کیهان‌نورد روس به اولین انسانی تبدیل شد که هزار روز در فضا زندگی کرده است

دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۵
مطالعه 2 دقیقه
اولگ کونوننکو در لباس فضانوردی در مقابل پرچم آمریکا و روسیه نشسته است
اولگ کونوننکو که در سپتامبر ۲۰۲۳ به ایستگاه فضایی بین‌المللی سفر کرد، به تازگی رکورد دست‌نیافتی هزار روز اقامت غیرپیوسته در فضا را به ثبت رساند.
تبلیغات

اولگ کونوننکو، کیهان‌نورد روس در ۵ ژوئن (۱۶ خرداد) به اولین انسانی تبدیل شد که هزار روز را در مدار زمین سپری می‌کند. این مسافر فضا پیش از این در ماه فوریه رکورد طولانی‌ترین زمان سپری‌شده در فضا را شکست و گنادی پادالکا، دیگر کیهان‌نورد هم‌وطن خود را که با ۸۷۸ روز و ۱۱ ساعت و ۲۹ دقیقه و ۴۸ ثانیه، رکورددار بیشترین حضور در فضا بود، پشت سر گذاشت.

هیچ کدام از دو کیهان‌نورد نام‌برده، در ماموریتی واحد به رکوردهایشان دست نیافتند؛ بلکه درطول پنج ماموریت موفق به انجام این کار شدند. بااین‌حال، کونوننکو ماموریت‌های طولانی‌تری را در کارنامه‌اش ثبت کرده است و به زودی روزهای بیشتری را به رکورد خود اضافه خواهد کرد. اگه همه چیز به خوبی پیش برود، او در ۲۳ سپتامبر امسال ایستگاه فضایی بین‌المللی را ترک خواهد کرد و رکورد خود را به عدد دست‌نیافتنی ۱۱۱۰ روز یا تقریبا سه سال خواهد رساند.

کونوننکو به خبرگزاری دولتی تاس روسیه گفت: «این آگاهی وجود دارد که به دانشی جدید و مهم دست یافته، بر نقطه عطفی مهم غلبه کرده و ناشناخته‌ها را لمس کرده‌ایم. این دستاورد به شما در آنچه انجام داده‌اید، اعتماد به نفس و افتخار می‌دهد.»

وقتی صحبت از حضور غیرپیوسته در فضا در میان باشد، فضانوردان غربی به گرد پای همتایان روس خود نیز نمی‌رسند. پگی ویتسون، فضانورد آمریکایی با مجموع ۶۶۵ روز، رکورد بیشترین اقامت غیرپیوسته‌ی ناسا در فضا را در اختیار دارد.

کیهان‌نوردان روس در زمینه‌ی طولانی‌ترین حضور پیوسته در فضا نیز از فضانوردان دیگر کشورها جلوتر هستند. والری پولیاکوف در اواسط دهه‌ی ۱۹۹۰، به مدت ۴۳۷ روز و ۱۸ ساعت، یعنی بیش از ۱۴ ماه در ایستگاه فضایی میر زندگی کرد.

در سمت ناسا، رکورد طولانی‌ترین اقامت پیوسته، به‌طور اتفاقی به فرانک روبیو تعلق دارد. این فضانورد که به دلیل مشکل فضاپیما مجبور شد مدتی طولانی‌تر در ایستگاه فضایی بماند، سپتامبر گذشته با ۳۷۱ روز حضور پیوسته در فضا رکورد ناسا در این زمینه را شکست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات