گوگل مپس / google maps

حقایق جالب گوگل مپس؛ استفاده از ۱۲۰ میلیون راهنمای محلی تا ۷۰ هزار گوسفند

دوشنبه ۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰مطالعه 10 دقیقه
چرا با گذشت بیش از ۱۵ سال، گوگل مپس همچنان برنامه مسیریابی شماره یک در سراسر جهان باقی مانده است؟ این موفقیت اتفاقی نیست.
تبلیغات

اگر برنامه‌های داخلی را کنار بگذاریم، گوگل مپس یکی از کاربردی‌ترین اپلیکیشن‌های مسیریابی داخل ایران است که در گوشی همه‌مان پیدا می‌شود. شاید گوگل مپس به‌دلایل گوناگونی ازجمله فیلترینگ‌های مقطعی، پراستفاده‌ترین و محبوب‌ترین اپ مسیریابی در ایران نباشد، اما این برنامه با گذشت ۱۵ سال از زمان تولدش تاکنون اپ موقعیت‌یابی شماره یک در سراسر جهان به شمار می‌رود.

به نظر شما چه چیزی باعث شده است که پس از یک‌دهه‌و‌نیم، گوگل مپس همچنان پراستفاده‌ترین برنامه‌ی مسیریابی در جهان باقی بماند؟

شاید بگویید انحصارطلبی گوگل؛ اما دلایل زیادی وجود دارد که این اپلیکیشن را تا این حد در جهان محبوب کرده است. با این مقاله همراه شوید تا از حقایق جالب گوگل مپس صحبت کنیم؛‌ حقایقی که احتمالاً از برخی از آن‌ها بی‌خبر بوده‌اید.

۱. برنامه شماره یک مسیریابی در اندروید و اپل

گوگل مپس برنامه‌ی شماره یک مسیریابی در اندروید و اپل محسوب می‌شود که در گوگل پلی استور ۱۰ میلیارد بار دانلود شده است.

این موضوع زمانی جالب می‌شود که بدانید گوگل مپس الان ۱۱ سال است که دیگر اپلیکیشن پیش‌فرض آیفون نیست. بااین‌حال، بسیاری از کاربران آیفون همچنان ترجیح می‌دهند برای مسیریابی، اپلیکیشن گوگل مپس را دانلود کنند تا اینکه بخواهند از اپل مپس استفاده کنند.

۲. سومین برنامه پردانلود گوگل در سراسر جهان

در سپتامبر ۲۰۲۳، Google Maps با ۱۰٫۹۸ میلیون دانلود، یکی از سه برنامه‌ی برتر گوگل بود که بیشترین دانلود را در جهان داشت. یوتیوب و یوتیوب کیدز به‌ترتیب با ۱۴٫۰۵ و ۱۳٫۶۲ میلیون دانلود دو جایگاه اول را به خود اختصاص داده‌اند.

آمار رسمی در مورد اپ گوگل مپ
پردانلودترین اپ‌های گوگل در سپتامبر ۲۰۲۳

سرویس مسیریابی گوشی گوگل به‌قدری محبوبیت دارد که موتور جست‌وجوی گوگل را در جایگاه چهارم قرار داده است. این سرویس به‌دلیل رابط بصری، به‌روزرسانی‌های بلادرنگ و ویژگی‌های نقشه‌برداری جامع، مقبولیت جهانی یافت.

۳. بیش از یک میلیارد کاربر فعال ماهانه

گوگل مپس محبوب‌ترین برنامه‌ی مسیریابی است. تنها اپلیکیشنی که با پوشش گسترده‌اش با گوگل رقابت می‌کند، Apple Maps است. گوگل مپس در تمام دستگاه‌ها از جمله آیفون استفاده می‌شود؛ همین موضوع دلیل وجود یک میلیارد کاربر فعال در ماه را نشان می‌دهد. در ضمن، گوگل مپس پنج میلیون کاربر فعال در اپلیکیشن و وب‌سایت دارد.

۴. کمک به شرکت‌های دلیوری برای سروقت بودن

کسب‌وکارهای مختلف از گوگل مپ برای مسیریابی یا رانندگی به مکان‌های مدنظرشان استفاده می‌کنند. برای مثال Dominos که از رستوران‌های زنجیره‌ای پیتزا با شعبات متعدد در دنیا است، از زمان تخمینی رسیدن دقیق و الگوریتم‌های پیشرفته‌یِ پیش‌بینی داده‌ی گوگل مپس کمک می‌گیرد تا وعده‌ی تحویل ۳۰ دقیقه‌ای سفارش‌هایش را محقق کند.

رستوران‌ زنجیره‌ای پیتزا Dominos و گوگل مپ

اپ موقعیت‌یابی گوگل به شرکت‌های دلیوری کمک می‌کند زودتر به مشتریان خود دسترسی پیدا کنند. اپ‌های دلیوری مانند Dunzo (خدمات ارسال سریع محصولات با پیک) یا خدمات خودرو مانند اوبر نیز برای انجام کارها و ارائه‌ی خدمات به مشتریان خود به داده‌های Google Maps متکی هستند. Maps برای مشاغل و وب‌سایت‌ها، خدمات داده مختص به آن کشور را ارائه می‌کند.

۵. مورد استفاده ۶۷ درصد از تمام کاربران گوشی‌های هوشمند

بیش از نیمی از کاربران گوشی‌های هوشمند مرتباً به گوگل مپس متکی هستند. این آمار برای Waze گوگل فقط ۱۲ درصد است. طبق آمار ۲۰۱۸، در مجموع ۷۷ درصد از مردم به‌طور منظم از برنامه‌های موقعیت‌یابی برای یافتن مکان‌ها، مسیرها و یافتن مشاغل استفاده می‌کنند.

۶. هر کاربر به‌طور میانگین ۱۵۲ دقیقه در ماه از گوگل مپس استفاد می‌کند

گوگل مپس در میان اپ‌های مسیریابی با بیشترین زمان صرف‌شده، دومین رتبه را به خود اختصاص داده است. ویز که گوگل آن را تصاحب کرده، با میانگین ۲۶۹ دقیقه به ازای هر کاربر در ماه، رتبه‌ی اول را دارد؛ درحالی‌که Apple Maps فقط ۱۲ دقیقه در ماه استفاده می‌شود که در مقایسه با دو مورد برتر، بسیار کم است.

۷. روزانه ۲۰ میلیارد کیلومتر با گوگل مپس پیموده می‌شود

به گفته گوگل در سال ۲۰۲۰، در مجموع روزانه یک میلیارد کیلومتر به کمک اپلیکیشن گوگل مپس رانندگی شده است. باید برای آمار جدید صبر کنیم؛ اما مطمئناً این آمار تا انتهای سال ۲۰۲۳ افزایش خواهد یافت.

آمار گوگل مپس در بازار ایالات متحده

با نگاه به کاربرد اپلیکیشن موقعیت‌یابی گوگل بر اساس کشور، متوجه می‌شویم که ایالات متحده در این رقابت پیشتاز است. در ادامه، نگاهی دقیق‌تر به اطلاعات جمعیتی گوگل مپ در این کشور خواهیم داشت.

۸. پیشروترین برنامه نقشه در ایالات متحده

گوگل مپس در سال ۲۰۰۶ در شهرهای منتخب ایالات متحده معرفی شد؛ اکنون پس از گذشت تقریباً دو دهه همچنان محبوب‌ترین اپلیکیشن مسیریاب مردم آمریکا باقی مانده است.

آمار رسمی در مورد اپ گوگل مپ
برترین اپ‌های نقشه در ایالات متحده در سال ۲۰۲۲

این را در نظر داشته باشید که ایالات متحده بیشترین تعداد کاربران اپل را در جهان دارد؛ اما اپل مپس بین اپلیکیشن‌های مسیریابی در جایگاه دوم قرار گرفته است.

۹. گوگل مپس ۸ فوریه ۲۰۰۵ در ایالات متحده منتشر شد

نسخه‌ی دسکتاپ Google Maps در ۸ فوریه ۲۰۰۵ در چند شهر ایالات متحده در دسترس قرار گرفت. این برنامه در سال ۲۰۰۷ برای گوشی‌های همراه منتشر شد.

۱۰. ۷۳ درصد از وب‌سایت‌های آمریکایی از گوگل مپس استفاده می‌کنند

گوگل API اپلیکیشن نقشه‌ی خود را در اختیار کسب‌وکارها قرار داده است تا خدمات مبتنی‌بر مکان را به مشتریان خود ارائه دهند. از‌این‌رو، ۷۳ درصد از وب‌سایت‌ها و کسب‌وکارهای فعال، این اپلیکیشن را با سیستم خود ادغام کرده‌اند تا کسب‌وکار آنلاینشان را بیشتر به چشم بیاورند و مشتریان بیشتری جذب کنند.

۱۱. گوگل مپس در ایالات متحده از ۰٫۷۳ مگابایت داده استفاده می‌کند

بر اساس آمار گوگل مپس از سال ۲۰۲۰، این برنامه به‌طور متوسط هر ۲۰ دقیقه از ۰٫۷۳ مگابایت داده در ایالات متحده استفاده می‌کند. این مقدار برای برنامه‌ی مسیریابی اپل بیش از دو برابر و ۱٫۸۳ مگابایت داده است.

آمار رسمی در مورد اپ گوگل مپ
میانگین مصرف داده اپ‌های مسیریابی در سال ۲۰۲۰. از چپ به راست: گوگل مپس، اپل مپس، ویز

کمترین مصرف داده‌ی ثبت‌شده با تنها ۰٫۲۳ مگابایت برای Waze است که آن هم به گوگل تعلق دارد. ازآنجاکه اپ نقشه‌‌ی گوگل ویژگی‌های بسیار بیشتری نسبت به Waze دارد، استفاده از داده‌های اضافی آن قابل توجیه است.

آمار پوشش گوگل مپس

اکنون بیایید نگاهی به گستره‌ی پوشش گوگل مپس بیندازیم.

۱۲. ۲۵۰ کشور و منطقه در گوگل مپس پیدا می‌شوند

گوگل مپس در ۲۵۰ کشور و منطقه در سراسر جهان در دسترس است. دومین برنامه‌ی محبوب مسیریابی، Apple Maps، در بیش از ۲۰۰ کشور و منطقه در دسترس قرار دارد.

این سطح از پوشش برای ۷ دسته‌ی مختلف ارائه می‌شود: مپ تایل دوبعدی و سه‌بعدی، ژئوکدینگ، لایه ترافیک، مسیرهای دوچرخه‌سواری، مسیرهای پیاده‌روی و محدودیت‌های سرعت. مپ تایل، ژئوکدینگ و لایه ترافیک رایج‌ترین دسته‌بندی‌های تحت پوشش در سراسر جهان هستند. از اینجا می‌توانید پوشش کشور/منطقه خود را بررسی کنید.

۱۳. بیش از ۲۰۰ میلیون کسب‌وکار و مکان در گوگل مپس وجود دارد

کسب‌وکار و مکان‌ها در گوگل مپس

از‌آنجاکه Google Business با Maps ادغام شده، بیش از ۲۰۰ میلیون کسب‌وکار و مکان در سال ۲۰۲۳ در گوگل مپس فهرست شده است.

۱۴. گوگل مپس بیش از ۶۴ میلیون کیلومتر جاده را پوشش می‌دهد

گوگل مپس ۶۴٬۳۶۰٬۰۰۰ کیلومتر جاده را پوشش می‌دهد تا مسیرهای قابل‌اعتمادی را به شرکای تجاری خود ارائه دهد. با وجود مسیرهای دوچرخه‌سواری، رانندگی، حمل و نقل و پیاده‌روی، اطمینان حاصل می‌شود که کسب‌وکار شما هرگز تحت تأثیر مشکلات مربوط به موقعیت‌یابی قرار نگیرد.

۱۵. بیش از ۵۰۰ شهر در گوگل مپس با اطلاعات دوچرخه و اسکوتر وجود دارد

در مسیر حرکت به سمت روش‌های پایدارتر سفر، گوگل مپس با معرفی مسیرهای دوچرخه و اسکوتر مخصوص بچه‌ها در بیش از ۵۰۰ شهر در دستگاه‌های اندروید و iOS، سروصدای زیادی به پا کرده است. در کشورهایی که این خدمات وجود دارند، مردم می‌توانند سطح باتری اسکوتر برقی و مکان ایستگاه‌های شارژی اطرافشان را بررسی کنند.

گوگل مپس چگونه داده‌های خود را به دست می‌آورد و به‌روز می‌کند؟

۱۶. گوگل مپس ۱۲۰ میلیون راهنمای محلی دارد

شاید برایتان جالب باشد بدانید ۱۲۰ میلیون راهنمای محلی، گوگل مپس را پشتیبانی می‌کنند و هر روز برنامه را با عکس‌ها، نظرات و پاسخ به سؤالات به‌روز نگه می‌دارند. آن‌ها در ۲۴٬۰۰۰ شهر و شهرک در سراسر جهان پخش شده‌اند. راهنمای محلی بودن ده سطح دارد که هرکدام شامل مزایایی مانند مسابقات انحصاری، نشان‌های رسمی و ارتقای رایگان فضای ذخیره‌سازی Drive و مواردی از این قبیل است.

۱۷. کاربران گوگل مپس هر ثانیه ۲۰۰ داده‌ی جدید در این سرویس ثبت می‌کنند

می‌دانستید گوگل مپس هر ثانیه به‌روزرسانی می‌شود؟ کاربران هر روز در تولید ۲۰۰ میلیون داده‌ی جدید مشارکت می‌کنند، به بیانی دیگر در هر ثانیه ۲۰۰ داده‌ی جدید به ثبت می‌رسد.

۱۸. گوگل مپس از ۷۰ هزار گوسفند برای جمع‌آوری اطلاعات نقشه استفاده کرد

در جزایر فارو تعداد گوسفندان از تعداد مردم بیشتر است. گوگل در سال ۲۰۱۶ از ۷۰٬۰۰۰ گوسفند برای ثبت تصاویر از ۱۸ جزیره‌ی فارو استفاده کرد. Sheep View یکی از خلاقانه‌ترین و منحصر‌به‌فردترین روش‌های جمع‌آوری داده است. دوربین‌های خورشیدی به گوسفندان بسته شده بود تا مناظر خیابان را ثبت کنند.

شیپ ویو جزیره فارو

۱۹. گوگل مپس روزانه ۵۰ میلیون به‌روز‌رسانی دریافت می‌کند

گوگل مپس پوشش گسترده‌ای در بیش از ۲۵۰ منطقه دارد که چندین دسته‌بندی، از مپ تایل‌ها گرفته تا لایه‌های ترافیکی و محدودیت سرعت برای هر منطقه را پوشش می‌دهد. سرویس نقشه گوگل این سطح از دقت را در زمان واقعی با ۵۰ میلیون به‌روز‌رسانی روزانه حفظ می‌کند.

چه چیزی گوگل مپس را قابل اعتماد می‌کند؟

یکی از دلایلی که گوگل مپس همچنان انتخاب برتر کاربران باقی مانده، دقت بالای این اپلیکیشن در مسیریابی است. این دقت در چه مواردی به چشم می‌خورد؟

۲۰. زمان تخمینی رسیدن در گوگل مپس ۹۷ درصد مواقع دقیق است

یکی از بزرگ‌ترین دلایلی که سرویس نقشه‌ی گوگل به‌عنوان برنامه موقعیت‌یابی و مسیریابی شماره یک در سراسر جهان برای اندروید و iOS شناخته می‌شود، پیش‌بینی داده‌های بسیار دقیقش است. ۹۷ درصد از پیش‌بینی‌های ETA یا همان زمان تخمینی رسیدن به مقصد گوگل مپس درست هستند.

گوگل مپس می‌تواند تأخیرهایی را پیش‌بینی کند که هنوز اتفاق نیفتاده‌اند

گوگل مپس با ترکیب شبکه‌های عصبی گراف، بر افزایش دقت بیشتر تمرکز می‌کند. این معماری یادگیری ماشینی، تأخیرهایی را پیش‌بینی می‌کند که حتی هنوز اتفاق نیفتاده‌اند. ترکیب این معماری با شناسایی الگوی داده ترافیک تاریخی مپس، دقت بیشتری را در سال‌های آینده تضمین خواهد کرد.

۲۱. نقشه گوگل از انتشار ۱٫۲ میلیون تن کربن جلوگیری کرده است

مپس با پیشنهاد مسیریابی سازگار با محیط‌زیست تا پایان سال ۲۰۲۲، از انتشار ۱٫۲ میلیون تن کربن جلوگیری کرده است. مسیریابی سازگار با محیط‌زیست به کاربران توصیه می‌کند از مسیرهایی بروند که به سوخت کمتری نیاز دارد؛ در نتیجه، انتشار کربن کاهش می‌یابد.

گوگل همچنین پروازها را با جزئیات انتشار کربن نشان می‌دهد تا به افراد در تصمیم‌گیری آگاهانه از محیط‌زیست کمک کند.

۲۲. اضافه‌شدن ۳۹ زبان جدید به مپس

در سال ۲۰۱۸، گوگل ۳۹ زبان جدید به پلتفرم مسیریابی خود اضافه کرد تا پاسخگوی ۱٫۲۵ میلیارد نفر در سراسر جهان باشد. این برنامه به‌طور خودکار اسامی مکان‌ها را به زبان‌های محلی ترجمه می‌کند. گوگل ترنسلیت در مجموع از ۱۳۳ زبان در سراسر جهان پشتیبانی می‌کند که انتظار می‌رود به زودی پشتیبانی از تمام این زبان‌ها در Maps نیز ممکن شود.

حقایقی درباره ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد گوگل مپس

گوگل مپس با افزودن ویژگی‌های منحصربه‌فردی که آن را از سایر برنامه‌های مسیریابی متمایز می‌کند، تجربه کاربر را دائماً بهبود می‌بخشد.

۲۳. گوگل مپس بیش از ۱۰ هزار نقشه داخلی دارد

نقشه‌های داخلی نگاهی به داخل ساختمان‌ها، از چیدمان گرفته تا نقشه‌‌ی طبقات را ارائه می‌دهند. گوگل مپس برای ارائه‌ی تجربه‌ی غنی‌تر به کاربران، با بیش از ۱۰٬۰۰۰ مکان نقشه‌ی داخلی همکاری کرده است.

اگر ساختمانی با چندین طبقه در یک مکان با نقشه‌ی داخلیِ ثبت‌شده موجود باشد، کاربران می‌توانند بین طبقات مختلف جابه‌جا شوند. کاربران می‌توانند با مکان‌یابی سریع فروشگاه‌ها در یک مرکز خرید یا خدماتی مانند دستگاه‌های خودپرداز در زمان صرفه‌جویی کنند.

۲۴. گوگل مپس از سال ۲۰۱۵، به‌صورت آفلاین قابل استفاده است

چیزی که گوگل مپس را به یک موفقیت بزرگ تبدیل می‌کند در دسترس بودن آفلاین آن در سراسر جهان است. با ویژگی آفلاین که در سال ۲۰۱۵ معرفی شد، می‌توان مسیرهای رانندگی را حتی بدون اتصال به اینترنت دریافت کرد.

استفاده از گوگل مپ در حالت آفلاین
اگر در مکانی هستید که به اینترنت پرسرعت دسترسی ندارید، می‌توانید با گوگل مپ به‌صورت آفلاین مسیریابی کنید.
حسین موسوی
مطالعه '4
استفاده از گوگل مپ در حالت آفلاین

آمار درآمد گوگل مپس

موفقیت پایدار و محبوبیت گسترده سرویس موقعیت‌یابی گوگل را می‌توان در درآمد قابل توجه آن مشاهده کرد. در اینجا نگاهی به آمار مربوط به درآمد Google Maps خواهیم داشت.

۲۵. درآمد ۱۱٫۱ میلیارد دلاری گوگل مپس در سال ۲۰۲۳

بر اساس گزارش مورگان استنلی، درآمد سال ۲۰۲۳ گوگل مپس حدود ۱۱٫۱ میلیارد دلار برآورد شده است. ازآنجاکه این سرویس در حال تبدیل شدن به یک سرویس خدماتی است، درآمد آن در طول سال‌ها افزایش نجومی داشته: از ۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ به ۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ و سپس به بیش‌ از ۶٫۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ تا بیش‌ از ۹٫۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲.

۲۶. بیشترین درآمد گوگل مپس از ایالات متحده است

در سال ۲۰۲۲، ایالات متحده ۱۶٫۵ درصد از درآمد کل گوگل مپس را به خود اختصاص داد. این داده‌ها مهر تأییدی بر محبوبیت نقشه‌های گوگل در کشور مبدأ هستند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات