جنجال در شبکه‌های اجتماعی؛ آیا اینستاگرام مکان دقیق شما را با دنبال‌کنندگانتان به‌اشتراک می‌گذارد؟

شنبه ۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
پستی وایرال در شبکه‌های اجتماعی ادعا می‌کند اینستاگرام لوکیشن دقیق شما را با دنبال‌کنندگانتان به‌اشتراک می‌گذارد. این ادعا حقیقت دارد؟
تبلیغات

چندین پست در شبکه‌های اجتماعی که بارها دیده شده‌اند، ادعا می‌کنند نسخه‌ی iOS اینستاگرام لوکیشن دقیق شما را با دنبال‌کنندگانتان به‌اشتراک می‌گذارد؛ موضوعی که بسیار نگران‌کننده است و باعث نقض حریم خصوصی کاربر می‌شود. اینستاگرام در بیانیه‌ای این ادعاها را به‌شدت تکذیب کرده است 9to5Mac‌ نیز می‌نویسد که سیستم‌عامل iOS قابلیت‌هایی امنیتی دارد تا بیش‌از‌پیش از داده‌های کاربران حافظت شود.

پست‌هایی که ادعای نگران‌کننده را درباره‌ی اینستاگرام مطرح کرده‌اند، غالبا به‌دست کاربران این شبکه‌ی اجتماعی هم‌رسانی شده‌‌اند. یکی از این پست‌ها صدها‌هزار لایک و کامنت دریافت کرده است. در توضیحات پست، می‌خوانیم که در گوشی‌های آیفون هر‌بار که لوکیشن را به پست یا استوری تگ کنید، اینستاگرام لوکیشن دقیق شما را با دنبال‌کنندگان به‌اشتراک می‌گذارد.

به‌بیان بهتر طبق ادعای پست مذکور، اگر لوکیشینی عمومی نظیر پل طبیعت تهران را در پست یا استوری جدید خود تگ کنید، آنچه به‌‌‌‌‌ دنبال‌کنندگانتان نشان داده می‌شود، لوکیشن دقیق محل زندگی شما است، نه پل طبیعت. منبع اصلی این ادعا می‌گوید نمایش لوکیشن شما به‌‌‌‌‌‌ دنبال‌کنندگان نتیجه‌ی تغییری است که در به‌روزرسانی جدید iOS اعمال شده است و ارتباطی به خودِ اینستاگرام ندارد. در‌ادامه‌ی پست مذکور آمده است که مجرمان در حال استفاده از این نقص امنیتی هستند تا افراد را پیدا کنند و به خانه یا خودرو آنان هجوم ببرند.

اسکرین شات نسخه وب اینستاگرام Instagram پست لوکیشن کاربران

این ادعا به‌هیچ‌وجه حقیقت ندارد؛ چراکه اپل در به‌روزرسانی‌های اخیر iOS تغییری در سیستم اشتراک‌گذاری لوکیشن اعمال نکرده و اینستاگرام مستقیماً خط قرمز روی ادعاها کشیده است. اینستاگرام در بیانیه‌ای می‌گوید:

ما لوکیشن شما را با افراد دیگر به‌اشتراک نمی‌گذاریم و از لوکیشن برای چیزهایی مثل تعیین تگ‌های مکانی استفاده می‌کنیم (البته اگر چنین تگی به پست یا استوری اضافه کنید)؛ بااین‌حال، لوکیشن دقیق شما را به‌صورت عمومی اعلام نمی‌کنیم. اگر به‌دنبال تغییر تنظیمات لوکیشن هستید، سراغ تنظیمات عمومی دستگاه خود بروید.

آدام موسری، رئیس اینستاگرام، نیز در پست جداگانه‌ای در توییتر گفته است که این شبکه‌ی اجتماعی لوکیشن کاربران را فاش نمی‌کند.

اپل در سیستم‌عامل iOS سه حالت برای اشتراک‌گذاری لوکیشن ارائه می‌دهد: ۱. در حالت Never‌، لوکیشن شما به‌هیچ‌وجه با شرکت‌های متفرقه به‌اشتراک گذاشته نمی‌شود؛ ۲. در حالت Ask Next Time Or When I Share، هر اپلیکیشن درخواست دسترسی به لوکیشن را ثبت می‌کند و شما می‌توانید در هر زمان که صلاح دیدید، مجوز دسترسی به لوکیشن را صادر کنید؛ ۳. در حالت While Using the App، لوکیشن شما هربار که اپلیکیشن را باز کنید، با آن اپلیکیشن به‌اشتراک گذاشته می‌شود.

افزون‌براین،‌ اپل در صفحه‌ی تنظیمات لوکیشن گزینه‌ای با عنوان Precise Location ارائه می‌دهد. اگر این قابلیت فعال شود، اپلیکیشن می‌تواند از اطلاعات مکانی دقیق شما استفاده کند. با غیر‌فعال‌شدن گزینه، اپلیکیشن لوکیشن شما را به‌صورت تقریبی مشخص می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات