تلسکوپ فضایی جیمز وب به هم‌ترازی کامل رسید؛ فقط چند هفته تا آغاز رسمی فعالیت

پنج‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
دانشمندان و علاقه‌مندان به نجوم بی‌صبرانه منتظر هستند تا تلسکوپ فضایی جیمز وب با آغاز فعالیت قریب‌الوقوع خود قسمت‌هایی از جهان را نشانمان دهد که پیش‌تر هرگز ندیده بودیم.
تبلیغات

تلسکوپ فضایی جیمز وب در‌حال‌حاضر در یک دوره‌ی ۶ ماهه‌ی پیچیده‌ی راه‌اندازی به‌سر می‌برد و فقط چند هفته‌ی دیگر تا آغاز فعالیت رسمی‌اش فاصله دارد. مقام‌های ناسا روز دوشنبه در جریان تله‌کنفرانسی خبری اعلام کردند که هر چهار ابزار علمی سوار بر جیمز وب، کمتر از دو ماه مانده به آغاز رسمی فعالیت تلسکوپ در تابستان پیش‌رو، به «هم‌ترازی کامل» دست یافته‌اند.

مایکل مک‌الوین، دانشمند پروژه‌ی تلسکوپ فضایی جیمز وب در مرکز پرواز فضایی گادرد ناسا در مریلند به‌نقل از خبرگزاری سی‌بی‌اس گفت «با خرسندی گزارش می‌دهم که هم‌ترازی تلسکوپ با عملکردی حتی بهتر از آنچه پیش‌بینی می‌کردیم، به پایان رسیده است.» مک‌الوین در ادامه افزود «اساساً به هم‌ترازی کامل تلسکوپ دست یافتیم. [دیگر] هیچ اصلاحی در اپتیک تلسکوپ وجود ندارد که موجب بهبودهای قابل اندازه‌گیری در عملکرد علمی ما شود.»

به‌ گزارش لایوساینس، ناسا به‌منظور نمایش آمادگی تلسکوپ، تصویری ثبت‌شده به‌وسیله‌ی ابزار فروسرخ میانی جیمز وب (MIRI) به اشتراک گذاشته است. تصویر جدید، مشاهدات جیمز وب از کهکشانی نزدیک را با مشاهدات تلسکوپ فضایی بازنشسته‌ی اسپیتزر از همان کهکشان مقایسه می‌کند.

درحالی‌که تصویر اسپیتزر نمایی تار از تقریباً هفت ستاره‌ی نزدیک واقع در ابر ماژلانی بزرگ (کهکشان اقماری چرخان به دور راه شیری) را نشان می‌دهد، عکس جیمز وب از همان منطقه، ستارگان پیش‌زمینه را با جزئیات واضح ثبت کرده و آن‌ها را در کنار ابرهایی از گاز میان‌ستاره‌ای و صدها ستاره‌ و کهکشان پیش‌زمینه با «جزئیات بی‌سابقه» به تصویر کشیده است.

ابر ماژلانی بزرگ از نگاه اسپیتزر و جیمز وب

ابر ماژلانی بزرگ از نگاه تلسکوپ فضایی اسپیتزر ناسا (چپ) و تصویر جیمز وب از همان منطقه (راست).

به‌گفته‌ی ناسا، تلسکوپ فضایی جیمز وب پیش از آنکه مطالعه‌ی ستارگان دوردست را در تابستان امسال به‌طور رسمی آغاز کند، در انتظار کالیبراسیون نهایی است. در ماه ژوئیه (تیر یا مرداد)، تلسکوپ نخستین مجموعه از تصاویر علمی‌اش را به اشتراک خواهد گذاشت. کلاوس پونتوپیدان، دانشمند پروژه‌ی جیمز وب در مؤسسه علوم تلسکوپ فضایی در بالتیمور می‌گوید این عکس‌ها، کهکشان‌ها و اجرامی را به تصویر می‌کشند که تمام موضوعات علمی جیمز وب، از جهان اولیه تا کهکشان‌ها در طول زمان تا چرخه‌ی حیات ستارگان و دیگر جهان‌ها را نمایان می‌سازند.

ناسا چهارم دی ماه تلسکوپ ۱۰ میلیارد دلاری جدیدش را پرتاب کرد و آن را در مسیر سفری ۱٫۵ میلیون کیلومتری برای رسیدن به موقعیت نهایی‌اش در آسمان قرار داد. تلسکوپ ۱۸ آینه‌ی ۶ ضلعی مجزا دارد که در ترکیب با یکدیگر آینه‌ی واحدی به قطر ۶٫۴ متر را به‌وجود می‌آورند. این طراحی به سامانه‌ی آینه‌ی تلسکوپ امکان داد تا برای جا شدن درون موشک تا شود. به‌عنوان مقایسه، تلسکوپ فضایی هابل فقط یک آینه‌ی اصلی به قطر ۲٫۴ متر دارد.

دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که جیمز وب بتواند از اجرام دوردستی تصویربرداری کند که تا صد برابر کم‌نورتر از اجرام دیده‌شده با تلسکوپ هابل هستند. جیمز وب به‌گونه‌ای طراحی شده است تا نور ضعیف نخستین ستارگانی را رصد کند که تقریباً ۱۳٫۸ میلیارد سال پیش (فقط چند میلیون سال پس از بیگ‌بنگ) تشکیل شدند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات