوگیری از نشت صدا به بیرون نیز بسیار رضایت‌بخش ارزیابی شد؛ تا زمانی که هدفون روی گوش‌ها قرار داشته باشد، می‌توانید در محیط‌های نسبتاً شلوغ، با خیال راحت و با صدای بلند به آهنگ موردعلاقه‌تان گوش دهید، بدون آنکه اطرافیان از بلندی صدا آزرده‌خاطر شوند. جالب است وقتی هدفون را از سر بر‌می‌دارید و درصورتی که قابلیت توقف آهنگ را در این حالت غیرفعال کرده باشید، صدایی که از درایورها پخش می‌شود به‌قدری بلند است که بتوانید از MX5 به‌عنوان اسپیکر استفاده کنید.

در مقایسه با XM4، نسل جدید هدفون پرچم‌دار سونی پروفایل صدای بهتری ارائه می‌دهد که نیاز به تنظیمات اکولایزر کمتری دارد. هر دو هدفون تقریباً به یک اندازه در پوشش بیس اغراق می‌کنند، اما عملکرد XM5 در پخش صداهای محدوده‌ی تربل بهتر از نسل گذشته و تا حد قابل‌توجهی، بلندی آزاردهنده‌ی آن کاهش داشته است. درکل، اگر تنها دلیلتان برای ارتقای XM4، بهبود پروفایل صدا است، تفاوت قیمت تقریباً دو برابری این دو مدل در بازار ایران، چندان توجیه اقتصادی ندارد.

اما در مقایسه با رقیبش، ایرپاد مکس، باید بگوییم که پروفایل صدای هدفون اپل به‌مراتب خنثی‌تر است، اما در پوشش بیس از XM5 کمی جا می‌ماند. اگر در انتخاب بین این هدفون تردید دارید، پیشنهاد می‌کنیم موارد دیگری به‌جز پروفایل صدا، مثلا عمر باتری، عملکرد ANC، میکروفون و البته سازگاری اکوسیستم را در نظر بگیرید.

اپلیکیشن و کنترل هدفون XM5 سونی

هدفون XM5 از بلوتوث 5.2 با برد ۱۰ متر پشتیبانی می‌کند و مطمئن‌ترین روش جفت کردن آن با آیفون و گوشی‌های اندرویدی، نصب اپلیکیشن Sony Headphones Connect است که می‌توانید به‌طور رایگان از اپ استور و گوگل‌پلی دانلود و نصب کنید.

این هدفون همچنین با کابل صدايی به طول ۱۲۰ سانتی‌متر همراه است که می‌توانید از آن برای اتصال به کامپیوتر یا گوشی‌هایی که هنوز از جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری پشتیبانی می‌کنند، استفاده کنید. در حالت اتصال سیمی، می‌توانید با روشن کردن هدفون، از قابلیت ANC نیز بهره‌مند شوید، هرچند امکان استفاده از میکروفون مقدور نیست.

این هدفون دقیقاً از همان سیستم کنترل نسل قبل بهره‌ می‌برد تا افرادی که قصد ارتقا دارند، برای به‌خاطر سپردن فرمان‌های لمسی جدید به‌زحمت نیفتند. در قسمت پایینی کاپ سمت چپ، دکمه‌ی خاموش/روشن هدفون، ANC/Ambient Mode و جک هدفون قرار دارد. حسگر لمسی که در کاپ سمت راست قرار گرفته، از حساسیت رضایت‌بخشی برخوردار است و به‌درستی و به‌موقع به فرامین لمسی پاسخ می‌دهد.

سونی برای کنترل لمسی XM5، فرمان‌های زیر را تعریف کرده که به خاطر سپردن آن‌ها بسیار آسان است:

  • سوایپ بالا و پایین: کنترل حجم صدا
  • سوایپ چپ و راست: انتخاب آهنگ قبلی و بعدی
  • دو ضربه انگشت در مرکز کاپ: پخش/توقف آهنگ
  • لمس یک ثانیه‌ای مرکز کاپ: فعال شدن دستیار صوتی
  • حلقه کردن دست دور کاپ: فعال شدن Ambient Mode

امکان حلقه کردن دست دور کاپ برای فعال شدن قابلیت Ambient Mode ترفند جالبی برای مواقعی است که می‌خواهید بدون برداشتن هدفون یا متوقف کردن آهنگ، با اطرافیان خود صحبت کنید. در این حالت، صدای موسیقی به پس‌زمینه رانده می‌شود و تا زمانی که هدفون صدای شما را تشخیص دهد، این حالت را حفظ می‌کند. هرچند در تمام مدتی که هدفون برای بررسی نزد زومیت بود، به یاد آوردن وجود چنین قابلیتی دشوار بود و هنگامی که کسی قصد صحبت با من را داشت، طبق عادت هدفون را از روی گوش‌هایم برمی‌داشتم.

اپلیکیشن هدفون WH-1000XM5 سونی

در قسمت پایین کاپ سمت راست، پورت USB-C برای شارژ هدفون قرار دارد و متأسفانه نمی‌توان از آن برای اتصال کابل برای پخش آهنگ استفاده کرد. درضمن، مادامی که هدفون در حال شارژ شدن است، استفاده از آن میسر نیست.

هدفون XM5 از یکی از کامل‌ترین اپلیکیشن‌های همراه بهره می‌برد که نصب آن را برای افرادی که می‌خواهند از هدفون‌ لوکس خود تمام استفاده را ببرند، ضروری می‌کند. برای راه‌اندازی اپلیکیشن لازم است ابتدا نام کشور انتخاب شود که می‌توانید مثلا آن را روی آمریکا قرار داده و IP خود را نیز متناسب با آن، تغییر دهید تا بتوانید گزینه‌ی پذیرش شرایط و قوانین اپلیکیشن را انتخاب کرده و روی دکمه‌ی Start کلیک کنید.

در طول مراحل راه‌اندازی، اپلیکیشن از شما برای فعال کردن قابلیت Adaptive Sound Control اجازه‌ی دسترسی به موقعیت مکانی می‌خواهد تا با یاد گرفتن مکان‌هایی که اغلب از آن بازدید می‌کنید، کنترل صدای محیط را به‌طور خودکار و هوشمند انجام دهد. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، این داده‌های مکانی برای حفظ حریم شخصی کاربر به‌صورت آفلاین ذخیره می‌شود.

علاوه‌براین، راه‌اندازی قابلیت «Reality Audio 360» برای پخش صدای سه‌بعدی و فراگیر نیازمند این است که از گوش‌های خود در زوایای مختلف عکس بگیرید تا این تصاویر در سرورهای سونی برای تعیین فرم دقیق گوش شما آنالیز شوند. البته استفاده از «Reality Audio 360» نیازمند داشتن اشتراک پلتفرم‌های استریم موسیقی نظیر Deezer و Tidal است، اما اسپاتیفای در بین آن‌ها به چشم نمی‌خورد. به نظر می‌رسد تجربه‌ی این قابلیت شبیه Spatial Audio ایرپاد اپل باشد.

رابط کاربری اپلیکیشن هدفون XM5 سونی

اما مهم‌ترین قابلیت این اپلیکیشن، به‌جز دریافت به‌روزرسانی‌های هدفون،‌ تنظیمات اکولایزر است که مستقیماً در خود هدفون ذخیره می‌شود و همان‌طور که در بخش تست صدا به آن اشاره شد، برای دستیابی به بهترین تجربه‌ی شنیداری با XM5 ضروری است. در این بخش می‌توانید درجه‌ی حساسیت بیس هدفون را از قسمت Clear Bass کم یا زیاد کنید، محدوده‌ی پاسخ فرکانسی را به سلیقه‌ی خود تغییر دهید یا از تنظیماتی که سونی به‌طور پیش‌فرض پیشنهاد داده است، استفاده کنید. تجربه من از تنظیمات EQ این اپلیکیشن بسیار رضایت‌بخش بود و در مواردی که بیس زیاد، کمی آزاردهنده می‌شد، با کم کردن درجه‌ی آن، عملکرد صدای فوق‌العاده‌ای را از هدفون دریافت کردم.

از دیگر قابلیت‌های این اپلیکیشن می‌توان به گزینه‌ی Speak-to-Chat اشاره کرد که به محض شنیدن صدای کاربر، آهنگ را قطع می‌کند؛ اگر شما نیز مثل من عادت دارید هنگام گوش دادن به موسیقی با آن زمزمه کنید، حتماً این قابلیت را غیرفعال کنید، وگرنه قطع شدن مدام آهنگ آزاردهنده خواهد بود. گزینه‌ی Automatic Power off نیز هدفون را در شرایطی که از آن استفاده نمی‌کنید، خاموش می‌کند تا در مصرف باتری صرفه‌جویی شود. XM5 همچنین می‌تواند به‌طور هم‌زمان به دو دستگاه مختلف متصل شود. گوشی‌های اندرویدی نیز می‌توانند با نصب اپلیکیشن Find My Device، هدفون لوکس خود را ردیابی کنند.

میکروفون هدفون XM5 سونی

سونی یکی از بزرگ‌ترین تغییرات نسل جدید سری 1000X را در بخش میکروفون پیاده‌سازی کرده است. XM5 حالا به ۸ میکروفون، چهار میکروفون در هر کاپ، مجهز شده که همین موضوع، کیفیت تماس را در محیط‌های پرباد یا پر از سروصدای ترافیک در خیابان به‌طرز چشمگیری افزایش داده می‌دهد.

در تماسی که برای تست عملکرد میکروفون‌های XM5 با یکی از دوستان برقرار کردم، با لحن نیمه‌شوخی/نیمه‌جدی گفت که وضوح صدا حتی از مواقعی که رو‌دررو با هم صحبت می‌کنیم، بیشتر است. عملکرد این هدفون همچنین در جلسه‌ی آنلاینی که در تیمز برگزار شد، بسیار رضایت‌بخش بود.

هدفون WH-1000XM5 سونی

درحالی‌که انتظار نداریم میکروفون‌های هدفون حتی در بهترین شرایط، قابل رقابت با میکروفون‌های استویویی باشند، ضبط صدا با XM5 در محیط‌های شلوغ، به‌ویژه در محیط‌های بادی یا خیابان و به‌اندازه‌ی کمتری در محیط کار، با کیفیت بی‌نظیری انجام شد. فعال کردن قابلیت Ambient Mode و انتخاب آخرین درجه‌ی آن نیز تاحدودی کیفیت صدا را هنگام تماس‌های تلفنی افزایش داد، اما آنطور که از یک هدفون ۴۰۰ دلاری انتظار می‌رفت، رضایت‌بخش نبود. درکل، تقریباً می‌توانیم با اطمینان بگوییم که XM5 در بخش میکروفون از تمام هدفون‌های هم‌رده‌ی خود بهتر ظاهر شده است.

عمر باتری هدفون XM5 سونی

ازآنجاکه هدفون‌های دورگوشی معمولاً مخصوص سفر هستند و قرار است در مسیرهای طولانی، تنها همسفرمان باشند، عمر باتری‌ آن‌ها به‌اندازه‌ی کیفیت صدا مهم است. سونی عمر باتری XM5 را برای پخش مدام موسیقی در حالت ANC روشن، ۳۰ ساعت اعلام کرده که در بررسی ما، به ۲۷ ساعت رسید که البته عدد بسیار خوبی است. توجه داشته باشید که مصرف باتری هنگام استفاده از هدفون برای برقراری تماس بیشتر از پخش آهنگ است و خاموش کردن ANC می‌تواند تا ۱۰ ساعت به عمر باتری اضافه کند. برای مقایسه، ایرپاد مکس در حالت ANC روشن، ۲۰ ساعت شارژ ارائه می‌دهد. XM4 نیز با همان عمر باتری ۳۰ ساعت عرضه شده، اما در برخی تست‌ها در شرایط مشابه،‌ شارژ آن تنها ۲۰ ساعت دوام آورد.

جک شارژ هدفون WH-1000XM5 سونی

هدفون XM5 را می‌توان با کابل USB-C داخل جعبه شارژ کرد؛ هرچند طبق سنتی که اپل آغازگر آن بود، خبری از خود شارژر در جعبه نیست. اگر از شارژر معمولی استفاده می‌کنید، حدود ۳ ساعت و نیم برای شارژ صفر تا صد هدفون نیاز دارید. در تستی که ما با شارژر ۳۵ واتی انجام دادیم، این زمان به ۲ ساعت کاهش یافت. در حالت شارژ سریع، می‌توان تنها با سه دقیقه شارژ، سه ساعت از هدفون استفاده کرد.

جمع‌بندی: آیا هدفون XM5 ارزش خرید دارد؟

هدفون WH-1000XM5، پنجمین نسل از سری پرچم‌دار 1000X، با تصمیم جسورانه‌ی سونی، ظاهری بسیار متفاوت به‌ خود گرفته که از لحاظ زیبایی و راحتی نسبت به قبل پیشرفت داشته است؛ اما درعوض، کاپ‌های آن دیگر در خود جمع نمی‌شوند و درنتیجه، کیس نیز بزرگ‌تر شده و از میزان حمل‌پذیری آن کاسته است.

جنس تمام پلاستیکی این هدفون باعث شده از رقیبش ایرپاد مکس اپل، بسیار سبک‌تر و راحت‌تر باشد؛ اما شاید آن حس پریمیومی که از یک هدفون ۴۰۰ دلاری انتظار داریم، منتقل نشود. علاوه‌براین، ماندن جای انگشت و رد عرق روی مدل مشکی‌ این هدفون ممکن است برای برخی آزاردهنده باشد.

XM5 کیفیت صدای فوق‌العاده‌ای دارد و تفکیک و جزئیات صدای سازها و خواننده به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود. این هدفون ازآنجاکه برای کاربری روزانه در نظر گرفته شده، تأکید زیادی روی بیس و تربل دارد و صداها را در بازه‌ی پایینی و بالایی با رنگ‌ولعاب بیشتری پخش می‌کند؛ بااین‌حال، تنظیمات فوق‌العاده‌ی اکولایزر موجود در اپلیکیشن، تنظیم محدوده‌‌ی پاسخ فرکانسی را طبق سلیقه‌ی شخصی کاربر ممکن می‌کند. عملکرد ANC و میکروفون‌های XM5 نیز از بسیاری از هدفون‌های هم‌رده‌ی خود بهتر است.

کیس هدفون wh1000mx5 سونی

عمر باتری XM5 نیز بسیار رضایت‌بخش است و این هدفون را به همسفر قابل‌اطمینانی برای مسیرهای طولانی تبدیل می‌کند؛ علاوه‌براین، سونی کابل صدایی را با سخاوتمندی در جعبه قرار داده که اتصال سیمی این هدفون را به جک ۳٫۵ میلی‌متری ممکن کرده است.

با تمام این حرف‌ها، XM5 در بحث عملکرد صدا تفاوت فاحشی با هدفون‌های هم‌رده از جمله ایرپاد مکس اپل و Bose NCH 700 ندارد؛ اما عملکرد ANC و میکروفون آن تاحدی رقیبان را پشت سر می‌گذارد. اگر قصد ارتقای XM4 خود را دارید، شاید در حد انتظارتان، در بخش کیفیت صدا متوجه بهبود نشوید و اگر برایتان کیفیت صدا تنها فاکتور مهم خرید هدفون است، شاید بهتر باشد هدفون قبلی خود را نگه دارید. درضمن، سونی همچنان به تولید XM4 در کنار XM5 ادامه خواهد داد و اگر ترجیح می‌دهید برای هدفون لوکس، کمتر هزینه کنید، XM4 همچنان یکی از بهترین هدفون‌های بازار است. بااین‌حال، اگر عملکرد ANC، میکروفون، عمر باتری، طراحی شکیل‌تر و راحتی بیشتر برایتان مهم است و بودجه‌ی کافی دارید، گمان نمی‌کنم از خرید XM5 پشیمان شوید.

هدفون WH-1000XM5 سونی از سوی فروشگاه کارزین تل با گارانتی ۱۸ ماهه آرمان همراه برای جعبه‌گشایی و بررسی دراختیار زومیت قرار گرفته است.

نکات مثبت

  • سبک و مناسب برای مصارف طولانی
  • عمر باتری فوق‌العاده
  • عملکرد فوق‌العاده ANC
  • کیفیت صدای کم‌نظیر
  • تنظیمات اکولایزر کارآمد
  • عملکرد رضایت‌بخش میکروفون در محیط‌های شلوغ

نکات منفی

  • کاهش حمل‌پذیری نسبت به XM4 (کیس بزرگ‌تر، جمع‌نشدن کاپ‌ها)
  • ماندن جای انگشت روی مدل مشکی
  • آسیب‌پذیر دربرابر باران و عرق
  • عملکرد نه‌چندان رضایت‌بخش Ambient Mode
  • قیمت زیاد
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات