خالق فورتنایت به‌دنبال درهم‌شکستن ساختار گوگل پلی استور است

شنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
لوگو گوگل پشت کاراکترهای بازی فورتنایت
اپیک گیمز در جدالی تند با گوگل، خواستار انحصارشکنی در پلی‌ استور و آزادی عمل برای توسعه‌دهندگان و کاربران شده است.
تبلیغات

اپیک گیمز سال گذشته در پرونده‌ی ضدانحصار علیه گوگل به پیروزی رسید؛ جایی‌ که هیئت‌منصفه رأی داد که غول جست‌وجوی اینترنت بر سیستم پرداخت درون‌برنامه‌ای و توزیع اپلیکیشن روی دستگاه‌های اندرویدی انحصار غیرقانونی دارد و همچنین با همکاری برخی شرکت‌های بازی‌ساز و تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند، افدامات ضدرقابتی انجام داده است.

هنگامی‌ که اپیک گیمز پرونده‌ی ضدرقابتی را علیه گوگل مطرح کرد، جزئیات احکام مرتبط با آن مشخص نبود و به‌همین‌دلیل نمی‌دانستیم این شرکت واقعاً به‌دنبال چیست.

اکنون سازنده بازی محبوب فورتنایت، طرحی برای حکم منع دائمی گوگل ارائه کرده است که خواسته‌های این شرکت را به‌طور کامل شرح می‌دهد. به‌طور خلاصه، اپیک گیمز می‌خواهد پلی‌ استور را تقریباً به روی همه‌ی شرکت‌های بازی‌سازی و نرم‌افزاری باز کند.

شاید در آینده گوشی‌های اندرویدی به‌صورت پیش‌فرض با اپیک گیمز استور عرضه شوند

طبق بیانیه‌ی مطبوعاتی اپیک گیمز، حکم پرونده‌ی این شرکت بر سه اصل اساسی بنا شده است؛ اولین مورد اینکه، از نظر اپیک گیمز گوگل باید به کاربران اجازه دهد بدون هیچ محدودیتی، برنامه‌ها را از هر جایی که می‌خواهند دانلود کنند. به‌گفته‌ی این بازی‌ساز، کاربران باید بتوانند به روشی مشابه با کامپیوتر، برنامه‌ها را روی دستگاه‌های اندرویدی خود نصب کنند، چه از‌طریق فروشگاه برنامه‌ی متفرقه و چه ازطریق دانلود و نصب مستقیم.

اپیک گیمز می‌خواهد گوگل را از ترساندن کاربران برای دانلود برنامه‌ها از وب منع کند. این شرکت همچنین می‌خواهد گوگل برای محدودکردن گزینه‌های دانلود اپلیکیشن، با اپراتورها و تولیدکنندگان گوشی همکاری نداشته باشد.

دیگر درخواست اپیک گیمز، ممنوع‌سازی اعمال محدودیت بر استورهای از‌پیش‌نصب‌شده است. اگر این حکم تأیید شود، امکان دارد در آینده شاهد گوشی‌هایی اندرویدی باشیم که به‌طور پیش‌فرض با فروشگاه اپیک گیمز عرضه می‌شوند.

اپیک گیمز می‌خواهد گوگل در خریدهای درون‌برنامه‌ای به توسعه‌دهندگان و کاربران آزادی انتخاب دهد. این شرکت می‌گوید گوگل باید به توسعه‌دهندگان اجازه دهد از لینک‌هایی تخفیفی به سایر سرویس‌های پرداخت در برنامه‌های خود استفاده کنند، زیرا با این کار می‌توانند از پرداخت کمیسیون گوگل در پرداخت‌های درون برنامه‌ای پلی‌ استور معاف شوند.

اپیک گیمز در سال ۲۰۲۰ با اشاره به اینکه گیمرهای نسخه‌ی موبایلی فورتنایت می‌توانند با خرید مستقیم V-Bucks در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند، نبرد حقوقی خود را با گوگل و اپل آغاز کرد. بر اساس حکم پیشنهادی، گوگل نمی‌تواند جلوی استفاده از گزینه‌های پرداخت جایگزین را در اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها بگیرد.

آخرین حکم طراح پیشنهادی ارائه‌شده از سوی اپیک گیمز، جلوگیری از اقدامات تلافی‌جویانه‌ی گوگل است.

این شرکت در بخشی از توضیحاتش نوشت: «گوگل سابقه‌ی اقدامات تلافی‌جویانه دارد و تلاش کرده از قوانین و مقررات مربوط به کنترل ضدرقابتی مرتبط با دستگاه‌های اندرویدی، سرپیچی کند. هدف طرح پیشنهادی ما، جلوگیری از تکرار تاکتیک‌های گذشته‌ی گوگل و باز کردن درِ دستگاه‌های اندرویدی به روی رقابت و حق انتخاب برای تمام توسعه‌دهندگان و مصرف‌کنندگان است.»

درخواست‌ اپیک گیمز جزئیات بیشتری دارد، از‌جمله اینکه گوگل باید محصولات و خدمات خود مثل API-های اندروید را از پلی‌ استور جدا کند. سازنده‌ی فورتنایت می‌خواهد گوگل به‌مدت ۶ سال، به فروشگاه‌های برنامه‌ی متفرقه اجازه دهد بدون کارمزد وارد پلی‌استور شوند و به کتابخانه‌ی برنامه‌های این فروشگاه دسترسی داشته باشند. علاوه‌براین فروشگاه‌های متفرقه باید اجازه‌ی مدیریت به‌روزرسانی‌ برنامه‌های پلی‌ استور را داشته باشند.

پاسخ دادگاه به درخواست‌های اپیک گیمز به‌زودی مشخص خواهد شد و گوگل تا ۲ می (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) به این پیشنهاد پاسخ خواهد داد. جلسه‌ی استماع برای حکم منع ۲۳ می (۳ خرداد ۱۴۰۳) برگزار خواهد شد.

سخنگوی گوگل در بیانیه‌ای می‌گوید: «اقدام حقوقی اپیک گیمز در دادگاه فدرال آمریکا، بار دیگر نشان می‌دهد آن‌ها فقط به‌دنبال مزایای استفاده از پلی‌ استور بدون پرداخت هزینه هستند. ما همچنان به حکم دادگاه اعتراض خواهیم کرد، زیرا اندروید پلتفرمی منبع‌باز است که اپ‌ استور اپل و سایر فروشگاه‌های برنامه رقابت شدیدی با آن دارند.»

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات