گوگل پلی به زودی از دانلود اپ‌های قدیمی جلوگیری می‌کند

پنج‌شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
گوگل اعلام کرد از اول نوامبر از یافتن و نصب اپلیکیشن‌‌ها و بازی‌های قدیمی ازطریق گوگل پلی جلوگیری خواهد کرد.
تبلیغات

اپل بارها اپلیکیشن‌هایی را که برای آخرین مدل‌های آیفون یا نسخه‌های جدید iOS توسعه نیافته‌اند، از اپ استور حذف کرده است. این اقدام برای تجربه‌ی کلی نرم‌افزار مفید است اما حفظ اپ‌ها و بازی‌های قدیمی را بسیار دشوار می‌کند. گوگل مدتی بود که برای انجام این کار در گوگلی پلی مردد بود اما به‌زودی این مسئله تغییر می‌کند.

به گزارش xda-developers، گوگل با انتشار پستی اعلام کرد:

از اول نوامبر ۲۰۲۲، اپ‌های موجود که سطح API آخرین نسخه‌ها‌ی انتشار اصلی اندروید در دو سال گذشته را هدف قرار نمی‌دهند، به منظور یافتن یا نصب برای کاربران جدید با دستگاه‌هایی که نسخه‌های سیستم‌عامل اندروید بالاتر از سطح API هدف اپ‌ها را دارند، دردسترس نخواهند بود. با انتشار نسخه‌های جدید سیستم‌عامل اندروید در آینده‌، بازه‌ی مورد نظر مطابق با آن‌ها تنظیم می‌شود.

اپ‌ها و بازی‌های اندروید با دو نسخه‌ی متفاوت این سیستم‌عامل ساخته می‌شوند: حداقل سطح API و سطح API هدف. اولی قدیمی‌ترین نسخه‌ی اندروید است که برای کار کردن با هر اپی در نظر گرفته می‌شود، درحالی‌که دومین مورد جدیدترین نسخه‌ی اندرویدی است که اپ‌ها برای آن توسعه می‌یابند. برنامه‌نویسان قرار است سطح API هدف را نزدیک به آخرین نسخه‌ی اندروید نگه دارند تا بتوانند در گوگل پلی باقی بمانند. بااین‌حال، سطوح API جدیدتر نیز معمولاً محدودیت‌های بیشتری را برای مجوزها ایجاد می‌کنند، به‌همین‌دلیل، است که برخی از اپ‌‌ها تا زمانی که ممکن است در سطوح API قدیمی‌تر باقی می‌مانند. اسنپ‌‌چت شاید معروف‌ترین نمونه باشد که سال‌ها از سطح API 22 (اندروید ۵.۱) استفاده می‌کرد تا از مجوزهای زمان اجرا که در اندروید ۶ معرفی شد، اجتناب کند.

این اقدام احتمالاً حریم خصوصی و امنیت را بهبود می‌بخشد، زیرا اپ‌هایی که می‌خواهند در گوگل پلی دردسترس باقی بمانند، باید با مجوزهای در حال تکامل و تغییرات امنیتی اندروید هماهنگی داشته باشند. بااین‌حال، دسترسی به بسیاری از اپ‌های قدیمی سخت‌تر (یا غیرممکن) می‌شود، بخصوص پس از اولین پاکسازی که در اولین روز نوامبر انجام خواهد شد. خوشبختانه، پشتیبان‌گیری و نگه‌داری از اپ‌ها و بازی‌های قدیمی در اندروید آسان‌تر از iOS است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات