وزیر بریتانیا: برنامه‌های متا برای رمزنگاری مسنجر خطر «خیانت عجیب» را در پی دارد

دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
رمزنگاری سرتاسری گفت‌وگوهای مسنجر فیسبوک دوباره باعث ایجاد بحث‌های مرتبط با حریم‌ خصوصی درمقابل ایمنی شده است.
تبلیغات

متا، شرکت مادر فیسبوک، در حال ورود به نبرد سیاسی دیگری برسر معرفی برنامه‌ریزی‌شده‌ی قابلیت رمزنگاری سرتاسری (E2EE) در پلتفرم پیام‌رسان خود است. پریتی پاتل، وزیر کشور بریتانیا، با انتشار مقاله‌ای در روزنامه‌ی تلگراف این موضوع را به‌وضوح توضیح می‌دهد و می‌گوید اگر این شرکت مسائل مرتبط با ایمنی کودکان را هنگام معرفی E2EE مدنظر قرار ندهد، درواقع خیانت وحشتناکی خواهد کرد. علاوه‌براین، احتمال دارد استدلال‌های مشابهی در ایالات متحده علیه فیسبوک مطرح شود.

متا از سال‌ها قبل در حال تلاش برای اضافه‌کردن رمزنگاری سرتاسری به اپلیکیشن مسنجر است. این شرکت اخیراً تأیید کرده است که قصد دارد تا سال آینده، همه‌ی چت‌ها و تماس‌ها را در پلتفرم پیام‌رسانی خود به‌طورپیش‌فرض رمزنگاری کند. درحال‌حاضر، این ویژگی فقط در پلتفرم پیام‌رسانی واتساپ به‌طور‌پیش‌فرض فعال است. گفتنی است کاربران می‌توانند E2EE را برای هریک از گفت‌وگوهای خود جداگانه تنظیم کنند که این کار روش درستی برای متعادل‌کردن حریم‌ خصوصی و ایمنی کاربر محسوب می‌شود.

این استدلال‌ها در ایالات متحده به‌دلیل توانایی پلیس برای صدور حکم جست‌وجو برای چت‌های کاربران به‌منظور اجرای قوانین جدید سقط جنین پس از سرنگونی Roe V. Wade افزایش یافته است. Roe V. Wade به حکم تاریخی دیوان عالی ایالات متحده‌ اشاره می‌کند که در سال ۱۹۷۳ درباره‌ی قانونی‌شدن سقط جنین مطرح شد. در آن زمان، دیوان عالی این کشور حکم داد که قانون اساسی آن از آزادی زن برای انتخاب انجام سقط جنین بدون محدودیت‌های مفرط دولتی حمایت می‌کند.

به‌نوشته‌ی ورج، بحث‌های مرتبط با رمزنگاری در بریتانیا بیشتر روی ایمنی کودکان و انتشار مطالب مرتبط با سوءاستفاده از آن‌ها متمرکز است. پاتل در مقاله‌ی خود می‌نویسد:

بسیاری از مجرمان از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مثل فیسبوک برای کشف و هدف قراردادن و سوءاستفاده از کودکان استفاده می‌کنند و دسترسی مجریان قانون به اطلاعات موردنیاز برای شناسایی کودکان در این سناریوها و محافظت از آن‌ها دربرابر مجرمان شرور ضروری است.

پاتل به مقاله‌ای اشاره می‌کند که رؤسای فنی ستاد اطلاعات (GCHQ) و مرکز امنیت سایبری ملی بریتانیا (NCSC) اخیراً نوشته‌اند. وی از راهکار بررسی سمت‌ کاربر به‌عنوان روشی برای متعادل‌کردن حریم‌ خصوصی آن‌ها و رفع نیازهای مجری قانون یاد می‌کند. این همان روشی است که اپل قصد داشت سال گذشته در برنامه‌ی Messages سیستم‌عامل iOS معرفی کند؛ تصمیمی که پس از مواجهه با انتقادات شدید، کنار گذاشته شد.

بررسی سمت‌ کاربر اساساً عکس‌ها و ویدئوهای موجود در دستگاه‌های کاربران را با فهرستی از محتوای ممنوعه مقایسه می‌کند. طرفداران حریم‌ خصوصی استدلال می‌کنند چنین فهرست‌هایی می‌تواند به‌راحتی گسترش یابد تا امکان نظارت گستره‌ و سرزده روی دستگاه‌های مذکور فراهم شود.

پاتل به‌وضوح اعلام می‌کند که دولت بریتانیا درباره‌ی رمزنگاری اطلاعات چه چیزی از متا درخواست کرده است؛ اما نمی‌دانیم این خواسته‌ها ازنظر سیاسی چقدر پذیرفتنی هستند. حزب محافظه‌کار بریتانیا قصد داشت ازطریق لایحه‌ی ایمنی آنلاین خود، قانونی گسترده را با هدف تبدیل‌شدن این کشور به ایمن‌ترین مکان در جهان برای برقراری ارتباطات آنلاین اعمال کند. البته این لایحه به‌دلیل استعفای بوریس جانسون، رهبر این حزب، احتمالاً برای همیشه به حالت تعلیق درآمده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات