پاسخ تلگرام به ادعاهای واتساپ؛ مقاله وایرد حداقل ۹ خطا دارد

جمعه ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
آیکون اپلیکیشن های مختلف در صفحه گوشی کنار یکدیگر
تلگرام با انتشار متنی در فضای مجازی و اشاره به ۹ خطا در مقاله وایرد، به ادعاهای مربوط به امنیت پایین پیام‌رسان خود پاسخ داد.
تبلیغات

چند روز پیش کت‌کارت، مدیر واتساپ، لینک مقاله‌ای از مجله‌ی وایرد را در توییتر منتشر کرد تا از نبود سیستم رمزنگاری سرتاسری در تمامی چت‌های تلگرام انتقاد کند. براساس ادعای وی، سیستم رمزنگاری پیام‌رسان مذکور به‌طور‌مستقل تأیید نشده و نقص‌هایی نظیر فعال‌نبودن پیش‌فرض دارد.

کت‌کارت بخش مهمی از مقاله‌ی وایرد را بازنشر کرده است: «تلگرام ظرفیت لازم را دارد تا به درخواست دولت‌ها، تقریباً هر اطلاعات محرمانه‌ای را ارائه دهد.»

در مقاله‌ی وایرد ادعا می‌شود که تعدادی از مقام‌های روسیه به بخش سیکرت‌چت تلگرام دسترسی دارند. همچنین به‌ادعای وایرد، API لوکیشن تلگرام معیوب است و احتمالاً موقعیت مکانی کاربران را در محدوده‌ای به گستره‌ی سه کیلومتر فاش می‌کند.

اما به گزارش gsmarena این ادعاها از سوی تلگرام بی‌جواب نمانده و رمی وان، سخنگوی پیام‌رسان مذکور مسائل مطرح‌شده درباره امنیت اپلیکیشن چت محبوب را رد کرده است.

به گفته وان، مقاله Wired حاوی خطاهای زیادی است و تیم تحریریه نظرات و پاسخ‌های تلگرام را نادیده گرفته که به نوبه خود کت‌کارت را گمراه می‌کند.

تلگرام لیستی از ۹ خطا در مقاله وایرد را گردآوری کرده که می‌توانید آن‌ها را در telegra.ph مطالعه کنید. پست مذکور با جمله «این لیست در حال به‌روزرسانی است» به پایان می‌رسد.

تلگرام می‌گوید این پست به موارد مطرح‌شده در مقاله وایرد، از جمله ادعای مربوط به ردیابی موقعیت مکانی می‌پردازد. برای مثال در جواب چنین ادعایی گفته شده این مسئله تنها در صورتی امکان پذیر است که کاربر به صراحت موقعیت مکانی خود را برای عموم قابل مشاهده کند، که تنها ۰٫۰۱ درصد کاربران این کار را انجام داده‌اند.

از سوی دیگر، وان به ادعای مربوط به تایید نشدن پروتکل رمزگذاری End To End چت‌های مخفی (secret chats) تلگرام نیز اشاره کرد و گفت کت‌کارت در این باره اشتباه فکر می‌کند. تیمی از دانشگاه اودینه ایتالیا پروتکل MTProto 2.0 را، که توسط پیام‌رسان مذکور به منظور ایمن‌سازی چت‌هایش استفاده می‌شود، تأیید کرده‌اند.

در متن نوشته شده توسط تلگرام گفته می‌شود که احتمالاً مشکلاتی که وایرد در مقاله خود به آن‌ها اشاره کرده ناشی از سوتفاهم یا باگی در یکی از اپلیکیشن‌ها است که به امنیت مربوط نمی‌شود. همچنین در این مقاله ذکر شده که به نظر می‌رسد وایرد تصمیم گرفته نظرات تلگرام در مورد جنبه‌های فنی چت‌های مخفی را اضافه نکند.

به طور کلی، تلگرام با متن اخیر خود، که همچنان در حال اضافه کردن خطاهای بیشتر از مقاله وایرد به آن است، نشان داد که نمی‌توان به امنیت پیام‌رسان مذکور حمله کرد و پاسخی نگرفت. باید دید که آیا باز هم مدیر واتساپ حرفی برای گفتن دارد یا خیر!

همانطور که می‌دانید، این نخستین‌باری نیست که واتساپ و تلگرام انگشت انتقاد را سمت یکدیگر می‌گیرند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات