تعدادی از اپراتورها در حال مسدود‌کردن قابلت رله خصوصی اپل هستند

سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی از اپراتورهای ارائه‌دهنده‌ی خدمات موبایل در حال مسدودکردن قابلیت رله‌ی خصوصی اپل هستند.
تبلیغات

در WWDC سال گذشته‌ی میلادی، اپل مجموعه‌ای از ویژگی‌های حریم خصوصی را معرفی کرد که یکی از آن‌ها می‌تواند فعالیت‌های وب‌گردی کاربران را از ارائه‌دهنده‌ی خدمات اینترنت و هر شخص دیگری مخفی کند. این ویژگی به نام رله‌ی خصوصی (Private relay) شناخته می‌شود و بخشی از مجموعه‌ویژگی‌هایی است که به‌عنوان آی‌کلاد پلاس و بدون هزینه‌ی اضافی دردسترس کاربران قرار می‌گیرد.

ویژگی رله‌ی خصوصی اپل ترافیک را به سروری که این شرکت نگه‌داری می‌کند، می‌فرستد و آدرس IP را از آن سلب می‌کند. سپس، این ترافیک به سرور دوم با مدیریت مستقل هدایت می‌شود که به ترافیک آدرس IP موقت اختصاص می‌دهد و این همان چیزی است که وب‌سایت مقصد می‌تواند آن را ببیند. قابلیت یادشده در جلوگیری از پیگیری فعالیت‌های بازیگران و تبلیغ‌کنندگان و سایر افراد مفید است؛ اما اجرای آن محدود و بخشی از بسته‌ای پولی است که فقط در‌صورت استفاده از سافاری ارائه خواهد شد.

در‌حال‌حاضر، قابلیت یادشده به‌عنوان نسخه‌ی بتا در iOS 15 دردسترس است و اپل می‌گوید که این ویژگی بدین‌معنی است که هیچ‌کس ازجمله خود اپل نمی‌داند شما کی یا از چه وب‌سایتی بازدید می‌کنید. بااین‌حال، گزارشی منتشر شده است که نشان می‌دهد اپراتورهای ارائه‌دهنده‌ی خدمات موبایل در اروپا آن‌چنان از این ایده استقبال نمی‌کنند و اپراتورهایی نظیر Vodafone و Telefonica و T-Mobile در نامه‌ای سرگشاده مخالفتشان را با این ویژگی ابراز کرده‌اند.

گفته می‌شود برخی از اپراتورها در حال مسدود‌کردن و مقابله با ویژگی مذکور هستند. در این نامه، آمده است که رله‌ی خصوصی دسترسی شبکه‌ها و سرورها را به داده‌ها و اَبَرداده‌های حیاتی شبکه قطع می‌کند و عواقب مهمی از‌نظر تضعیف حاکمیت دیجیتال اروپا خواهد داشت. آن‌ها می‌گویند که این بر توانایی اپراتور برای مدیریت مؤثر شبکه‌های مخابراتی نیز تأثیر خواهد گذاشت.

مشخص نیست که چرا شرکت‌ها علیه رله‌ی خصوصی صحبت می‌کنند؛ درحالی‌که خدمات عمومی VPN سال‌ها است که به‌طور گسترده دردسترس قرار دارد و نقش مشابهی ایفا می‌کند. شاید مربوط به این واقعیت باشد که رله‌ی خصوصی اپل آن‌قدر آسان دردسترس است که انتظار دارند افراد زیادی از آن استفاده کنند. همان‌طور‌که پیش‌تر گفته شد، ویژگی یادشده به‌صورت یکپارچه در iOS 15 داغام شده است و برای هر مشتری با طرح اشتراکی آی‌کلاد دردسترس است.

این ویژگی در iOS 15.2 به‌طور پیش‌فرض خاموش است؛ اما اپل می‌گوید که پس از خروج از مرحله‌ی بتا، به‌صورت استاندارد فعال می‌شود. به‌طور‌کلی، رله‌ی خصوصی اپل و سایر سرویس‌های VPN، توانایی اپراتورها را برای فروش بیشتر ویژگی‌های اینترنت براساس طرح تلفن کاربران مسدود می‌کنند؛ بنابراین، طبیعی است که اپراتورها با آن مخالفت کنند.

اپل قبلا اعلام کرده بود که به‌دلیل محدودیت‌های نظارتی، در کشورهایی نظیر چین رله‌ی خصوصی ارائه نمی‌شود. جدا از چین، رله‌ی خصوصی در بلاروس، کلمبیا، مصر، قزاقستان، عربستان‌سعودی، آفریقای‌جنوبی، ترکمنستان، اوگاندا و فیلیپین دردسترس نخواهد بود.

برخی از برنامه‌های داده سلولار نیز به‌صراحت از این ویژگی انتقاد کرده‌اند. افزون‌براین، به‌دنبال انتقاد اپراتور و مسدود‌کردن رله‌ی خصوصی آی‌کلاد اپل در بریتانیا، T-Mobile مسدود‌کردن این ویژگی در ایالات متحده‌ی آمریکا را برای تعداد کمی از مشتریان شروع کرده است.

شواهد نشان می‌دهند که رله‌ی خصوصی در حساب‌هایی کار نمی‌کند که ویژگی‌های فیلتر و مسدود‌کردن محتوای T-Mobile خاصی را فعال کرده‌اند. بااین‌حال، به‌نظر نمی‌رسد که این اپراتور برنامه‌ای برای گسترش مسدودسازی سرویس اپل به سایر مشتریان داشته باشد؛ بنابراین، مسدود‌شدن احتمالاً بر تعداد محدودی از مشتریان تأثیر می‌گذارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات