مشکل اصلی پیش روی توسعه‌دهندگان اندروید، مشتریان هستند

جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
اپل در نشستی که اخیراً با رسانه‌های گروهی داشت، کوشید در جمع گروه بزرگی از توسعه دهندگان برگ‌های برنده‌ی خود را رو کند. البته آن‌ها در این چند ساله مبالغ هنگفتی به برنامه‌نویسان پرداخت کرده‌اند موضوعی که توانسته کام کدنویسان iOS را شیرین کند. از سوی دیگر مشکل بزرگی که توسعه‌دهندگان با کاربران اندرویدی دارند مسئله‌ای کلیدی یعنی میزان کسب منفعت مادی و پول از مصرف کنندگان است که هنوز چالشی جدی و حل نشده است. بیایید به این مشکل نگاهی دوباره بیندازیم.
تبلیغات

مدیر عامل اپل در کنفرانس WWDC 2013 که هفته‌ی گذشته برگزار گردید علی‌رغم تاکید بر مزایای iOS و کاربرانش، توانست تا حدودی به مشکل پیش روی اندروید اشاره کند، مشکلی که از من و شمای مصرف کننده ناشی می‌شود و می‌تواند خطری بالقوه برای اندروید دوست داشتنیمان باشد. بیایید به طور اجمالی به برخی از موارد مربوط به خدمات آن‌لاین، محیط توسعه‌ی یکپارچه و آمار و ارقام‌های فروش اپ استور توجه کنیم:

- اپل بیش از ۱۰ میلیارد دلار به توسعه‌دهندگان iOS پرداخت کرده که تنها ۵ میلیارد آن مربوط به ۱۲ ماه گذشته می‌شود.

- ۵۷۵ میلیون کاربر جزئیات مربوط به کارت‌های اعتباری خود را در اپ استور ثبت کرده‌اند و آماده‌ی خرید بلادرنگ هستند.

- مشتریان اپل ۵۰ درصد بیش از سایر پلتفرم‌ها از گوشی هوشمند خود استفاده می‌کنند.

- ترافیک اینترنتی که کاربران iOS تاکنون استفاده کرده‌اند بیش از ۶۰ درصد است که در مقابل ۲۴ درصد اندروید رقمی جالب توجه است.

- ۹۷ درصد از کاربران iOS از این پلتفرم راضی هستند،‌ این در حالی است که ۷۳ درصد «رضایت بسیار زیاد» خود را اعلام کرده‌اند.

- بازار برنامه‌های iOS گستره‌ای به وسعت بیش از ۶۰۰ میلیون تلفن‌همراه هوشمند و تبلت دارد.

تیم کوک، مدیرعامل اپل می‌گوید:

پرواضح است که اگر کاربرانی بیشتر از ابزار هوشمند خود بهره ببرند، آن را بیشتر دوست می‌دارند.

وی در ادامه توصیه می‌کند که کاربران پلتفرم اپل در مقایسه با سایر رقبا، برنامه‌های بیشتری خریداری می‌کنند و

این کاربران هر چیزی که بخواهند می‌خرند.

تحقیق تازه‌ای که توسط App Promo - که در زمینه مشاوره و راهکارهای بازاریابی موبایل فعال است – منتشر شده، نشانگر تصویر دیگری است، به خصوص اینکه توجه ویژه‌ای به توسعه‌دهندگان اندروید داشته است.

WWDC-2013-keynote-App-Store-reevenue-by-platform

جو مک‌کندریک و همکارانش در شرکت Service Oriented نگاهی به این نتایج انداخته‌ و دریافته‌اند که اغلب توسعه‌دهندگان برنامه‌های موبایل به اندازه‌ی کافی از برنامه‌های خود پول در نمی‌آورند. با این وجود، با نگاهی دقیق‌تر به این نتایج و تفکیک پلتفرم‌ها نشان می‌دهد در مقایسه با iOS سهم توسعه‌دهندگان اندروید از درآمد بسیار ناچیز است.

در حالی که تنها ۱۰ درصد از توسعه‌دهندگان iOS درآمدی از برنامه‌هایشان نداشتند، این رقم در بین توسعه‌دهندگان اندروید ۴۱ درصد است.

میانگین قیمتی که برنامه‌های اندرویدی فروخته می‌شود ۰.۹۹ سنت است که در برنامه‌های iOS این رقم به ۲.۹۹ دلار می‌رسد.

در حالی که ۶۸ درصد از توسعه‌دهندگان iOS در بازار ایالات متحده به توفیق دست پیدا کرد‌ه‌اند، تنها ۴۳ درصد از توسعه‌دهندگان اندرویدی چنین اقبالی داشته‌اند.

بدین ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که توسعه‌دهندگان iOS وضعیت به مراتب بهتری دارند و می‌توانند از برنامه‌های تولیدی خود به مراتب بیشتر کسب درآمد کنند. به خصوص اینکه آن‌ها در حوزه‌های جغرافیایی که کاربران مایل به خرید هستند حضوری موفق دارند.

بنا به نتایج این تحقیق، به نظر می‌رسد که مدل درآمدی که از ابتدا توسط توسعه‌دهندگان اندروید انتخاب شده، رویکردی تبلیغی است؛ در حالی که توسعه‌دهندگان iOS بیشتر به کسب درآمد متمرکز شده‌اند. از سوی دیگر به نظر می‌رسد سیاست تبلیغاتی که اندرویدی‌ها برگزیده‌اند کارایی چندانی برایشان در پی نداشته است. از این بدتر اینکه، کاربران بالقوه‌ی اندروید در پرداخت مشکل دارند و برنامه‌های ارزان‌تر را ترجیح می‌دهند.

iOS-Apps

توجه داشته باشید که کاربران اپل در مقایسه با رقبا، به طور سنتی برنامه‌های بیشتری خریداری می‌کنند؛ پس این موردی تازه نیست. این موضوع تازگی ندارد و حتی در دهه‌ی ۹۰ میلادی که تعداد کاربران رایانه‌های مک به نسبت ویندوز به مراتب کمتر بود، فروش کتاب‌های الکترونیکی به این کاربران به مراتب بیش از کاربران ویندوزی بود. در واقع آن‌ها عادت کرده‌اند با وسیله‌ای که در دست دارند خرید کنند. در واقع اپل توانسته بستری کاربردی‌تر را برای خود، توسعه‌دهندگانش و استفاده کنندگان ترتیب دهد.

متأسفانه یا خوشبختانه، توسعه‌دهندگان حرفه‌ای این موضوع را خوب می‌دانند که کاربران اپل، خریداران بهتری برای محصولات تولیدی هستند، موضوعی که قابل رقابت با کاربران خوب اندرویدی نیست!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات