نگاهی بر تجربه مصرف محتوا با استفاده از برنامه Paper ارائه شده توسط فیسبوک

چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۷
مطالعه 4 دقیقه
پیش‌تر خبر انتشار اپلیکیشن جدید Paper توسط فیسبوک را به اطلاع شما رسانده بودیم؛ اما در آن زمان چندان مشخص نبود که این برنامه به چه نحو عمل خواهد کرد و در اصل هدف فیسبوک از عرضه‌ی آن چیست. حال این برنامه در دسترس کاربران قرار گرفته و اطلاعات بیشتری در خصوص آن در دسترس است. در بخش برنامه‌ی تحت وب، فیسبوک تقریبا هر ساله تغییراتی را در News Feed خود ایجاد می‌کند اما تجربه کاربری موبایل فیسبوک، سال‌ها است که تقریبا بدون تغییر باقی مانده است. حال فیسبوک با تجدید تمرکز خود بر روی موبایل، برند جدید Paper را بعنوان یک تجربه تقریبا انقلابی از مصرف محتوای اجتماعی، معرفی نموده است.
تبلیغات

 در اصل، Paper چیزی قراتر از برنامه‌ی خبرخوان مشابه فلیپ‌بورد ادغام شده با فیسبوک نیست اما یکی از مسائل اصلی که این برنامه را از هم‌نوع‌های خود متمایز می‌کند، رابط کاربری فوق‌العاده آن است.

Screenshot from 2014-02-05 170044

در این برنامه، هر آیتم در خوراک خبرهای شما، به شکل یک کارت متمایز نمایش داده می‌شود. شما می‌توانید از ردیف کارت‌های پیش‌نمایش، یک کارت را به بالا کشیده و به مطالعه کامل آن پرداخته و لایک‌ها و نظرات آن را مشاهده نمایید و لایک یا کامنت خود را به آن اضافه کنید. در صورتی که به آیتم مورد نظر یک ویدئو ضمیمه شده باشد، هنگام باز کردن کارت، ویدئو به صورت خودکار شروع به پخش خواهد کرد و اگر یک لینک در انتهای آیتم قرار داشته باشد با کشیدن لینک می‌توانید محتوای آن را آشکار نموده و بصورت تمام صفحه به صفحه اصلی آن دسترسی داشته باشید. استفاده‌ی با ذوق و سلیقه از حرکت‌های لمسی و اشارات و نیز انیمیشن‌های فوق‌العاده‌ی این برنامه، استفاده از آن را بسیار لذت بخش می‌کند.

Screenshot from 2014-02-05 170751

این کارت‌ها، بصورت منظم در دسته‌بندی‌های مختلفی از جمله دوستان فیسبوک، سرخط خبرها، تکنولوژی، ایده‌ها، سیاره، جالب و خواندنی و بسیاری دسته‌های دیگر، مرتب شده است که می‌توانید در هر کدام از آن‌ها عضو شده و خبرهای آن دسته را دریافت نمایید. اولین قسمت، در بر دارنده‌ی فید عادی و همیشگی شما در فیسبوک است و بقیه بخش‌ها تحت نظر فیسبوک سازماندهی شده تا آخرین و برترین عناوین در دسته‌ی مورد علاقه‌ی شما را در اختیارتان قرار دهد. در حال حاضر آیتم‌های موجود تنها بر رخدادهای ایالات متحده تمرکز داشته و تا حدودی در سطح مبتدی قرار دارد اما به مرور این بخش‌ها در حال تکمیل شدن و بدست آوردن مخاطبان خاص خود است.

Facebook-Paper-review-photo-viewer

زمانی که برای اولین بار در خصوص اپلیکیشن Paper شنیدیم، تصور اولیه بر این بود که این برنامه، یک اپلیکیشن ساده‌ی مطالعه و مصرف محتوای محض خواهد بود و بر این اساس با وجود رقبای دیگر چندان کاربردی نخواهد بود. اما این برنامه در حقیقت یک اپلیکیشن تکامل‌یافته‌ی فیسبوک است که با کمی توسعه می‌تواند به کلی جایگزین کلاینت‌های سنتی این سرویس گردد و در عین حال کاربران جدید بسیاری را نیز به این سرویس بیافزاید.

شما در این برنامه قادر به خواندن و پاسخ دادن به پیغام‌ها خواهید بود و همچنین می‌توانید به بررسی Notificationهای خود پرداخته و به درخواست‌های دوستی پاسخ دهید. ایجاد آپدیت وضعیت‌های جدید و بسیاری قابلیت‌های دیگر نیز از جمله اختیاراتی است که در این برنامه در اختیار کاربر قرار خواهد داشت. در مجموع این برنامه را می‌توان همان تغییر انقلابی دانست که کاربران خسته از حالت سنتی فیسبوک، مدت‌ها است به دنبالش بودند. این برنامه هیچ‌چیز از کلاینت‌های عادی فیسبوک کم نداشته و برای اغلب کاربران به سرعت جایگزین روش‌های پیشین استفاده از فیسبوک خواهد شد.

Screenshot from 2014-02-05 172356

اپلیکیشن Paper، یک قدم صحیح در راستای برنامه‌های پلتفرم موبایل فیسبوک محسوب می‌گردد. در حال حاضر این اپلیکیشن تنها برای آیفون و کاربران آمریکایی در دسترس قرار دارد اما ورود آن به دیگر پلتفرم‌ها و کشورها دیر و زود دارد ولی سوخت و سوز ندارد. استفاده از این برنامه بر روی تبلت‌ها بطور قطع بسیار لذت‌بخش خواهد بود. تصور شما از این برنامه و راهبرد جدید فیسبوک برای ارائه و تعامل و تبادل محتوا چیست؟ آیا از این حرکت فیسبوک استقال خواهید کرد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات