اروپا فقط ۷ درصد از درآمد اپ استور اپل را تشکیل می‌دهد

جمعه ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
لوگو اپ استور اپل / App Store از نمای نزدیک
اپل به سهام‌دارانش اطمینان داده است که پیروی از قوانین اتحادیه‌ی اروپا، تأثیری بر درآمدهای این شرکت نخواهد داشت.
تبلیغات

طبق گفته‌ی لوکا ماستری، مدیر مالی اپل، اتحادیه‌ی اروپا تنها هفت درصد از کل درآمد اپ استور در سطح جهان را تشکیل می‌دهد. ماستری این اطلاعات را در پاسخ به سؤالی در مورد تأثیر مالی پیروی از قانون جدید بازارهای دیجیتال (DMA) اعلام کرد.

بنا بر DMA، اپل باید به دستگاه‌های iOS فروخته‌شده در اتحادیه‌ی اروپا، اجازه‌ی دسترسی به فروشگاه‌ها و سیستم‌های پرداخت متفرقه را بدهد؛ به‌منظور جبران درآمد‌های از دست رفته، شرکت سازنده‌ی گوشی آیفون از هر برنامه‌ای که تعداد دانلود‌هایش در فروشگاه‌های مختلف از یک میلیون فراتر برود، هزینه‌ای سالانه دریافت خواهد کرد.

طبق بیانیه‌ی اپل، با وجود تغییرات بی‌سابقه‌ی سیاست‌های این شرکت در پاسخ به DMA، سه‌ماهه‌ی گذشته برای اپ استور درخشان بوده است؛ بخش خدمات نرم‌افزاری این شرکت رشد سال‌به‌سال ۱۱ درصدی را تجربه کرده و ۲۳٫۱ میلیارد دلار درآمد داشته است.

مدیر اجرایی CAF: «واضح هست که اپل هیچ قصدی برای پیروی از DMA ندارد»

تیم کوک، مدیرعامل شرکت سازنده‌ی آیپد، ادعا کرد که سیاست‌های اپ استور برای ارائه‌ی بالاترین حد حریم خصوصی، امنیت و کارایی لازم هستند؛ به‌گفته‌ی او، پیروی از قوانین اتحادیه‌ی اروپا باعث می‌شود این شرکت «نتواند حداکثر توانی که دارد را ارائه دهد.»

جدا از تغییر در سیستم‌های پرداخت، مرورگر‌های رقیب در اتحادیه‌ی اروپا می‌توانند به‌ جای استفاده از WebKit اپل، از موتور اختصاصی بهره ببرند. ‌هم‌چنین پس از به‌روزرسانی به iOS 17.4، کاربران اعلانی درباره‌ی تغییر مرورگر پیش‌فرض آیفون خود دریافت می‌کنند.

برای افزایش درآمد اپ استور، شرکت سازنده‌ی مک بوک اکنون به سرویس‌های استریم بازی اجازه‌ی توزیع اپلیکیشن‌های گیمینگ ابری را می‌دهد. به‌علاوه، پشتیبانی خرید‌های درون برنامه‌ای به مینی گیم‌ها، مینی اپ‌ها و چت‌بات‌ها اضافه می‌شود. بدین ترتیب نتفلیکس به‌طور بالقوه می‌تواند در اپلیکیشن استریم خود بازی بفروشد و اپلیکیشن هوش مصنوعی ChatGPT نیز می‌تواند اشتراک‌های پولی ارائه دهد.

واکنش‌ صنعت به تغییرات سیاست‌ اپل زیر فشار DMA، تند بوده‌ است؛ اسپاتیفای آن را «اخاذی» نامید و مدیرعامل اپیک گیمز آن را یک «سازگاری بدخواهانه» و پر از «هزینه‌های ناخواسته» توصیف کرد.

مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، گفت پیروی از قوانین اپل آنقدر «دشوار» است که توسعه‌دهندگان کمی از تغییرات تازه استقبال خواهند کرد. چندین توسعه‌دهنده اشاره‌ کرده‌اند که در صورت موافقت با شرایط جدید اپل، باید هزینه‌های قابل توجهی به این شرکت بپردازند.

سازمان غیرانتفاعی «ائتلاف برای عدالت اپ‌ها» یا CAF، با اعضایی چون اپیک گیمز، اسپاتیفای و بیس‌کمپ، پاسخ اپل به قوانین اتحادیه‌ی اروپا را «نقشه‌ی عدم‌ پیروی» دانست.

ریک وَن مِتِر، مدیر اجرایی CAF، گفت: «واضح هست که اپل هیچ قصدی برای پیروی از DMA ندارد؛ اپل برای دانلود‌های مستقیم و پرداخت‌هایی که هیچ‌ کاری برای پردازش‌شان انجام نمی‌دهد، کارمز‌د‌های جدیدی در نظر گرفته که این کار ناقض قوانین است. این طرح به اهداف DMA برای افزایش رقابت و عدالت در بازار دیجیتال دست نمی‌یابد. [اعمال اپل] غیر منصفانه، نامعقول و تبعیض‌آمیز هستند.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات