ضرب‌الأجل پنج‌روزه برزیل به اپل و گوگل برای مسدودکردن تلگرام

شنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
دادگاه عالی برزیل در پی همکاری‌نکردن تلگرام با مقام‌های دولتی این کشور و جلوگیری از پخش اخبار گمراه‌کننده، اعلام کرده است اپل و گوگل پنج روز زمان دارند تا دسترسی به تلگرام را محدود کنند.
تبلیغات

الکساندر دو موراس، قاضی دادگاه عالی برزیل، به اپل و گوگل فرمان داده است به محدودکردن دسترسی به اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام (Telegram) در این کشور کمک کنند. به‌نوشته‌ی ورج و به‌نقل از رویترز ، حکم جدید دادگاه عالی برزیل که روز گذشته صادر شده، از آناتل، آژانس ارتباطات این کشور، می‌خواهد دسترسی به تلگرام را تا زمان سازگاری این پیام‌رسان با قوانین محلی و پرداخت برخی جریمه‌ها رسماً تعلیق کند.

دستور قاضی دو موراس به اپل و گوگل در حالی صادر می‌شود که برزیل مدعی شده تلگرام نتوانسته است از انتشار اطلاعات گمراه‌کننده‌ی کاربران جلوگیری کند. در‌حال‌حاضر، تلگرام به مرکز ارتباطی ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور برزیل، تبدیل شده است. مقام‌های رسمی برزیل در اوایل سال جاری میلادی تلگرام را به تعلیق‌شدن تهدید کرده بودند؛ چون به‌گفته‌ی آن‌ها، تلگرام به درخواست برزیل برای مبارزه با اشاعه‌ی اطلاعات نادرست درباره‌ی انتخابات پاسخ نداده است.

ماه گذشته‌ی میلادی، تلگرام در پاسخ به درخواست برزیل، سه کانال متعلق‌ به آلان دوس‌سانتوس، بلاگر برزیلی مستقر در ایالات متحده و یکی از حامیان بولسونارو را حذف کرد. در آن زمان، گفته شد دوس‌سانتوس در کانال‌های خود اخبار گمراه‌کننده منتشر کرده و خشونت را ترویج داده است. بااین‌حال به‌ادعای منابع آسوشیتدپرس، قاضی دو موراس اعلام کرده که تلگرام با مقام‌های برزیل همکاری نکرده است.

گفته می‌شود حکم جدید دادگاه عالی برزیل به اپل و گوگل و اپراتورهای محلی موبایل پنج روز فرصت می‌دهد تا تلگرام را مسدود کنند. در همین حین، آناتل فقط ۲۴ ساعت زمان دارد تا تعلیق تلگرام را وارد مرحله‌ی عملیاتی کند. فردریکو کورسینو به‌نمایندگی از گوگل در گفت‌و‌گو با ورج تأیید کرده که این شرکت «حکم دادگاه عالی برزیل را با محوریت اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام» دریافت کرده است؛ اما چون این پرونده بسته شده، فعلاً قصد ندارد در این زمینه اظهارنظر کند. اپل و تلگرام نیز به درخواست ورج برای ارائه‌ی جزئیات پاسخ نداده‌اند.

در ماه‌های اخیر، تلگرام در مجادله‌ی بین دادگاه عالی برزیل و ژائیر بولسونارو گرفتار شده است. دادگاه عالی برزیل در حال انجام تحقیقات است تا اتهام بولسونارو در افشای اسناد پلیس و اظهارنظر دروغین با محوریت رابطه‌ی بین ایدز و واکسن کرونا را بررسی کند. رئیس‌جمهور برزیل نیز در پاسخ به این کار، خواستار اعلام جرم علیه قاضی دو موراس شده است. به‌غیر از این موضوع، بسیاری از افراد انگشت انتقاد را به‌سمت تلگرام نشانه گرفته‌اند؛ چون اعتقاد دارند که این پیام‌رسان محبوب به بهشتی برای افرادی تبدیل شده است که به اشاعه‌ی اطلاعات نادرست و نفرت‌پراکنی علاقه‌مندند.

تلگرام که اکنون در ایران مسدود است، سابقه‌ی مسدود‌شدن در روسیه را نیز دارد؛ چون ظاهراً قبول نکرده است کلیدهای رمزنگاری «تحقیقات ضدتروریسم» را به دولت روسیه بدهد (در سال ۲۰۲۰ مسدودیت ناشی از این موضوع برداشته شد). پیش‌تر، سیستم حقوقی برزیل دستور به مسدودسازی واتساپ داده؛ اما این کار به‌صورت کوتاه‌مدت انجام شده است.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات