کره جنوبی قانونی برای مقابله با سیاست‌های اپ استور و پلی استور تصویب کرد

پنج‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
کره‌ی جنوبی قانونی را از ۲۴ اسفند اجرا می‌کند که به موجب آن شرکت‌هایی نظیر اپل و گوگل موظفند اجبار توسعه‌دهندگان به استفاده از سیستم پرداخت اختصاصی اپ استور پلی استور را کنار بگذارند.
تبلیغات

دولت کره‌ی جنوبی قوانین جدیدی را تصویب کرده است تا با اتکا بر آن‌ها بتواند با سیاست‌ فروشگاه‌های اپلیکیشن‌ اپل و گوگل مبنی‌بر اجبار استفاده از سیستم‌های پرداخت اختصاصی این شرکت‌ها مقابله کند. این نخستین باری نیست که دو غول بزرگ صنعت فناوری که بیشترین سهم از بازار فروشگاه‌های اپلیکیشن موبایل را دراختیار دارند، با چنین مسئله‌ای مواجه می‌شوند.

براساس آنچه گیزموچاینا می‌نویسد، اپل و گوگل طی سال‌های اخیر به دفعات با مشکلات حقوقی مواجه شده‌اند چون دولت‌های زیادی در سراسر دنیا تحقیقات روی اپ استور و پلی استور را آغاز و با برخی سیاست‌های کاری این فروشگاه‌ها مخالفت کردند. درحال‌حاضر اپل و گوگل دو قطب اصلی بازار اپلیکیشن محسوب می‌شوند و اکثر کاربران گوشی‌های هوشمند درحال استفاده از فروشگاه یکی از این دو شرکت هستند.

اپل و گوگل می‌گویند برای تأمین هزینه‌های نگهداری و امنیت فروشگاه‌هایشان این حق را به خود می‌دهند که درصدی از هر تراکنش مالی را برای خود بردارند. این شرکت‌ها برای جلوگیری از دور زدن این قانون، اجازه نمی‌دهند توسعه‌دهندگان سراغ سرویس پرداخت متفرقه بروند. در همین حین نهادهای رگولاتوری در کشورهایی مثل کره‌ی جنوبی مشکلاتی برای پلی استور اندروید و اپ استور iOS ایجاد کرده‌اند.

کره‌ی جنوبی به‌تازگی از تصویب قانونی جدید خبر داده است که در واقع اصلاحیه‌ای برای لایحه‌ی کسب و کارهای ارتباطی محسوب می‌شود. کره‌ی جنوبی با این لایحه در تلاش است تسلط کامل اپل و گوگل را بر بازار کاهش دهد. اپل و گوگل به‌طور معمول کارمزد ۳۰ درصدی از پرداخت‌ها دریافت می‌کنند، اما به لطف این لایحه، توسعه‌دهندگان می‌توانند کارمزد پرداخت اپ استور و پلی استور را دور بزنند.

به گفته‌ی منابع گیزموچاینا، قانون جدید کره‌ی جنوبی از روز ۱۵ مارس ۲۰۲۲ (۲۴ اسفند ۱۴۰۰) وارد مرحله‌ی اجرایی می‌شود و از «اجباری کردن یک روش پرداختی خاص برای ارائه‌دهنده‌ی محتوای موبایلی» جلوگیری می‌کند.

هان سانگ‌هیوک، رئیس هیئت‌مدیره‌ی کمیسیون ارتباطات کره، می‌گوید به‌منظور جلوگیری از تخطی غیرمستقیم شرکت‌ها از قانون، انواع لایحه‌ها تا حد امکان سخت‌گیرانه تدوین شده‌اند. بدین ترتیب عدم همکاری شرکت‌ها با نهادهای دولتی کره ممکن است به جریمه‌ای معادل دو درصد از میانگین درآمد سالانه‌ی شرکت منتهی شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات