چین در ویدیو تبلیغاتی برای ایستگاه قمری خود از شاتل فضایی آمریکا استفاده کرده است

شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
طرح مفهومی از ایستگاه قمری چین
ویدیوی سازمان فضایی چین جزئیات پایگاه قمری این کشور را نشان می‌دهد، اما در کمال تعجب شاتل فضایی ناسا را درحال برخاستن از سطح ماه به تصویر می‌کشد.
تبلیغات

سازمان ملی فضایی چین (CNSA) ویديویی از طرح مفهومی پایگاه قمری خود را منتشر کرده است که طی چند دهه آینده ساخته خواهد شد. به‌گزارش اسپیس‌دات‌کام، این سازمان ویدیو را روز چهارشنبه ۲۴ آوریل به‌عنوان بخشی از جشن سالانه روز فضا در این کشور رونمایی کرد. پروژه مورد نظر که ایستگاه تحقیقاتی قمری بین‌المللی (ILRS) نام دارد، در سال ۲۰۲۱ به‌عنوان همکاری مشترک میان چین و روسیه اعلام شد.

چین ابتکار پایگاه ماه را هدایت می‌کند و در تلاش است شرکای بین‌المللی را جلب کند. تاکنون، کشورهای روسیه، ونزوئلا، پاکستان، آذربایجان، بلاروس، آفریقای جنوبی، مصر، تایلند و نیکاراگوئه به این طرح پیوسته‌اند.

طرح پایگاه قمری چین
تصویری از ویدیو منتشرشده توسط سازمان ملی فضایی چین که طرح مفهومی پایگاه قمری این کشور را به تصویر می‌کشد.

ویدیو تعدادی از ماموریت‌ها، ازجمله عملیات بازگشت نمونه‌های سطحی و ماه‌نشین، ماه‌نورد و پشتیبانی از ماهواره‌های مداری را نشان می‌دهد. این موارد به ماموریت‌های برنامه‌ریزی‌شده چانگ‌ای ۶ و چانگ ای ۷ مربوط می‌شوند.

فضاپیمای چانگ‌ای ۶ روز جمعه پرتاب شد و ماموریت چانگ‌ای ۷ قرار است در سال ۲۰۲۷ انجام شود. این ماموریت‌ها همراه با ماموریت چانگ‌ای ۸ مدلی پایه از ایستگاه تحقیقاتی قمری بین‌المللی را تا سال ۲۰۲۸ ایجاد خواهند کرد. مرحله بعد ایجاد ارتباطات، تولید نیرو و زیرساخت‌های دیگر خواهد بود که در پایگاه بزرگ و مسکونی ماه ساخته خواهد شد.

براساس گزارش‌های چینی، پروژه مذکور به‌عنوان پایگاه آزمایشی علمی جامعی درنظر گرفته شده است که میزبان فعالیت‌های پژوهشی بین رشته‌ای و چند منظوره با تمرکز روی اکتشاف و بهره‌برداری از ماه خواهد بود. ایستگاه قادر خواهد بود عملیات مستقل طولانی‌مدت چه در سطح ماه و چه در مدار ماه را انجام دهد.

پایگاه قمری چین
تصویری از ویدیویی منتشرشده توسط سازمان ملی فضایی چین که پایگاه قمری را تشریح می‌کند.

به‌گفته‌ی وو وایرن، طراح ارشد برنامه اکتشاف ماه چین، ماه به‌عنوان نقطه شروع عمل می‌کند و ایستگاه تحقیقاتی بین‌المللی قمری بستری برای انجام پژوهش‌های علمی طولانی‌مدت، کار و سکونت فراهم و راه را برای اکتشافات آینده انسان در اعماق فضا هموار می‌کند.

وو می‌گوید پایگاه تحقیقاتی ماه در دو مرحله ساخته خواهد شد. مرحله اول تا سال ۲۰۳۵ ساخته می‌شود و شامل تاسیسات علمی جامعی با کارکردهای اساسی و عناصر پشتیبانی در اطراف قطب جنوب ماه ایجاد خواهد شد. مرحله دوم ساخت تاسیسات عظیم مجهز و پایدار تا سال ۲۰۴۵ خواهد بود.

یکی از جزئیات عجیب ویدیو، حضور شاتل فضایی بازنشسته ناسا است که به‌نظر می‌رسد از سکوی پرتاب در پس‌زمینه بلند می‌شود. این تصویرسازی درحالی صورت می‌گیرد که شاتل نه‌تنها توانایی سفر به فراتر از مدار نزدیک زمین را نداشت، بلکه در سال ۲۰۱۱ بازنشسته شد.

همچنین از آنجا که ناسا تا حد زیادی از همکاری با نهادهای چینی منع شده است، بعید است امکان استفاده از تاسیسات قمری چین را داشته باشد. آژانس فضایی آمریکا درواقع روی برنامه آرتمیس خود کار می‌کند و قصد دارد با استفاده از موشک استارشیپ اسپیس ایکس به سطح ماه سفر کند و و پایگاه اختصاصی خود را به همراه همکاران بین‌المللی‌اش در ماه بسازد.

شاید چینی‌ها درصدد ساخت فضاپیمایی چندبارمصرف مشابه با شاتل فضایی برای سفر به ماه هستند؟ هرچند چنین چیزی احتمال دارد، تلویزیون دولتی چین به زبان انگلیسی (CGTN) بعدا نسخه‌ی سانسورشده‌ی ویدیو را منتشر کرد. درنتیجه نمایش شاتل احتمالا صرفا اشتباهی جزئی بوده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات