نخستین پرتاب مداری استارشیپ احتمالاً در ماه اسفند انجام خواهد شد

چهارشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
موشک استارشیپ برفراز بوستر سوپرهوی
اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، موشک عظیم استارشیپ اسپیس‌ایکس می‌تواند کمتر از دو ماه دیگر برای نخستین‌بار در مدار زمین قرار بگیرد.
تبلیغات

ماه‌ها است که اسپیس‌ایکس خود را برای نخستین پرواز آزمایشی مداری استارشیپ، نسل بعدی سامانه‌ی حمل‌ونقل فضایی خود، در فضای دوردست آماده می‌کند. این شرکت اکنون در مراحل پایانی آماده‌سازی به‌سر می‌برد و احتمال دارد استارشیپ را فقط تا ۶ هفته‌ی دیگر یا کمی بیشتر از روی زمین بلند کند.

ایلان ماسک، بنیان‌گذار و مدیرعامل اسپیس‌ایکس، روز شنبه در واکنش به گمانه‌زنی‌ها درباره‌ی احتمال پرواز استارشیپ در ۳۱ ژانویه‌ی ۲۰۲۳ (۱۱ بهمن ۱۴۰۱)، در توییتر گفت: «اواخر فوریه (اواخر بهمن یا اوایل اسفند) فرصتی واقعی داریم. به‌‌نظر می‌آید تلاش برای پرتاب در ماه مارس (اسفند یا فروردین) بسیار محتمل است.»

اسپیس‌ایکس در حال ساخت استارشیپ برای حمل انسان و محموله به ماه و مریخ و سایر مقاصد فضایی است. این وسیله‌ی نقلیه‌ی غول‌پیکر از دو عنصر شامل بوستر بزرگ مرحله‌ی اول به نام سوپر هوی و فضاپیمای مرحله‌ی فوقانی با ارتفاع ۵۰ متر به نام استارشیپ تشکیل شده است. هر دو این موشک‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند تا به‌طور‌کامل چندبارمصرف باشند.

در پرواز آزمایشی مداری پیش‌ رو ظاهراً از نمونه‌ی اولیه‌ی سوپر هوی به نام «بوستر ۷» و نسخه‌ی «شیپ ۲۴» استارشیپ استفاده خواهد شد. اسپیس‌ایکس هر دو نسخه را در تأسیسات استاربیس در تگزاس جنوبی آزمایش‌ کرده است.

به‌عنوان مثال، بوستر ۷ و شیپ ۲۴ هر دو با انجام آزمایش‌های احتراق ثابت، درحالی‌که به زمین متصل بودند، موتورهای رپتور خود را روشن کردند. شیپ ۲۴ هر ۶ موتور رپتور خود را به‌طور‌هم‌زمان روشن کرده است؛ اما از بین ۳۳ موتور بوستر ۷، ۱۴ موتور در آزمایش احتراق ثابت فعال شده‌اند. درنتیجه، اسپیس‌ایکس پیش از انجام پرتاب مداری، هنوز باید آماده‌سازی‌های بیشتری انجام دهد. به‌گفته‌ی ماسک، آزمایش احتراق ثابت بوستر ۷ با درگیری هر ۳۳ موتور، پیش از پرتاب انجام خواهد شد.

پرواز آزمایشی آتی از استاربیس انجام خواهد شد و در جریان آن، شیپ ۲۴ یک‌ مرتبه به دور زمین خواهد چرخید و سپس دور از ساحل جزیره‌ی کوآئی هاوایی در اقیانوس آرام فرود آبی انجام خواهد داد. بوستر ۷ نیز ظاهراً دور از ساحل تگزاس در خلیج مکزیک با اتکا به خود فرود خواهد آمد.

آزمایش مداری نخستین پرواز آزمایشی استارشیپ از می ۲۰۲۱ (اردیبهشت ۱۴۰۰) خواهد بود. در آن روز، نمونه‌ی اولیه‌ی سه‌موتوره از استارشیپ به نام SN15 نزدیک به ۱۰ کیلومتر در آسمان تگزاس اوج گرفت و سپس در استاربیس به سلامت روی زمین نشست.

SN15 مانند تمام نمونه‌های اولیه‌ی استارشیپ پیشین که در پروازهای آزمایشی پرتاب شدند، به‌تنهایی از روی زمین برخاست؛ درنتیجه در پرواز پیش‌ رو، نخستین پرتاب سوپر هوی و استارشیپ به‌همراه یکدیگر رقم خواهد خورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات