عملکرد احمقانه گوگل Bard هنگام ساخت تصاویر

جمعه ۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
لوگو گوگل بارد / Google Bard روی نمایشگر
هوش مصنوعی گوگل Bard در پاسخ به درخواست‌های ساخت تصاویر، درست مانند دانش‌آموزی عمل می‌کند که درس‌هایش را به‌خوبی نخوانده است!
تبلیغات

وقتی از درخواست‌های متنی صحبت می‌شود، هوش مصنوعی Bard مانند همتای خود، ChatGPT، بسیار باهوش و خلاقانه عمل می‌کند؛ اما هنگامی‌که بحث تولید عکس از متن به‌میان می‌آید، ماجرا طور دیگری پیش می‌رود.

وقتی از گوگل Bard پرسیده شد که آیا می‌تواند محتوای تصویری تولید کند یا خیر، او در پاسخ گفت «بله، می‌توانم برایتان تصاویر مختلفی ایجاد کنم» و حتی در‌ادامه مدعی شد که می‌تواند از شیوه‌های مختلفی هم برای این کار استفاده کند.

پرسش و پاسخ با گوگل bard

این مکالمه در ابتدا باعث شوکه‌شدن فرد سؤال‌کننده شد؛ اما در‌ادامه معلوم شد که هوش مصنوعی پرمدعای گوگل نمی‌تواند چنین کاری انجام دهد.

این کاربر از Bard خواست تا تصویری از گربه‌ای نارنجی ایجاد کند و در پاسخ هوش مصنوعی به‌جای تولید عکس، یک رشته متن ایجاد کرد و در آن، گربه‌ی نارنجی‌رنگ و موقعیتی که گربه قرار بود در آن باشد، توصیف کرد. در‌ادامه، از او خواسته شد تا عکسی از گربه‌ای صورتی بسازد؛ ولی در پاسخ استدلال کرد که گربه‌ای با چنین رنگی وجود ندارد.

پرسش و پاسخ با گوگل bard

به‌گفته‌ی این کاربر، به‌عنوان آخرین آزمایش از Bard خواست تا تصویری از دختری گوشواره‌به‌گوش بسازد؛ اما بازهم نتیجه یکسان بود. این بار هم هوش مصنوعی یک رشته متن تولید کرد و توضیحاتی از کتاب دختری با گوشواره مروارید از کتاب یوهانس ورمیر را همراه با توصیفی از پس‌زمینه‌ی عکس ارائه کرد.

درادامه، از گوگل Bard خواسته شد تا عکسی ایجاد کند، نه‌فقط توصیفی متنی از عکس! هوش مصنوعی در پاسخ گفت: «عذرخواهی می‌کنم که هنوز نمی‌توانم تصاویر درخواستی شما را تولید کنم. من هنوز در حال توسعه و یادگیری نحوه تولید تصاویر هستم.»

این اولین‌باری است که هوش مصنوعی با اطمینان درباره‌ی چیزی غیرواقعی صحبت می‌کند و حقایق را با‌هم اشتباه می‌گیرد. این یعنی از توصیف متنی به‌عنوان عکس یاد می‌کند؛ مسئله‌ای که توسعه‌دهندگان آن را مقوله‌ای توهم‌آمیز در دنیای هوش مصنوعی می‌نامند. به‌هر‌حال، هنوز‌هم به‌چالش‌کشیدن هوش‌های مصنوعی کاری سرگرم‌کننده برای کاربران محسوب می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات