مایکروسافت درحال بررسی ساخت اپلیکیشن همهمنظوره برای جستجو، خرید و پیامرسانی است
براساس گزارشی جدید، مایکروسافت بهدستور ساتیا نادلا مدیرعامل این شرکت، در مراحل اولیهی ساخت یک اپلیکیشن چندمنظوره است. نادلا از توسعهدهندگان شرکت متبوعش درخواست کرده است از موتور جستجوی بینگ بهعنوان زمینهای برای ساخت یک سوپر اپلیکیشن و ادغام با خدمات و برنامههای دیگر مثل Microsoft Teams و Outlook استفاده کنند.
درحالیکه هنوز مشخص نیست آیا مایکروسافت درنهایت واقعاً یک برنامهی همهمنظوره راهاندازی خواهد کرد یا خیر، افرادی که به این شرکت نزدیک هستند میگویند ساتیا نادلا با اعمال فشار قصد دارد زمینهی لازم را برای ایجاد تعامل بهتر میان موتور جستجوی بینگ این شرکت با سایر محصولات موبایلی آن ایجاد کند. بهعنوان مثال او به تیم توسعهی بینگ دستور داده است تا این موتور جستجو را با برنامههای پیامرسانی Teams و ایمیل Outlook ادغام و اشتراکگذاری نتایج جستجو را در پیامها آسانتر کنند. سخنگوی مایکروسافت هنوز در اینرابطه هیچ اظهارنظری نکرده است.
مکرومرز مینویسد، مایکروسافت شرکتی نیست که خدمات و محصولات آن فقط برای کاربران عادی ارائه شود، زیرا بیشتر درآمد آن از فروش نرمافزار و خدمات به شرکتها بهدست میآید. این شرکت اعلام کرده است با ارائه خدمات مستقیم به مشتریان درقالب یک برنامهی چندمنظوره، انگیزهی بیشتری برای ترغیب آنها به استفاده از برنامههای خود ایجاد خواهد کرد. غول نرمافزاری مستقر در ردموند پیشاز این موفق نشده است اپلیکیشنها یا پلتفرمهای رسانههای اجتماعی بزرگی مثل تیکتاک و پینترست را خریداری کند؛ برنامههایی که میتوانست بخشی از برنامهریزیهای بزرگ این شرکت باشند.
در گزارش اخیر همچنین به تلاشهای ناموفق مایکروسافت در گذشته برای پیشی گرفتن از گوگل و تبدیل شدن به موتور جستجوی پیشفرض کاربران در سرتاسر جهان اشاره شده است.
گوگل سالانه میلیاردها دلار به اپل پرداخت میکند تا موتور جستجوی آن بهعنوان گزینهی پیشفرض روی آیفون باقی بماند. اگرچه کاربران میتوانند موتور پیشفرض مرورگر خود را تغییر دهند اما اکثر آنها چنین کاری انجام نمیدهند یا حتی از امکان انجام آن اطلاع ندارند و همین موضوع، موتور جستجوی بینگ مایکروسافت را در تنگنا قرار میدهد. براساس اطلاعات موجود، سازندهی ویندوز طی مذاکراتی با مدیران ردهبالای اپل تلاش کرده است به پیشفرض باقیماندن موتور جستجو گوگل روی آيفونهای غول فناوری کوپرتینویی خاتمه دهد، اما هربار با شکست مواجه شده است.
به گفتهی یکی از کارمندان سابق مایکروسافت، این شرکت بهطور دورهای برای قراردادن بینگ بهعنوان موتور جستجوی پیشفرض آیفون پیشنهاداتی به اپل ارائه داده، اما گوگل هربار برندهی این معامله بوده است. این شخص میگوید مذاکرات معمولاً بهطور مستقیم بین نادلا و مدیران ارشد اپل و پشت درهای بسته انجام میشود و بسیاری از مدیران ارشد مایکروسافت، از جزئیات این روند اطلاع ندارند.
گزارش فوق همچنین خاطرنشان میکند مایکروسافت در سال ۲۰۱۲ کمپین روابطعمومی راه اندازی کرد تا نشان دهد بینگ چگونه درمقایسه با گوگل برای افراد دارای ناتوانی بینایی، کاربردیتر است که البته چنین شیرینکاریهایی برای جلب رضایت اپل کافی نبود.