گوگل: اپل از انحصار iMessage برای ترغیب کاربران به خرید آیفون استفاده می‌کند

چهارشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
به گفته‌ی یکی از معاونان ارشد گوگل، اپل از سیستم انحصاری آی‌مسیج برای جذب کاربران اندرویدی به اکوسیستم خود استفاده می‌کند و با پشتیبانی نکردن از استاندارد RCS از پیشرفت صنعت جلوگیری کرده است.
تبلیغات

بر کسی پوشیده نیست که گوگل در ایجاد یک پلتفرم پیام‌رسانی برای دستگاه‌های اندرویدی که قابل مقایسه با iMessage اپل باشد، شکست خورده است. بین مرگ آهسته‌ی گوگل هنگ‌اوت، عمر کوتاه گوگل دوئو، و عرضه تدریجی RCS که به برنامه‌های خاص (عمدتاً Google Messages) یا اپراتورهای شبکه تلفن همراه وابسته است، واضح است که اهالی مانتین ویو هنوز فرمول موفقیت در این زمینه را کشف نکرده‌اند. به‌‌ نظر می‌رسد که غول جست‌وجوی جهان اپل را مقصر این موضوع می‌داند و اکنون یکی از مدیران بالارده‌ی آن به تندی از اپل انتقاد کرده است.

هیروشی لاکهایمر، یکی از معاونان ارشد گوگل و رهبر پروژه‌ی اندروید، اعلام کرده است که اکثر کاربران آیفون به لطف وجود آی‌مسیج به گوشی‌های اپل روی می‌آورند؛ سرویسی که متأسفانه، در هیچ پلتفرم دیگری در‌‌ ‌دسترس نیست. وی می‌گوید که اپل عمداً در برنامه‌ی پیام‌رسانش فشار و قلدری را به‌کار می‌گیرد تا کاربران اندروید را به استفاده از آیفون سوق دهد.

لاکهایمر استدلال می‌کند که اپل از پذیرش آنچه او سیستم استاندارد RCS می‌نامد خودداری می‌کند؛ استانداردی که در‌ واقع بسیاری از قابلیت‌های آی‌مسیج را در‌ اختیار کاربران اندرویدی قرار می‌دهد و ظاهراً گوگل در گذشته در این زمینه با اپل همکاری کرده است.

Rich Communication Services یا به اختصار RCS، فناوری‌ای محسوب می‌شود که هدف آن جایگزینی با پیامک است. اکثر پیاده‌سازی‌های RCS از فایل‌های بزرگ‌تر، نشانگرهای خواندن و سایر ویژگی‌های سرویس‌های پیام‌رسانی رایج مبتنی‌بر اینترنت نظیر تلگرام، سیگنال، واتساپ و... را پشتیبانی می‌کند. افزون بر این، از شماره تلفن فرد نیز می‌توان برای دریافت و ارسال پیامک‌های سنتی استفاده کرد. برای مثال، اگر به شخصی پیامک می‌فرستید و هر دو نفر گوشی هوشمند با پشتیبانی RCS دارند، پیام‌هایتان به‌طور خودکار از فناوری جدید استفاده می‌کنند.

البته باید به این نکته اشاره کرد که هنوز استاندارد یادشده به‌طور جهانی توسط اپراتورها پشتیبانی نمی‌شود و همچنان به برنامه‌های پیام‌رسان گوگل یا سامسونگ نیاز دارد (هنوز API برای برنامه‌های شخص ثالث وجود ندارد) و از رمزگذاری E2EE نیز پشتیبانی نمی‌شود. استاندارد مذکور همچنین به داشتن شماره تلفن همراه و به اشتراک‌گذاری آن، به‌جای آدرس ایمیل یا شناسه‌ی دیگر متکی است.

لاکهایمر خاطر نشان می‌کند که وی از اپل نمی‌خواهد که سرویس پیام‌رسان خود را در اندروید ارائه دهد؛ بلکه خوستار پشتیبانی از RCS است و ظاهراً اپل با عدم پشتیبانی از این استاندارد جلوی پیشرفت صنعت را گرفته و حتی باعث ارائه تجربه‌ی ناقصی در پلتفرم‌هایش شده است.

با‌ این‌‌ حال، در سخنان معاون گوگل شبهه‌هایی نیز وجود دارد. برای مثال، شواهد و قرائن نشان می‌دهد که بیش از ۸۰ درصد نوجوانان آمریکایی از گوشی آیفون و به‌تبع سرویس آی‌مسیج استفاده می‌کنند؛ اما آمار جهانی حاکی از آن است که واتساپ با اختلاف مشهودی پیام‌رسان غالب بر بازار محسوب می‌شود که آن نیز از استاندارد یادشده پشتیبانی نمی‌کند. از سوی دیگر، گفته می‌شود که بسیاری از کاربران اپل به‌دلیل سرویس آی‌مسیج گوشی آیفون تهیه می‌کنند که در‌ واقع حرف مستندی محسوب نمی‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات