کارمزد اپ استور و گوگل پلی محبوبیت اپلیکیشن‌های تحت‌وب را بیشتر کرده است

شنبه ۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
اپ استور | App Store
کارمزدی که اپل و گوگل در فروشگاه‌هایشان دریافت می‌کنند، به شرکت‌ها برای توجه بیشتر به نسخه‌ی وب‌اپلیکیشن‌ها انگیزه داده است.
تبلیغات

اپلیکیشن‌های تحت‌وب (PWA) در سال ۲۰۱۸ بسیار محبوب شدند و مایکروسافت به‌سرعت توجه‌ ویژه‌ای به آن‌ها نشان داد تا بتواند در حوزه‌ی اپلیکیشن به رقیب بهتری برای اپل و گوگل تبدیل شود.

به‌نوشته‌ی ویندوز سنترال، با گذشت زمان اهمیت اپلیکیشن‌های تحت‌وب بسیار بیشتر شده است؛ چون پلتفرم‌ها می‌دانند که عده‌ی زیادی از کاربران به نسخه‌ی وب سرویس‌ها علاقه‌مندند. اینستاگرام سال‌ها به نسخه‌ی وب اهمیت زیادی نمی‌داد؛ اما امروزه این نسخه بسیار تغییر کرده است و حتی انتشار پست را ممکن می‌کند.

اپلیکیشن اولیه‌ی اینستاگرام برای ویندوز عملکرد بسیار بدی داشت و نمی‌توانست رقیب مناسبی برای اپلیکیشن‌های UWP باشد. این نسخه‌ی اینستاگرام زودبه‌زود کرش می‌کرد و از قابلیت‌هایی مثل آپلود پست بهره‌مند نبود و این قابلیت‌ها حتی در زمان اضافه‌شدن به نسخه‌ی ویندوزی اینستاگرام به‌خوبی کار نمی‌کردند. در‌ نتیجه‌ی این اتفاق،‌ متا توسعه‌ی اپلیکیشن نیتیو ویندوزی اینستاگرام را متوقف کرد و سراغ نسخه‌ی تحت‌وب رفت.

نسخه‌ای از اینستاگرام که در مایکروسافت استور قرار دارد و بر‌پایه‌ی وب توسعه داده شده است، نمی‌تواند در حد‌و‌اندازه‌ی نسخه‌ی موبایلی عمل کند. اینستاگرام در پلتفرم‌های موبایل قابلیت‌های بسیار متنوعی برای تولید محتوا دارد. نسخه‌ی وب اینستاگرام مشاهده‌ی آمار بازدید از حساب را ممکن نمی‌کند. بااین‌همه‌، می‌توان به‌لطف نسخه‌ی وب به قابلیت‌های اصلی اینستاگرام دسترسی پیدا کرد؛ کاری که تا قبل از تغییرات چند وقت اخیر امکان‌پذیر نبود.

اینستاگرام تنها شبکه‌ی اجتماعی مهمی نیست که در مایکروسافت استور منتشر می‌شود و سایر سرویس‌ها نظیر تیک تاک نیز هم‌اکنون دردسترس‌اند. فیسبوک مسنجر و تلگرام و واتساپ نیز جزو اپلیکیشن‌های معروفی هستند که در کامپیوتر امکان دسترسی به آن‌ها وجود دارد.

تعداد اپلیکیشن‌های PWA مایکروسافت استور بسیار بیشتر از قبل شده است. این ابزارها عموماً درمقایسه‌با نسخه‌ی نیتیو عملکرد محدودتری دارند؛ اما مشخصاً روزبه‌روز در حال بهتر‌شدن هستند.

عوامل مختلف دست‌به‌دست هم داده‌اند و باعث شده‌اند که علاقه‌ی شرکت‌های بزرگ به اپلیکیشن‌های PWA مجددا افزایش پیدا کند. بهبود فناوری‌های کرومیوم بی‌شک تأثیر مهمی روی این قضیه گذاشته است؛ با‌این‌حال، عامل اقتصادی اهمیت بیشتری دارد.

در سال‌های اخیر، اپل میلیاردها دلار ضرر مالی به متا وارد زده است. بهبودهایی که اپل در حوزه‌ی حریم خصوصی اِعمال می‌کند، باعث کاهش تبلیغات هدفمند و به‌تبع کاهش درآمد شرکت‌هایی مثل متا می‌شود. کاربران آیفون می‌توانند به‌راحتی از رهگیری داده‌هایشان به‌وسیله‌ی فیسبوک و اینستاگرام جلوگیری کنند.

کارشناسان می‌گویند سخت‌گیری‌های اپل باعث شده است تا شرکت‌هایی مثل متا اهمیت بیشتری برای اپلیکیشن‌های تحت‌وب قائل باشند. اپل افزون‌بر سخت‌گیری‌هایش، کارمزد زیادی در اپ استور دارد که بسیاری از شرکت‌ها با آن مخالف‌اند. سال گذشته، مایکروسافت گفت کمیسیون صفر درصد را برای توسعه‌دهندگانی ارائه می‌دهد که اپلیکیشن‌های غیر‌گیمینگ در مایکروسافت استور منتشر کنند.

وب اپلیکیشن‌های پیش رونده (PWA) نسل جدید اپلیکیشن‌های تحت وب هستند که می‌توانند آینده‌ی اپلیکیشن‌های موبایل را متحول کنند. در این مقاله به طور جامع به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

کسب‌و‌کارهایی که اپلیکیشن خود را از‌طریق مایکروسافت استور یا وب منتشر می‌کنند، به پرداخت کارمزد ۳۰ درصدی اپ استور و گوگل پلی مجبور نیستند. کارمزدی که اپل و گوگل دریافت می‌کنند، همواره خبرساز بوده است. در جدیدترین نمونه، ایلان ماسک به‌‌دلیل کارمزد ۳۰ درصدی اپ استور از اپل انتقاد کرد. در نتیجه‌ی همین کارمزد ۳۰ درصدی است که سرویس اشتراکی توییتر بلو هزینه‌ی بیشتری در آیفون دارد.

دلیل مهم دیگری که به افزایش محبوبیت اپلیکیشن‌های تحت‌وب منتهی شده، وضعیت اقتصاد جهانی است. افت درخورتوجه سهام در یک سال اخیر باعث شده است شرکت‌های حوزه‌ی فناوری برای افزایش درآمد به‌دنبال راه‌های جدید باشند. در دنیایی که اپل با قدرت فراوانش در پی دریافت کارمزدهای هنگفت است، هدایت کاربران به نسخه‌ی وب اقدامی عاقلانه به‌حساب می‌آید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات