فایرفاکس ۱۰۱ منتشر شد؛ بازگشت مدیر دانلود قدیمی به‌همراه تغییرات دیگر

سه‌شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۵
مطالعه 2 دقیقه
بنیاد موزیلا نسخه‌ی ۱۰۱ مرورگر محبوب فایرفاکس را منتشر کرد. در این نسخه، به‌درخواست کاربران بازگشت دوباره‌ی مدیر دانلود قدیمی به این مرورگر را شاهد هستیم.
تبلیغات

موزیلا به‌روزرسانی دیگری برای فایرفاکس در کانال پایدار (Stable) منتشر کرد. تغییر درخورتوجه و بزرگی در ویژگی‌های این نسخه وجود ندارد؛ اما طرفداران سرسخت این مرورگر از بازگشت مدیر دانلود قدیمی خوشحال خواهند شد.

چه قابلیت‌هایی در فایرفاکس ۱۰۱ جدید است؟

Neowin می‌نویسد موزیلا به‌درخواست کاربران برای بازگشت مدیر دانلود قدیمی فایرفاکس که از ژانویه‌ی ۲۰۲۲ حذف شده بود، آن را دوباره به نسخه‌ی ۱۰۱ اضافه کرد. از زمان انتشار فایرفاکس ۹۷، مدیر دانلود این مرورگر بدون اینکه از کاربر بپرسد با فایل مدنظر چه کاری انجام دهد، به‌طور خودکار آن را دانلود می‌کند. بسیاری از کاربران فایرفاکس از این تغییر ناراضی بودند؛ بنابراین، موزیلا تصمیم گرفت دانلود منیجر قدیمی را دوباره به مرورگر خود اضافه کند؛ البته امکان استفاده از مدیر دانلود جدید شبیه کرومیوم همچنان دردسترس است.

دانلود منیجر قدیمی فایرفاکس به نسخه ۱۰۱ اضافه شد

از دیگر تغییرات فایرفاکس ۱۰۱ می‌توان به پشتیبانی از چند میکروفون در کنفرانس‌های ویدئویی و ذره‌بین برای فرم‌ها در اندروید نسخه‌ی ۹ و جدیدتر اشاره کرد. علاوه‌براین، فایرفاکس اکنون از درخواست ترجیح کنتراست برای نمایش رسانه‌ها پشتیبانی می‌کند و این یعنی به وب‌سایت‌ها اجازه می‌دهد تشخیص دهند که کاربر محتوای وب را با کنتراست بیشتر درخواست کرده است یا کنتراست کمتر. درصورت تمایل با مراجعه به این پیوند، می‌توانید فهرست تغییرات مخصوص توسعه‌دهندگان را در اسناد رسمی به‌روزرسانی نسخه‌ی ۱۰۱ فایرفاکس مطالعه کنید.

برای دانلود فایرفاکس ۱۰۱، می‌توانید از مخزن نرم‌افزاری موزیلا یا لینک‌های مستقیم نسخه‌های مخصوص هر پلتفرم استفاده کنید که در‌ادامه آورده شده است. همچنین، کاربران می‌توانند منتظر بمانند به‌روزرسانی را بعداً با استفاده از روش استاندارد انجام دهند. برای بررسی به‌روزرسانی‌های فایرفاکس، می‌توانید به منو اصلی این مرورگر مراجعه و سپس روی Help > About Firefox کلیک کنید.

گوگل نیز هفته‌ی گذشته به‌روزرسانی جدیدی برای مرورگر کروم منتشر کرد. کروم ۱۰۲ اکنون با قابلیت PWA (وب اپلیکیشن) بهبودیافته برای همه‌ی کاربران دردسترس قرار دارد. ناگفته نماند مایکروسافت اج ۱۰۲ نیز در هفته‌ی جاری در کانال پایدار این مرورگر منتشر خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات