۶ روش برای تجزیه و تحلیل عادت‌های شنیداری اسپاتیفای

پنج‌شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
اگر از اسپاتیفای استفاده می‌کنید، شاید بارها کنجکاو شده‌اید که بیشتر به کدام ژانرهای موسیقی و چه هنرمندانی گوش داده‌اید؟ در این مقاله روش‌هایی برای تجزیه‌وتحلیل عادت‌های شنیداری اسپاتیفای به شما معرفی خواهیم کرد.
تبلیغات

مشاهده‌ی فهرست پخش اسپاتیفای در پایان سال همیشه لذت‌بخش است؛ جایی که اطلاعاتی درمورد هنرمندان، آهنگ‌ها، ژانرها و موارد دیگر در فهرست پخش شما در طول سال ارائه می‌شود.

اگر نمی‌توانید تا ماه دسامبر منتظر بمانید تا سرویس یادشده، فهرستی از آمار شنیداری شما ارائه دهد، در این مقاله بهترین برنامه‌های شخص‌ثالث را برای ارتباط با اسپاتیفای و بررسی عادت‌های شنیداری، به شما معرفی خواهیم کرد.

۱- Visualify

visualify

فهرست خود را با Visualify شروع می‌کنیم. این ابزار تاریخچه‌ی شنیداری اولیه‌ی شما را با تصاویر ساده و واضح به‌طور خلاصه‌شده ارائه می‌دهد. این برنامه پنج هنرمند برتر و برترین آهنگی که در ماه گذشته، سال گذشته و در همه‌ی زمان‌ها گوش داده‌اید، به شما نشان خواهد داد.

باوجود اینکه اطلاعات نمایش‌ داده‌شده در این برنامه به‌راحتی قابل درک است، اما نمی‌توانید یک دید کلی از برخی موارد به‌دست آورید. به‌عنوان مثال نمی‌توان ششمین هنرمند برتر از نظر میزان گوش دادن به آهنگ‌ها را مشاهده کرد و هیچ اطلاعات دیگری درباره‌ی جنبه‌های دیگر سابقه‌ی شنیداری کاربر ازجمله ژانرها یا حالت وجود ندارد.

یکی از جالب‌ترین امکانات این پلتفرم این است که می‌توانید آثار هنری خود را براساس هنرمندان برتر و آهنگ‌هایی که به آن‌ها گوش داده‌اید ایجاد کرده و یک پوستر فیزیکی باکیفیت از آن‌ها سفارش دهید. دکمه‌ی View Artwork، پوستری از جلد آلبوم‌ها برای شما ایجاد خواهد کرد.

می‌توانید طرح این پوستر را با استفاده از گزینه‌های مختلف مثل شبکه‌ای، چرخشی و غیره برای طرح‌بندی کلاژ سفارشی‌سازی کنید. علاوه‌براین می‌توان انتخاب کرد که کدام مورد، به‌عنوان جلد آلبوم درنظر گرفته شود. این پوسترها با قیمت اولیه‌ی ۲۵ دلار و ارسال رایگان به سراسر جهان به‌فروش می‌رسد.

Visualify به‌طور کلی یک وب‌سایت عالی برای مشاهده‌ی عادت‌های شنیداری در یک نگاه است. علاوه‌بر این می‌توانید یک یادگاری شخصی‌سازی شده براساس سلیقه‌ی موسیقی خود دریافت کنید.

۲- Obscurify

obsurify

اگر قصد دارید نگاهی جامع و دقیق به سلیقه‌ی موسیقی خود داشته باشید، Obscurify یکی از بهترین پلتفرم‌هایی است که می‌توانید از آن بهره ببرید. این سرویس، به‌منظور مشاهده‌ی عادت‌های شنیداری اخیر و نحوه‌ی مقایسه‌ی این عادت‌ها با کاربران دیگری که در کشور محل زندگی شما حضور دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این وب‌سایت به شما اعلام می‌کند که ده ژانر برتر موسیقی شما کدام است و علاوه‌براین ۵۰ هنرمند برتر فعلی و آهنگ‌هایی که بیشتر به آن‌ها گوش داده‌اید را نشان می‌دهد. همچنین می‌توان تاریخچه‌ی شنیداری خود را در این سایت مرور و آهنگ‌ها و هنرمندان برتر ماه‌های گذشته و همه‌ی زمان‌های دیگر را مشاهده کرد. در نهایت می‌توان با یک کلیک ساده، آهنگ‌های برتر خود را به یک فهرست پخش تبدیل کنید.

افزون‌براین، Obscurify آمار دیگری ارائه می‌دهد که نشان‌دهنده‌ی این است که سلیقه‌ی موسیقی شما در مقایسه با افراد دیگری که در کشور محل زندگی شما حضور دارند و همچنین نسبت به کاربران سایر نواحی جهان، چگونه است. افزون براین می‌توانید جایگاه خود را از نظر مقایسه با سایر کاربران در نمودار ارائه شده مشاهده کنید. قابلیت دیگر Obscurify این است که حال‌وهوای موسیقی شما را براساس میزان شادی، رقص‌پذیر، انرژی و آکوستینک نسبت به کاربران دیگر در کشور محل زندگی‌تان مقایسه می‌کند.

درنهایت، این وب‌سایت براساس سلیقه‌ی فعلی شما، توصیه‌هایی برای گوش دادن به موسیقی‌های جدید ارائه می‌دهد. شما می‌توانید این توصیه‌ها را به فهرست پخش اسپاتیفای تبدیل کرده یا به بازخوانی توصیه‌ها ادامه دهید تا آهنگ‌هایی را که ازنظر خودتان شایسته اضافه شدن به فهرست پخش است انتخاب کنید.

۳- Musictaste.Space

musictestespace

گوش دادن به موسیقی با دوستان لذت بیشتری دارد و این دقیقا همان موردی است که وب‌سایت Musictaste.Space روی آن تمرکز کرده است. پس از ورود به این وب‌سایت، پیوند و کد کاربری منحصر‌به‌فرد خود را برای دوستان‌تان ارسال کنید تا این سرویس مروری بر سازگاری موسیقی شما داشته باشد. می‌توان مشاهده کرد چند درصد از موسیقی‌هایی که شما و دوستان‌تان به آن گوشی می‌دهید، باهم شباهت دارد. علاوه‌بر این هنرمندان و آهنگ‌های برتر مشترک بین شما و دوستان‌تان در این وب‌سایت قابل مشاهده است. این مقایسه براساس ۱۰۰ هنرمند و ۱۰۰ آهنگ برتری است که شما و دوست‌تان به آن گوش داده‌اید.

Musictaste.Space علاوه‌بر بررسی شباهت سلیقه‌ی موسیقی شما و دوستان‌تان، یک فهرست پخش بر همین اساس ایجاد می‌کند. این ویژگی فقط در صورتی دردسترس است که امتیاز سازگاری سلیقه‌ی موسیقی شما و شخص موردنظر، ۵۰ درصد یا بیشتر باشد.

البته می‌توانید با استفاده از الگوریتم Obscurify نگاهی کامل و کلی روی هنرمندان برتر، آهنگ‌ها و حالت‌های مورد علاقه‌ی خود داشته باشید و تاریخچه‌ی گوش دادن به موسیقی‌ خود را مرور کنید. همچنین می‌توان ببینید اخیرا ۳۰ هنرمند و آهنگ برتر شما در مقایسه با کل سابقه‌ی شنیداری‌تان در چه جایگاهی قرار دارد. علاوه‌بر این می‌توان خلاصه‌ی فصلی ۳۰ آهنگ برتری را که در طول نیمی از سال گوش داده‌اید، مشاهده کنید.

به‌طور کلی، این وب‌سایت بهترین برنامه برای لذت بردن از موسیقی با دوستان است. علاوه‌براین احتمالا از برخی اطلاعاتی که تست سازگاری این پلتفرم ارائه می‌دهد، شگفت‌زده خواهید شد.

۴- Judge My Spotify

judge my spotify

آیا دیگران می‌خواهند به‌شما ثابت کنند چقدر سلقیه‌ی موسیقی بدی دارید؟ اکنون فرصتی است که تاریخچه‌ی شنیداری خود را با Judge My Spotify به دیگران ارائه دهید. این وب‌سایت برای ارائه‌ی سرگرمی‌های بی‌نظیر راه‌اندازی شده است و بنابراین اهمیت ندارد که توهین‌ها و نظرات سایر کاربران چقدر خاص و خلاقانه باشد؛ و به‌همین دلیل بهتر است این موضوع را مدنظر داشته باشید.

همان‌طور که کتابخانه‌ی اسپاتیفای در وب‌سایت بارگذاری می‌شود، نظرات هوش مصنوعی را هم تجربه خواهید کرد؛ این درحالی است که امتیاز موسیقی شما با هر سؤال کاهش پیدا می‌کند. این مورد می‌تواند از پرسیدن اینکه آیا به آهنگی به‌صورت کنایه‌آمیز گوش می‌دهید یا واقعا طرفدار یک هنرمند خاص هستید، متفاوت باشد.

نتیجه‌ی نهایی یک خلاصه‌ی توهین‌محور از نوع موسیقی است که بیشتر به آن گوش می‌دهید. این ویژگی به شما امکان می‌دهد بدانید به چه آهنگ‌ها و هنرمندانی بیش‌ازحد گوش داده‌اید.

این سرویس، خلاصه‌ی آهنگ‌ها یا هنرمندان برتر شما را ارائه نمی‌دهد و کیفیت برخی از نتایج آن در سطح سایر وب‌سایت‌های معرفی شده در این مقاله نیست؛ اما Judge My Spotify یک وب‌سایت عالی برای سرگرمی در حوزه‌ی موسیقی است.

۵- musicScapes

musicscapes

شما می‌توانید با استفاده از اطلاعات ارائه شده توسط وب‌سایت MusicScapes درمورد آهنگ‌هایی که در ۲۴ ساعت گذشته به آن‌ها گوش داده‌اید، منظره‌ای رنگارنگ براساس سلیقه‌ی موسیقی خود در اسپاتیفای، ایجاد کنید.

این وب‌سایت آمار هنرمندان یا آهنگ‌های مورد علاقه‌ی شما را نشان نمی‌دهد، اما بر جنبه‌های دیگری از موسیقی مثل احساسات و انرژی تمرکز می‌کند. علاوه‌براین MusicScapes به شما اجازه می‌دهد تا ببینید چقدر شنونده‌ی فعالی بوده‌اید.

این اطلاعات به رنگ‌، ناهمواری کوه‌ها و زمان روز تبدیل می‌شود. در مجموع می‌توان گفت MusicScapes یک وب‌سایت عالی برای دریافت یک دید منحصربه‌فرد از عادت‌های شنیداری و مشاهده‌ی تصویر منظره‌ی جالب آن است.

۶- Last.fm

lastfm

آخرین و البته نه کم‌اهمیت‌ترین مورد این فهرست، سرویس Last.fm است. این وب‌سایت با عادت‌های موسیقی شما کار می‌کند و نسبت به سایر سایت‌های مشابه، بسیار پیچیده‌تر است. در واقع برای استفاده از این سرویس باید در آن ثبت‌نام کرده و حساب کاربری اسپاتیفای خود را هم به آن متصل کنید.

هربار که آهنگی پخش کنید، این اقدام به‌عنوان یک «نقطه» ثبت خواهد شد. می‌توانید به تک‌تک آهنگ‌هایی که پخش کرده‌اید، تعداد دفعاتی که یک آهنگ را گوش داده‌اید یا آثار هنرمندی را مرور کرده‌اید و موارد دیگر، نگاهی عمیق داشته باشید. با یک حساب کاربری رایگان در Last.fm، می‌توان به گزارش‌های هفتگی عادت‌های موسیقی خود دسترسی داشته باشید. شایان‌ذکر است این وب‌سایت، آمار فعالیت شما به اطلاعات دسته‌بندی شده تبدیل می‌کند.

علاوه‌بر این می‌توانید هنرمندان و آهنگ‌های برتر خود را مشاهده کرده و تعداد دقیق گوش دادن به هرکدام را ببینید. همچنین می‌توان مشاهده کرد که در هفته به چند هنرمند، آلبوم و آهنگ گوش داده‌اید و در چه ساعت‌هایی بیشتر موسیقی پخش کرده‌اید. این سرویس همچنین جدول زمانی رتبه‌بندی ژانر، میانگین زمان گوش دادن و موارد دیگر را ارائه می‌دهد. وب‌سایت Last.fm اطلاعات زیادی درمورد موسیقی‌های شما ارائه می‌دهد.

اگر از علاقه‌مندان به موسیقی هستید و می‌خواهید به آمارهای خاص و عمیق دسترسی داشته باشید، این وب‌سایت یک گزینه‌ی ایده‌آل است. علاوه‌بر این، Last.fm برای کاربران پلتفرم‌های مختلف پخش موسیقی در دسترس است و می‌توان بدون درنظر گرفتن اینکه کاربر اسپاتیفای هستید، در این سرویس دوستان خود را دنبال کرده و سلیقه‌ی موسیقی خود را با دیگران مقایسه کنید.

زمان گوش دادن به موسیقی فرا رسیده است

این مجموعه، شامل بهترین گزینه‌های ارائه شده توسط وب‌سایت میک‌یوزآو است که به شما کمک می‌کند تاریخچه‌ی اسپاتیفای خود را مرور کرده و یک دید کلی درمورد موسیقی‌هایی که به آن‌‌ها گوش می‌دهید به‌دست آورید.

اکنون فهرست خود را آماده کرده و روی دکمه‌ی پخش کلیک کنید تا از موسیقی‌های موردعلاقه‌ی خود لذت ببرید. احتمالا با مراجعه به این وب‌سایت‌ها، از نتایج به‌دست آمده شگفت‌زده‌ خواهید شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات