واتساپ بیزینس

واتساپ تجاری (بیزینس) چیست؟ مقایسه امکانات، مزایا و آموزش نصب واتساپ تجاری از گوگل

نسخه تجاری واتساپ چه تفاوت‌هایی با واتساپ معمولی دارد و به چه دردی می‌خورد؟
یک‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۹مطالعه 15 دقیقه
اگر صاحب کسب‌وکاری هستید، به‌کمک قابلیت‌های ویژه در واتساپ تجاری می‌توانید میزان فروش خود و رضایت مشتری را افزایش دهید.
تبلیغات

واتساپ یکی از پرکاربردترین اپلیکیشن‌های پیام‌رسان دنیا به‌حساب می‌آید و با وجود رقبایی قدرتمند مانند تلگرام، همچنان محبوبیت فروانی بین افراد و کسب‌وکارها دارد. این محبوبیت با معرفی واتساپ بیزینس دوچندان شده است؛ چراکه نسخه‌ی تجاری واتساپ کمک می‌کند تا خدمات مشتریان، بازاریابی و فروش خود را بهبود دهید.

در این مقاله به آموزش واتساپ بیزینس از جمله نحوه‌ی نصب، ویژگی‌ها و مزایای آن می‌پردازیم؛ اما پیش‌ از شروع پیشنهاد می‌کنم مقاله‌ی آیا واتساپ شنود می‌شود را بخوانید تا از موارد مهمی آگاه شوید.

واتساپ تجاری چیست؟

واتساپ تجاری (بیزینس) در ظاهر به همان واتساپ معمولی شباهت دارد؛ اما به‌گونه‌ای طراحی شده است که برای مشاغل مختلف مورد استفاده قرار گیرد. کسب‌وکارها می‌توانند پروفایل بسازند، کاتالوگ محصول آپلود کنند، فروش خود را افزایش دهند، در چت با مشتریان گفت‌وگو کنند و تا حدی از واتساپ برای بازاریابی بهره ببرند.

تفاوت واتساپ معمولی و واتساپ بیزینس

واتساپ عادی برای استفاده‌ی شخصی طراحی شده است و به کاربران امکان می‌دهد با دوستان و خانواده ارتباط برقرار کنند، عکس‌ها و فیلم‌ها را به اشتراک بگذارند و پیام‌های صوتی ارسال کنند. همچنین به کاربران امکان می‌دهد چت‌های گروهی ایجاد کنند و موقعیت مکانی خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

از طرف‌ دیگر واتساپ بیزینس به‌طور خاص برای استفاده‌ی تجاری طراحی شده است. ساخت اکانت واتساپ بیزینس به شماره‌ی موبایل جداگانه نیاز دارد، اگرچه هر دو را می‌توان در یک دستگاه استفاده کرد. به‌طور کلی، مجموعه‌ای از ابزارها را برای کمک به کسب‌و‌کارها در تعامل با مشتریان و مدیریت روابط با مشتری فراهم می‌کند.

واتساپ بیزینس دارای ویژگی‌هایی مانند پیام‌های خوش‌آمد‌گویی خودکار، پاسخ‌های سریع و سایر موارد است که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد. همچنین تا پیش‌ از اینکه امکان استفاده از چندین اکانت در واتساپ نسخه‌ی استاندارد ارائه شود، بسیاری از کاربران از نسخه‌ی بیزینس به‌عنوان اکانت دوم واتساپ استفاده می‌کردند و همچنان نیز (به‌خصوص برای کاربران آیفون) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آموزش ساخت واتساپ تجاری از گوگل

ساخت اکانت تجاری از طریق اپلیکیشن واتساپ بیزینس روندی کاملاً ساده است.

  • اپلیکیشن واتساپ بیزینس (WhatsApp Business) را از گوگل پلی یا اپ استور دانلود و اجرا کنید.
  • شرایط و مقررات استفاده از خدمات (Terms of Service) را مرور کنید و برای قبول شرایط، روی Agree and Continue ضربه بزنید.
  • حالا کشور ایران را از لیست کشویی انتخاب کنید تا کد کشور اضافه شود. سپس شماره موبایل خود را وارد کنید.
  • روی Done یا Next ضربه بزنید و سپس روی Yes برای دریافت کد تأیید، چه به‌صورت پیامک و چه از طریق تماس تلفنی، بزنید. این کد به‌صورت اتوماتیک وارد می‌شود.
انتخاب Agree and Continue و قبول شرایط برای ثبت نام واتساپ بیزینس
وارد کردن شماره موبایل هنگام ثبت نام واتساپ بیزینس
تایید شماره موبایل هنگام ثبت نام در واتساپ بیزینس
وارد کردن اتوماتیک کد تایید هنگام ثبت نام واتساپ بیزینس
  • حالا در صفحه‌ی Create your business profile نام کسب‌وکارتان را بنویسید، پس از انتخاب دسته‌ی کسب‌و‌کار (Category)، عکس پروفایل خود را آپلود کنید.
  • پس از اتمام این مرحله، می‌توانید جزئیات بیشتری را در قسمت Business tools وارد کنید یا از این مرحله رد شوید و بعداً آن‌ها را پر کنید.
  • نوبت به ساخت کاتالوگ می‌رسد. شما می‌توانید Not now را بزنید و این قسمت را هم بعداً پر کنید.
  • حالا می‌توانید با مشتریان خود چت کنید.
وارد کردن اطلاعات در پروفایل تجاری واتساپ بیزینس
انتخاب not now و شروع چت در واتساپ بیزینس

مزایای واتساپ بیزینس

مزایای زیر، هر صاحب کسب‌وکاری را متقاعد می‌کند تا واتساپ بیزینس را حداقل یک بار امتحان کند.

  • تقویت دید کسب‌و‌کار: با اینکه واتساپ در ایران قابل دسترسی نیست؛ اما همچنان کاربران ایرانی از آن استفاده می‌کنند. اکنون شما فرصتی دارید تا کسب‌و‌کارتان را به نمایش بگذارید.
  • بهبود زمان پاسخگویی: مشتریان خواهان پاسخ فوری به سؤالات یا درخواست‌های خود هستند. واتساپ بیزینس به شما این امکان را می‌دهد تا پاسخ‌های سریع بدهید. این اقدام به بهبود خدمات مشتری و شهرت کسب‌وکار شما کمک زیادی می‌کند.
  • محتوای چندرسانه‌ای: با واتساپ بیزینس می‌توانید تصاویر، فیلم‌ها، اسناد و پیام‌های متنی را به اشتراک بگذارید. شما می‌توانید محتوای پویا، جذاب و سفارشی‌شده را برای مشتریان خود ارسال کنید. مهم‌تر از همه، مشتریان می‌توانند آن محتوا را با دیگران در شبکه‌ی خود به‌اشتراک بگذارند.
  • ارتباط دوطرفه: چند نفر به ایمیل‌های تبلیغاتی پاسخ می‌دهند؟ چند کاربر به پست‌های شبکه‌های اجتماعی پاسخ می‌دهند؟ واتساپ بیزینس تفاوت دارد؛ چراکه ارتباط همزمان و سفارشی ایجاد می‌کند و کاربران می‌توانند به‌صورت جداگانه با امنیت بالا ارتباط برقرار کنند.

ویژگی‌های واتساپ بیزینس

ویژگی‌های زیر می‌تواند به کسب‌وکار شما کمک کند تا خدمات، فروش و بازاریابی را افزایش دهید.

ایجاد پروفایل تجاری (Business profile)

شما می‌توانید پروفایل کسب‌وکار‌ خود را راه‌اندازی کنید تا اطلاعات مفیدی را به مشتریان خود ارائه دهید. این می‌تواند شامل شرح کسب‌و‌کار (Description)، آدرس (Business address)، ساعت کاری (Business hours)، ایمیل (Email) و وب‌سایت شما (Website) باشد. حساب تجاری کامل به شما اعتبار می‌دهد و کسب وفاداری مشتری را آسان می‌کند.

مراحل افزودن جزئیات درباره‌ی کسب‌و‌کارتان:

  • به اپلیکیشن واتساپ بیزینس بروید.
  • در تب Chats دکمه‌ی سه‌نقطه سمت راست بالا را بزنید و وارد Business tools شوید.
  • Business Profile را انتخاب کنید.
انتخاب Business tools در واتساپ بیزینس
انتخاب Business Profile
صفحه پروفایل تجاری (Business Profile) در واتساپ بیزینس

پاسخ سریع (Quick Replies)

شما می‌توانید برای صرفه‌جویی در وقت هنگام پاسخ‌دادن به سؤالات متداول مشتریانتان، پاسخ‌های سریع سفارشی ایجاد کنید. مثلاً، می‌توانید پاسخ‌هایی برای سوالاتی مانند «ساعات کاری شما چقدر است؟» یا «آیا امکان ثبت تلفنی سفارش وجود دارد؟» بسازید. برای پاسخ سریع و ارسال، تنها باید «/» را روی کیبورد خود فشار دهید. فقط یادتان نرود که حداکثر تعداد پاسخ‌های سریع ذخیره‌شده‌ی مجاز ۵۰ عدد است.

  • برای ساخت پاسخ سریع، دکمه‌ی سه‌نقطه سمت راست بالا را بزنید و Business tools را انتخاب کنید. در پایین صفحه‌ روی Quick replies ضربه بزنید.
انتخاب Business tools در واتساپ بیزینس
انتخاب Quick replies
  • آیکون مثبت سمت راست پایین را انتخاب کنید.
  • در قسمت Shortcut کلمه‌ی کلیدی مدنظرتان را برای رسیدن سریع به پاسخ خود را وارد کنید.
  • در قسمت Reply message متن یا تصویر مد نظرتان را بنویسید و در نهایت گزینه‌ی SAVE را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که فایل‌های تصویری در نسخه‌ی وب پشتیبانی نمی‌شوند.
انتخاب نماد مثبت در بخش Quick replies واتساپ بیزینس
نوشتن کلمه کلیدی در Shortcut و متن در  Reply message واتساپ بیزینس

پیام خوش‌آمد‌گویی خودکار (Greeting message)

کسب‌وکارها می‌توانند پیام‌های خودکاری ایجاد کنند که کاربران برای اولین‌بار هنگام شروع مکالمه یا پس از ۱۴ روز عدم فعالیت دریافت کنند. این پیام‌ها به شما این امکان را می‌دهد که بدون هیچ تأخیر و زمان انتظاری به مشتری خوش‌آمد بگویید و کسب‌و‌کارتان را معرفی کنید.

  • برای فعال‌سازی، دکمه‌ی سه‌نقطه سمت راست بالا را بزنید و Business tools را انتخاب کنید و به Greeting message بروید.
  • Send greeting message را روشن کنید.
  • روی Greeting message ضربه بزنید تا پیامتان را ویرایش کنید و سپس OK را بزنید.

Everyone: برای مواقعی است که می‌خواهید پیام در زمان تعیین‌شده برای تمام مخاطبان شما فرستاده‌ شود.

Everyone not in address book: پیام خودکار برای همه‌ی شماره تلفن‌هایی که در لیست دفترچه‌ی تلفن شما نیستند، ارسال می‌شود.

…Everyone except: اگر قصد دارید که پیام برای برخی از مخاطبان فرستاده نشود این گزینه برای شما مفید خواهد بود. تنها باید اسامی افراد را انتخاب کنید و در آخر روی آیکون تیک پایین سمت راست ضربه بزنید.

…Only sent to: با انتخاب این گزینه، پیام خودکار فقط به مخاطبین انتخاب‌شده فرستاده می‌شود.

انتخاب Business tools در واتساپ بیزینس
انتخاب Greeting message در واتساپ بیزینس
ویرایش کردن پیام خوش آمدگویی خودکار (Greeting message)
  • در قسمت Recipients شما می‌توانید تعیین کنید پیام‌های خودکار برای چه کسانی ارسال شود.
  • در نهایت روی SAVE ضربه بزنید.

برای ارسال پیام خودکار، دستگاه شما باید یک اتصال اینترنتی فعال داشته باشد.

پیام عدم دسترسی (Away Message)

با فعال‌بودن ویژگی Away Message، مشتریانی که به شما پیام می‌دهند به‌طور خودکار پیام تنظیم‌شده‌ای دریافت می‌کنند که نشان می‌دهد مشغول هستید یا گوشی‌ نزدیکتان نیست. شما می‌توانید انتخاب کنید که به کدام مشتریان پیام‌ ارسال شود و همچنین می‌توانید طوری تنظیم کنید تا در زمان انتخاب‌شده فرستاده شود.

  • اپلیکیشن واتساپ بیزینس را باز کنید.
  • دکمه‌ی سه‌نقطه سمت راست بالا را بزنید، Business tools را انتخاب کنید و وارد قسمت Away message شوید.
  • Send away message را روشن کنید.
  • روی Away message برای ویرایش ضربه بزنید و سپس OK را انتخاب کنید.
  • برای زمان‌بندی پیام خود روی Schedule ضربه بزنید. این منو دارای سه گزینه‌ی Always Send و Custom schedule و Outside of business hours است که می‌توانید به‌دلخواه انتخاب کنید.

اگر گزینه‌ی Always Send را انتخاب کنید، پیام خودکار در هر زمان ارسال می‌شود.

گزینه‌ی Custom schedule برای مواقعی است که می‌خواهید پیام خودکار در زمان خاصی ارسال شود. با انتخاب این گزینه شما می‌توانید زمان شروع و پایان پیام خودکار ارسالی را برای مخاطبان مشخص کنید.

گزینه‌ی Outside of business hours هم به این معنی است که پیام خودکار بعد از زمان کاری برای مخاطبان فرستاده شود. اگر در واتساپ بیزینس ساعت کاری کسب‌وکارتان را تنظیم کرده باشید، به‌کمک این گزینه پیام خودکار بعد از زمان کاری ارسال می‌شود.

  • در Recipients مثل بخش پیام خوش‌آمدگویی خودکار چهار گزینه‌ی Everyone و Everyone not in address book و Everyone except و Only sent to وجود دارد که می‌توانید تعیین کنید پیام‌ خودکار برای چه کسانی ارسال شود.
  • در نهایت روی SAVE ضربه بزنید.
انتخاب Business tools در واتساپ بیزینس
انتخاب پیام زمان‌ بندی شده (Away Message)
روشن کردن Send away message و ویرایش کردن از قسمت Away message

برچسب‌گذاری مخاطبین (Labels)

برچسب‌ها به شما کمک می‌کنند تا چت‌ها و پیام‌های خود را سازماندهی و پیدا کنید. شما همچنین می‌توانید برچسب‌هایی با رنگ‌ها یا نام‌های مختلف بسازید و آن‌ها را به یک پیام یا کل چت اضافه کنید.

نحوه‌ی ساخت برچسب (labels): روی تب Chats ضربه بزنید، دکمه‌ی سه‌نقطه‌ی سمت راست بالا را انتخاب کنید و به Labels بروید. شما می‌توانید با انتخاب + نام برچسب جدید را وارد کنید و در نهایت Save بزنید. توجه داشته باشید که شما می‌توانید حداکثر ۲۰ برچسب ایجاد کنید.

انتخاب گزینه برچسب‌ گذاری مخاطبین (labels)
مشاهده تمام برچسب ها (labels)
اضافه کردن لیبل جدید (Add new label) در واتساپ بیزینس

اعمال برچسب روی چت: روی چت ضربه بزنید و نگه دارید، روی برچسب ضربه بزنید. برچسب‌های مورد نظر را انتخاب کنید و در آخر روی SAVE ضربه بزنید.

اعمال برچسب روی چت در واتساپ بیزینس

اعمال برچسب روی پیام: روی پیام ضربه بزنید و نگه دارید، دکمه‌ی سه‌نقطه‌ی سمت راست را انتخاب کنید، روی Label message ضربه بزنید. برچسب‌های مورد نظر را انتخاب کنید و در آخر روی SAVE ضربه بزنید.

اعمال برچسب روی پیام (Label message)
ذخیره برچسب پیام مورد نظر (Label message)

مدیریت برچسب‌ها: روی تب Chats ضربه بزنید، دکمه‌ی سه‌نقطه سمت راست بالا را انتخاب کنید و به Labels بروید. روی برچسبی که می‌خواهید مدیریت کنید ضربه بزنید. حالا می‌توانید تغییرات زیر را اعمال کنید:

ویرایش یک برچسب: روی برچسب و دکمه‌ی سه‌نقطه و ویرایش برچسب (Edit label) ضربه بزنید.

تغییر رنگ یک برچسب: روی برچسب و دکمه‌ی سه‌نقطه و Choose color ضربه بزنید.

حذف یک برچسب: روی برچسب و دکمه‌ی سه‌نقطه و Delete label ضربه بزنید. در آخر Yes را انتخاب کنید.

انتخاب labels
مشاهده تمام برچسب ها (labels)
ویرایش و تغییر رنگ و حذف یک برچسب (label)

کاتالوگ (Catalog)

کاتالوگ قابلیتی کاربردی در واتساپ بیزینس است که به کسب‌و‌کارها اجازه می‌دهد محصولات یا خدمات خود را در واتساپ به مشتریان نمایش دهند. همچنین فضایی را برای کسب‌وکارها فراهم می‌کند تا اطلاعات دقیقی درباره‌ی محصولات یا خدماتشان از جمله عکس محصول، نام یا عنوان، قیمت، توضیحات، لینک وب‌سایت و کد محصول بارگذاری کنند؛ اما طبق بررسی‌های ما درحال‌حاضر نمی‌توان از این قابلیت در ایران استفاده کرد.

امیدوارم از مطلب لذت برده باشید. اگر با واتساپ زیاد سروکار دارید، شاید دوست داشته باشید که بدانید شخصی شما را در واتساپ بلاک کرده است یا خیر. در این رابطه مقاله‌ی راه‌ های تشخیص بلاک شدن در واتساپ برای شما مفید خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات