پیام رسان پیش فرض آیفون پروتکل امنیتی «انقلابی» دریافت کرد

چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
آیکون لوگو آی مسیج اپل / iMessage روی نمایشگر آیفون نمای نزدیک
اپل با معرفی پروتکل امنیتی جدید، پیام‌رسان پیش‌فرض خود را امن‌تر از همیشه می‌کند.
تبلیغات

اپل امروز از اجرای پروتکل رمزنگاری پساکوانتومی جدیدی برای iMessage به نام PQ3 خبر داد. پروتکل‌های پساکوانتومی الگوریتم‌های رمزنگاری‌شده‌ای هستند که دربرابر حمله با کامپیوترهای کوانتومی امن خواهند بود. اپل می‌گوید که این پروتکل انقلابی و پیشرفته ایمنی گسترده‌ای در‌برابر حملات کوانتومی بسیار پیچیده فراهم می‌کند.

براساس بیانیه‌ی اپل، پشتیبانی از پروتکل PQ3 باعث می‌شود آی‌مسیج از تمام پیام‌رسان‌های دیگر پیشی بگیرد: «امروز با معرفی PQ3، مهم‌ترین ارتقای امنیت رمزنگاری در تاریخ iMessage را اعلام می‌کنیم. پروتکل رمزنگاری پساکوانتومی که پیام‌رسانی امن با رمزنگاری سرتاسری را بهبود می‌بخشد. PQ3 با رمزنگاری مقاوم و دفاع گسترده در‌برابر حملات کوانتومی بسیار پیچیده، به امنیت سطح ۳ می‌رسد. این یعنی هم ایجاد کلید اولیه و هم تبادل پیام را ایمن می‌کند.»

به‌گفته‌ی اپل، PQ3 از ماه مارس (اسفند ۱۴۰۲ و فروردین ۱۴۰۳) به‌تدریج در iOS 17.4 برای گوشی آیفون، iPadOS 17.4 برای تبلت آیپد، MacOS 14.4 برای لپ تاپ مک بوک و WatchOS 10.4 برای اپل واچ منتشر خواهد شد. این شرکت تأیید کرد که ویژن پرو در طول انتشار اولیه‌ از پروتکل PQ3 پشتیبانی نخواهد کرد.

نقشه‌ی راه پروتکل‌های امنیتی اپل برای iMessage

به‌گفته‌ی اپل PQ3 اواخر سال جاری میلادی به‌طور کامل جایگزین پروتکل رمزنگاری موجود آی‌مسیج خواهد شد. برای بهره‌مندی از ویژگی‌های امنیتی جدید، تمام محصولات اپل باید به جدیدترین نسخه‌ی نرم‌افزار آپدیت شوند.

PQ3 برای محافظت از کاربران در‌برابر حملات Harvest Now, Decrypt Later طراحی شده است که در آن مهاجمان مقادیر زیادی از اطلاعات رمزگذاری‌شده را جمع‌آوری و ذخیره می‌کنند، به این امید که در آینده بتوانند آن را با کامپیوتر کوانتومی رمزگشایی کنند.

در‌حال‌حاضر، آی‌مسیج از رمزنگاری سرتاسری پشتیبانی می‌کند؛ اما پروتکل‌های رمزنگاری موجود که معمولا پیام‌رسان‌ها استفاده می‌کنند، به مسائل ریاضی متکی هستند که کامپیوترهای کوانتومی آینده به‌طور بالقوه می‌توانند آن‌ها را حل کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات