با نرم‌افزارهای مرورگر کروم، نحوه‌ی نصب و استفاده و کاربرد آنها آشنا شویم

دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۶
مطالعه 7 دقیقه
مرورگر گوگل کروم برای سیستم‌عامل‌های مختلف عرضه شده -از اندروید گرفته تا ویندوز- و کاربران آن روز به روز بیشتر می‌شوند. کروم امنیت بالایی دارد و از نظر سرعت، بهینه‌سازی‌های زیادی روی آن انجام شده است. اما در این مقاله می‌خواهیم یکی دیگر از جنبه‌های برتری مرورگر گوگل را بررسی کنیم که قابلیت استفاده از اپلیکیشن‌های جالب و کاربردی گوگل است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

مدت‌ها از ظهور گوگل گذشته و حالا این غول جست‌وجو به یک کمپانی خلاق در زمینه‌های مختلف تبدیل شده است. گوگل چند سال پیش اندروید را به عنوان سیستم‌عامل دنیای وسایل همراه معرفی کرد و حالا در زمینه‌ی ابزارهای پوشیدنی و حتی رباتیک هم فعالیت می‌کند. اندروید سیستم‌عامل کارآمدی‌ است که رکورد سرعت جذب کاربر در سیستم‌عامل محبوب و قدرتمند اپل برای وسایل همراه را شکسته است.

کروم او اس هم یک سیستم‌عامل برای فضای وب است که درست شبیه مرورگر کروم طراحی شده و آمار و ارقام حکایت از پیشرفت تدریجی آن دارد.

اما به مرورگر معروف گوگل یعنی گوگل کروم بپردازیم. مرورگری که مثل سایر محصولات این کمپانی، فراتر از پیش‌بینی‌ها ظاهر شده و حالا به نقطه‌ای رسیده که یک مرورگر ساده نیست؛ بلکه با نصب آن روی ویندوز، می‌توان از نرم‌افزارهای زیادی استفاده کرد که قصد معرفی اجمالی آن را داریم.

از نصب کروم اپس شروع کنیم!

مدتی پیش مطلع شدیم که گوگل می‌خواهد نرم‌افزارهای کروم که به زبان تکنولوژی‌های تحت وب نوشته شده‌اند را جایگزین نرم‌افزارهای قدیمی کند. در این صورت سوییچ کردن بین ویندوز و کروم‌بوک بسیار ساده خواهد شد. منظور از کروم‌بوک، لپ‌تاپ‌هایی با سیستم‌عامل کروم او اس است.

برای نصب نرم‌افزارهای کروم باید به بخش نرم‌افزارهای دسکتاپ فروشگاه نرم‌افزاری کروم مراجعه کنید. این نرم‌افزارها هم مثل سایر نرم‌افزارهای فروشگاه، پس از دانلود روی مرورگر کروم نصب شده و نمایش داده می‌شوند.

chrome-apps-2

اجرای نرم‌افزارها با لانچر کروم اپ

گوگل برای دسترسی سریع و ساده به نرم‌افزارهای کروم، لانچر خاصی طراحی کرده و در فروشگاه قرار داده که با مراجعه به این آدرس می‌توانید آن را نصب کنید.

آیکن این لانچر پس از نصب، در تسک‌بار ویندوز یا داک در مک او اس ایکس نمایش داده می‌شود. هنوز لانچر کروم اپ برای لینوکس عرضه نشده؛ ولیکن زمان عرضه‌ی آن نزدیک است. توجه کنید که استفاده از نرم‌افزارهای کروم در لینوکس هم امکان‌پذیر است ولیکن لانچر ساده‌ی آن عرضه نشده است.

chrome-apps-3

با کلیک روی آیکان لانچر، اپلیکیشن‌های تحت وبی که نصب کرده‌اید، نمایش داده می‌شوند و می‌توانید از آنها استفاده کنید.

برخی از اپلیکیشن‌ها دارای علامت فلش کوچکی هستند که نشان می‌دهد یک شرت‌کات ساده‌اند و در مقابل اپلیکشن‌های کامل کروم بدون علامت شرت‌کات نمایش داده می‌شوند.

استفاده از اپلیکیشن‌های کروم

برای اجرای این اپلیکیشن‌ها می‌توان از لانچر یاد شده، بخش نرم‌افزارها در تب جدید که در مرورگر کروم باز می‌کنیم، پوشه‌ی Chrome Apps در منوی استارت ویندوز و حتی آیکن‌های سنجاق شده روی تسک‌بار ویندوز استفاده کرد. می‌توان شرت‌کات موارد دلخواه را نیز روی دسکتاپ قرار داد.

chrome-apps-4

پس از اجرا، نرم‌افزارهای کروم در پنجره‌ی مخصوص به خود اجرا می‌شوند که آیکن‌های تسک‌بار خاص خود را دارد. این نرم‌افزارها به مرورگر کروم و پنجره‌ی آن کاری ندارند. در واقع نوار آدرس و دکمه‌های مرورگر کروم، هیچ یک در کار نخواهند بود. این نرم‌افزارها به صورت آفلاین اجرا شده و بعداً با سرورهای آنلاین، همگام‌سازی یا سینک می‌شود. بنابراین بسیار سریع اجرا شده و حتی بدون اتصال اینترنتی نیز قابل استفاده خواهند بود.

نمونه‌هایی از اپلیکیشن‌های کروم

Pocket یکی از نرم‌افزارهای کاربردی برای مطالعه‌ی صفحات وب به صورت آفلاین است. این اپلیکیشن برای وسایل همراه و سیستم‌عامل مک نیز عرضه شده بود و حالا می‌توان آن را روی کروم هم نصب کرد. لذا حالا استفاده از Pocket در دسکتاپ ویندوز نیز امکان‌پذیر شده است.

chrome-apps-5

یکی دیگر از نرم‌افزارهای گوگلی، Google Keep است که برای استفاده از سرویس یادداشت‌برداری گوگل کاربرد دارد. این نرم‌افزار نیز به صورت آفلاین قابل استفاده است و با سرورهای آنلاین گوگل کیپ، سینک می‌شود. به این صورت که اگر در زمان آفلاین‌بودن سیستم خود، یک یادداشت ایجاد کنید، بعداً با اتصال به اینترنت، یادداشت شما روی سرورهای آنلاین نیز قرار می‌گیرد.

chrome-apps-6

پنجره‌ی اپلیکیشن کیپ کوچک و ساده است و به نظر برای یادداشت‌برداری مناسب‌تر از صفحه‌ی کامل وب‌سایت سرویس کیپ است.

با مراجعه به وب‌سایت سرویس کیپ می‌توان یادداشت‌های ذخیره شده را از هر کامپیوتر و ابزاری مشاهده کرد.

chrome-apps-7

دو نرم‌افزار Any.Do و Wunderlist هم برای برنامه‌ریزی کارهای روزانه روی پلتفرم‌های وسایل همراه عرضه شده‌اند و بعد از موفقیت و معروف شدنشان، حالا گوگل تصمیم گرفته که نسخه‌ی مخصوص دستاپ را هم عرضه کند. در این نرم‌افزارها نیز امکان دسترسی در حالت آفلاین وجود دارد. لذا بدون نیاز به مرورگر، می‌توان کارهای روزانه را سازمان‌دهی کرد. در مورد Any.Do توجه داشته باشید که وب‌سایتی برای مشاهده‌ی کارهای روزانه وجود ندارد و تنها راه استفاده از کامپیوتری است که این اپلیکیشن روی آن نصب شده باشد.

chrome-apps-8

افرادی که قبلاً در برنامه‌ریزی کارهای روزانه‌ی خود از این دو نرم‌افزار استفاده کرده‌اند، به شکل مفیدتری از این نرم‌افزارها استفاده خواهند کرد.

اما به بازی‌ها و سرگرمی‌ها می‌رسیم. بازی بریدن طناب یا Cut the Rope و Spelunky یا غارنوردی هم به صورت اپلیکیشن‌های کروم عرضه شده‌اند و مستقل از مرورگر کروم در پنجره‌ی مخصوص به خود اجرا می‌شوند. برش طناب با موس و صفحات لمسی سازگاری کامل دارد.

chrome-apps-9

بازی غارنوردی قبلاً مخصوص ویندوز بود و حالا نسخه‌ی HTML5 آن برای مک و لینوکس نیز قابل استفاده است.

جمع‌بندی، آیا اپلیکیشن‌های کروم مفید هستند؟

پلتفرمی که گوگل برای اپلیکیشن‌های کروم معرفی کرده هنوز نوپاست و سرنوشت آن مشخص نیست. گوگل به غیر از سرویس گوگل کیپ، برای هیچ کدام از سرویس‌های آنلاین خود اپلیکیشنی عرضه نکرده است. اپلیکیشن جیمیل، تقویم گوگل و سرویس ویرایش و ذخیره‌ی آنلاین اسناد یعنی گوگل درایو، هیچ یک بروز نشده‌اند. بنابراین دسترسی آفلاین به ایمیل‌ها، تقویم و آفیس گوگل فراهم نشده است و مشخص است که گوگل خود نیز هنوز این پلتفرم جدید را جدی نگرفته است.

در حال حاضر تعداد اپلیکیشن‌های کروم کم است و مشکلات و نواقص آنها زیاد. به عنوان مثال اپلیکیشن پاکت که برای مرور آفلاین صفحات وب کاربرد دارد، هنوز برای واسط گرافیکی جدید ویندوز 8 عرضه نشده است.

به هر حال این شروع راه اپلیکیشن‌های کروم است که به زودی روی تمام سیستم‌عامل‌ها و حتی روی مرورگر کروم برای وسایل همراه اجرا می‌شوند.

آخرین نکته در مورد اپلیکیشن‌های کروم این است که درست مثل برخی از قابلیت‌های مرورگر کروم، در محیط حفاظت شده یا اصطلاحاً Sandbox اجرا می‌شوند. به همین علت امنیت بالاتری دارند و از کامپیوتر شما در برابر مخرب‌ها و بدافزارها، مراقبت بیشتری به عمل می‌آورند. در حالی که مایکروسافت پلتفرم جدیدی برای نرم‌افزارهای ویندوز 8 معرفی کرده و برخی نرم‌افزارهای این پلتفرم در حالت عادی و بدون دستکاری روی دسکتاپ ویندوز اجرا نمی‌شوند، گوگل روش دیگری در پیش گرفته و می‌خواهد نرم‌افزارهای کروم به شکل کلی‌تری اجرا شوند.

نظر شما درباره‌ی اپلیکیشن‌های کروم چیست؟ از کدام موارد استفاده کرده‌اید و در رابطه با کاربردی بودن آنها چه نظری دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات