آزمایشی جدید نقطه‌ضعف مایکروسافت Defender را در مقابل رقبایش آشکار کرد

شنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
هیچ برنامه‌ای در محافظت رایگان مانند مایکروسافت دیفندر در ویندوز نیست، اما براساس مطالعات یک شرکت ارزیابی ضد بدافزار، عملکرد خوب این برنامه همیشگی نیست.
تبلیغات

آخرین گزارش AV-Comparatives حاوی داده‌هایی است که نشان می‌دهند مایکروسافت دیفندر در مقایسه با رقبا در حالت آفلاین، به‌خوبی ویروس‌ها را اسکن نمی‌کند. در این مطالعه که توسط Neowin مشاهده شده، AV-Comparatives دو آزمایش خاص را انجام داده؛ اولی تشخیص فایل و دومی محافظت درمقابل بدافزار است. تشخیص فایل دو حالت آفلاین و آنلاین داشت ولی برای مورد دوم این‌طور نیست. در مورد اول، گروه آزمایش کردند که نرم‌افزار آنتی ویروس چقدر می‌تواند فایل‌های معمولی را از فایل‌های مخرب تشخیص دهد. در مورد دوم، یعنی محافظت درمقابل بدافزار، همه‌چیز در مورد جلوگیری از ایجاد تغییرات یک برنامه مخرب است.

در تست‌های تشخیص فایل، Microsoft Defender هنگام آزمایش در حالت آفلاین رتبه ضعیفی را کسب کرد. این برنامه نرخ تشخیص ۶۰٫۳ درصدی داشت درحالی‌که سایر برنامه‌های موجود در فهرست مانند Avast نرخ ۹۴٫۲ درصدی و Kaspersky نیز نرخ ۷۸ درصدی را کسب کردند. تنها Trend Micro در تشخیص آفلاین با نرخ ۳۶٫۱ درصدی رتبه‌ای بدتر از مایکروسافت دیفندر را کسب کرد. بااین‌حال، در حالت آنلاین، Microsoft Defender نرخ شناسایی ۹۸٫۸ درصدی را به دست آورد که به‌همراه نرخ شناسایی ۹۹٫۵ درصدی Avast در صدر فهرست قرار می‌گیرند.

درصد شناسایی و درصد محافظت آنتی ویروس ها در حالت آنلاین و آفلاین در ویندوز

این چیزی است که در طراحی این برنامه‌ها در نظر گرفته شده است، چراکه سرویس‌های آنتی ویروس مبتنی‌بر سیستم ابری، رایانه شما را دربرابر آخرین تهدیدات بررسی می‌کنند. بااین‌حال، نقص‌هایی نیز وجود دارد، زیرا هر رایانه شخصی همیشه آنلاین نیست تا آخرین نسخه‌ها و محافظت‌های مایکروسافت یا سایر شرکت‌های آنتی ویروس را دریافت کند.

در ادامه AV-Comparatives می‌گوید:

این آزمایش نشان می‌دهد که هر محصول چقدر به سیستم ابری وابسته است و درنتیجه وقتی اتصال اینترنتی دردسترس نیست چقدر از سیستم محافظت می‌کند. ما پیشنهاد می‌کنیم که فروشندگان محصولات بسیار وابسته به ابر، باید به‌طور مناسب به کاربران این موضوع را هشدار دهند.

با نگاهی به نرخ‌های حفاظت، مایکروسافت هنوز در آزمایش‌هایی که ۱۰٬۰۴۰ نمونه بدافزار به سیستم‌ها تزریق شده بود، خیلی عملکرد بدی نداشت. NortonLifeLock دارای نرخ حفاظت ۱۰۰ درصدی بدون فایل‌های درمعرض خطر بود و مایکروسافت با ۴ فایل درمعرض خطر ۹۹٫۹۵ درصد نرخ محافظتی داشت.

نرخ محافظت و شناسایی آنتی ویروس ها در ویندوز

باوجود تمام این داده‌ها، در پایان گزارش AV-Comparatives، این گروه همچنان مایکروسافت را جزو برنده‌های آزمایش می‌داند. Microsoft Defender جایزه برتر Advanced "+" را به همراه سایر برنامه‌ها مانند Avast، AVG، Avira، Kaspersky، McAfee و NortonLifeLock دریافت کرد. وجود یک خطای کوچک آنتی ویروس را کاملاً از دور خارج نمی‌کند، اما همچنان باید مراقب باشید که در زمان آفلاین بودن رایانه شخصی، کدام فایل‌ها را باز می‌کنید؛ چراکه هرگز نمی دانید چه زمانی ممکن است یک ویروس به یک فایل حمله کند و چه زمانی نرم‌افزار آنتی ویروس ممکن است در بهترین حالت خود نباشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات