رشد سالانه‌ سهم مرورگر مایکروسافت اج کم‌تر از دو درصد بوده است

سه‌شنبه ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
مرورگرهای وب
درحالی‌که کروم همچنان محبوب‌ترین مرورگر دسکتاپ جهان است، سهم اج با وجود تلاش‌های مایکروسافت رشد درخورتوجهی نداشته است.
تبلیغات

جدیدترین گزارش Statcounter، اطلاعاتی را درمورد سهم مرورگرهای وب در پلتفرم‌ها و سیستم‌عامل‌های مختلف ارائه می‌دهد. نمای کلی این داده‌ها نسبت‌به قبل تغییر زیادی نداشته و گوگل کروم همچنان جایگاه دست‌نیافتنی خود را حفظ کرده است. رقابت مایکروسافت اج، سافاری و فایرفاکس نیز برای کسب جایگاه دوم این فهرست همچنان ادامه دارد.

باید اشاره کنیم داده‌های Statcounter به‌طور ۱۰۰ درصد دقیق نیستند و درنتیجه نباید با اطمینان کامل درمورد این‌نوع گزارش‌ها نظر داد. اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری درمورد روش جمع‌آوری داده‌ها در Statecounter به‌دست آورید، سری به اسناد رسمی این پلتفرم بزنید.

سهم بازار مرورگرهای وب دسکتاپ در دسامبر ۲۰۲۲
سهم مرورگرهای وب در دسامبر ۲۰۲۲

براساس آمار Statcounter، کروم درحال‌حاضر با سهم ۶۶٫۱۶ درصدی، در جایگاه نخست بازار مرورگرهای وب قرار دارد. درواقع سهم این مرورگر نسبت به نوامبر ۲۰۲۲ (۶۶٫۱۸ درصد) فقط ۰٫۰۲ درصد کاهش یافته است که می‌توان آن را حاشیه‌ی خطا به‌حساب آورد. مایکروسافت اج نیز با سهم ۱۰٫۹۹ درصدی، عنوان دومین مرورگر محبوب دسکتاپ را به‌خود اختصاص داد. سهم این مرورگر نیز نسبت به ماه قبل ۰٫۱۸ درصد افزایش یافته است.

به‌نوشته‌ی Neowin، سافاری که مرورگر پیش‌فرض macOS است درحال‌حاضر با سهم ۸٫۹۸ درصدی، جایگاه سوم بازار را دراختیار دارد و درواقع سهم آن نسبت به نوامبر ۲۰۲۲ حدود ۰٫۶۱ درصد کاهش یافته است. فایرفاکس و اوپرا به‌ترتیب با سهم ۷٫۲۲ درصدی و ۳٫۲۹ درصدی در جایگاه چهارم و پنجم قرار دارند. شایان‌ذکر است سهم این دو مرورگر نسبت به‌ماه گذشته به‌ترتیب ۰٫۱۲ درصد افزایش و ۰٫۳ درصد کاهش یافته است.

اکنون با ورود به سال ۲۰۲۳، نگاهی به سهم مرورگرها و مقایسه‌ی آن با سال‌های گذشته خواهیم داشت تا رشد سال‌به‌سال آن‌ها را بهتر درک کنیم.

رشد سالانه سهم مرورگرهای وب
رشد سالانه سهم مرورگرهای وب

سهم کلی مرورگرهای وب دسکتاپ تغییر زیادی نداشته و گوگل کروم با سهم ۶۵ تا ۷۰ درصدی، همچنان به‌عنوان محبوب‌ترین مرورگر بازار شناخته می‌شود. همین شرایط درمورد سافاری اپل با سهم حدود ۹ درصدی آن صدق می‌کند. ازطرفی، کاهش تعداد کاربران فایرفاکس در مقایسه با اوایل ۲۰۲۰ باعث شد سهم ۱۰ درصدی آن اکنون به ۷٫۲۲ درصد برسد.

مایکروسافت اج با وجود بیش‌از یک میلیارد دستگاه ویندوزی فعال در سرتاسر جهان که امکان اجرای این مرورگر را دارند، سهم زیادی را به‌خود اختصاص نداده است. اگرچه میزان استفاده از این مرورگر همچنان روند افزایش دارد اما رشد سالانه‌ی آن کم‌تر از دو درصد بوده است. ترغیب کاربران برای مهاجرت از کروم به اج واقعاً دشوار است و همین موضوع توضیح می‌دهد چرا مایکروسافت گاهی اوقات با روش‌های نه‌چندان کاربرپسند، سعی دارد اج را به کاربران تحمیل کند و حتی گاهی به راهکارهای آزاردهنده متوسل می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات