کاوشگر اسیریس رکس ناسا کپسول حاوی نمونه‌های سیارک بنو را به زمین رساند

یک‌شنبه ۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
تصویر هنری از پرتاب نمونه سیارکی بنو به سمت زمین
مأموریت هفت‌ساله کاوشگر اسیریس رکس ناسا امروز یکشنبه در ساعت ۱۸:۲۲ به وقت ایران با تحویل نمونه‌های سیارک بنو به زمین به پایان رسید.
تبلیغات

به‌روزرسانی (۱۹:۰۰): کپسول حاوی نمونه‌های سیارک بنو در ساعت ۱۸:۲۲ به وقت ایران در بیابان یوتا فرود آمد. تیم‌های بازیابی درحال‌حاضر با هلی‌کوپتر به محل فرود رفته‌اند تا سلامت کپسول را بررسی کنند و آن را به دست دانشمندان برسانند.

خبر اصلی: تا ساعاتی دیگر، یک فضاپیمای ناسا با پرتاب کپسولی قهوه‌ای و سفید به درون جو زمین، مخزنی ارزشمند از سنگ‌های فضایی بکر را به دست تیمی از دانشمندان و مهندسان خواهد رساند. در صورت موفقیت‌آمیز بودن این رویداد، اولین مأموریت نمونه‌برداری از سیارک ناسا به نام اسیریس رکس که هفت سال پیش در سال ۲۰۱۶ آغاز شد، سرانجام به پایان خواهد رسید.

انتظار می‌رود نمونه‌ی سیارکی امروز یکشنبه در ساعت ۱۸:۲۵ به وقت ایران به‌وسیله‌ی چتر نجات در تقریباً ۱۲۸ کیلومتری سالت‌لیک‌سیتی در بیابان یوتا فرود آید. ناسا از ساعت ۱۷:۳۰ پخش زنده‌ی این رویداد تاریخی را در کانال یوتیوب خود آغاز خواهد کرد و شما کاربران زومیت می‌توانید آن را در همین صفحه تماشا کنید.

فضاپیمای یک میلیارد دلاری اسیریس رکس که مخفف «ریشه‌ها، تفسیر طیفی، شناسایی منابع، ایمنی، سنگپوش» است در سپتامبر ۲۰۱۶ برفراز موشک اتلس ۵ پرتاب شد. مقصد اسیریس رکس، سیارکی بالقوه خطرناک با عرض تقریباً ۵۰۰ متر به نام بنو بود. کاوشگر ناسا در دسامبر ۲۰۱۸ به هدف رسید، رکورد گردش در مدار کوچک‌ترین جرم به‌وسیله‌ی یک فضاپیما را شکست و به‌مدت ۲۲ ماه مشغول مطالعه‌ی سنگ فضایی شد.

اسیریس رکس سپس در اکتبر ۲۰۲۰ روی سطح بنو فرود آمد و انبوهی از خاک و سنگ‌ریزه را با وزن احتمالاً ۲۵۰ گرم از روی سیارک برداشت کرد. بااین‌حال، تا زمانی که اعضای تیم مأموریت کپسول نگه‌دارنده‌ی مواد را باز نکنند، مقدار دقیق نمونه مشخص نخواهد شد.

فضاپیمای اسیریس رکس درتلاش برای برداشت نمونه از سیارک بنو
فضاپیمای اسیریس رکس در تلاش برای برداشت نمونه از سیارک بنو.

نمونه‌ی سیارکی پس از بازیابی به یک اتاق تمیز موقت در سایت آزمایش و تمرین وزارت دفاع آمریکا در یوتا منتقل و سپس راهی مرکز فضایی جانسون در هیستون خواهد شد. پرسنل این مرکز بر توزیع مواد و ارسال آن‌ها به دانشمندان سرتاسر جهان به‌منظور مطالعه برای اهداف مختلف نظارت خواهند کرد. پژوهشگران امیدوارند که نمونه‌های بنو سرنخ‌هایی را در مورد منشأ منظومه شمسی و پیدایش حیات در سیاره‌ی ما آشکار کند.

زندگی اسیریس رکس با تحویل نمونه‌های بنو به زمین به پایان نخواهد رسید. این فضاپیما پس از گذر از کنار زمین و پرتاب کپسول حاوی مواد سیارکی، عازم سفر دوم خود به سمت سیارکی به نام آپوفیس خواهد شد. این سیارک نزدیک زمین احتمالاً در سال ۲۰۲۹ از فاصله‌ی یک‌دهم بین زمین تا ماه، از کنار ما گذر خواهد کرد. مأموریت جدید کاوشگر سیارکی ناسا، اسیریس ایپکس نام دارد و اطلاعات به‌دست‌آمده از آن می‌تواند برای کاهش برخوردهای خطرناک با سیارک‌ها در آینده مفید باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات