خرید اشتراک اجباری؛ آینده سرویس‌های هوشمند تناسب اندام

یک‌شنبه ۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
سیاست‌های فعلی سرویس‌های هوشمند ارائه‌دهنده خدمات تناسب اندام نشان می‌دهد که خرید اشتراک برای همه آن‌ها اجباری خواهد شد؛ اما نباید این‌طور باشد.
تبلیغات

ممکن است آمازون با رونمایی اشتراک Halo Fitness و Nutrition برای همراهی ردیاب تناسب‌اندام Halo View خود، بعضی کاربرانش را ناامید کرده باشد؛ اما نباید گفت اجرای چنین سیاستی در این صنعت غیرعادی و تعجب‌آور است. در‌حال‌حاضر، خرید اشتراک امری عادی است. نام‌هایی مانند Whoop ،Peloton ،FightCamp ،Fitbit Premium و Apple Fitness Plus، تنها نوک قله یخی دنیای اشتراک ردیاب‌های تناسب‌اندام هستند.

به‌نظر می‌رسد خرید اشتراک آینده‌ اجتناب‌ناپذیری برای افرادی است که به سلامت خود اهمیت می‌دهند؛ اما آیا قرار است ما نیز این سیاست را بپذیریم یا سعی کنیم آن را تغییر دهیم؟ درواقع، اگر می‌خواهیم بازار را در جهتی پایدار هدایت کنیم، باید آینده این صنعت را از خرید اشتراک اجباری فاصله دهیم.

پیش از اینکه دلیل این مسئله را توضیح دهیم، باید چند نکته را ذکر کنیم. اول از همه باید به این نکته اشاره کرد که بین خرید اشتراک اجباری و اختیاری تفاوت وجود دارد؛ مثلا Halo یا Fitbit یا Apple Watch بدون اشتراک کاملا راضی‌کننده عمل می‌کنند؛ اما اگر پرداخت ماهانه سرویس Whoop را متوقف کنید، عملا این ردیاب تناسب‌اندام از کار می‌افتد. اگر هم سخت‌افزار برندهایی مانند Peloton و FightCamp را بخرید، ممکن است اشتراکشان اجباری شود. اگر قصد ندارید در کلاس‌های مربوط به بوکس FightCamp شرکت کنید، دلیلی برای خرید تجهیزات آن ندارید.

همچنین، باید به طیف بسیار متنوعی از محتوای موجود برای ردیاب‌های سلامتی صحبت کنیم. Peloton و FightCamp و Apple Fitness Plus همگی روی تمرینات ویدئویی با ردیابی سخت‌افزاری متمرکز شده‌اند. سرویس‌هایی مانند Halo و Fitbit Premium تمرین دارند؛ اما تجزیه‌و‌تحلیل گسترده‌ای از کیفیت خواب و میزان استرس و سایر آمار بدن نیز ارائه می‌دهند. بااین‌حال، سایر خدمات این سرویس‌ها هدف یا رقابت‌محور بوده و لزوما به سخت‌افزار وابسته نیستند. به‌عنوان مثال، Strava ابزار ردیابی و برنامه‌ریزی برای دوندگان و دوچرخه‌سواران است؛ درحالی‌که MyFitnessPal اساسا در بخش کالری‌شماری به کاربر کمک می‌کند.

خرید اشتراک مزایایی هم دارد

خرید اشتراک مزیت‌هایی دارد که شاید راحت‌بودن یکی از مهم‌ترینشان باشد. تمرینات بر‌حسب نیاز و توانایی برای هر فرد نوشته می‌شود. همچنین، کسانی که زمان محدودی دارند یا تازه‌واردانی که از ورزش در مکان‌های عمومی می‌ترسند، می‌توانند تمرین‌هایشان را در خانه انجام دهند. حتی دیگر نیازی نیست نگران برف و باران باشید؛ زیرا خانه شما همان باشگاه است و مربی نیز ردیاب تناسب‌اندام. حتی اشتراک‌هایی که بر آموزش متمرکز نیستند، حداقل یک منبع اصلی راهنمایی ارائه می‌دهند که می‌توان از آن استفاده کرد. گفته می‌شود شخصی که یکی از مشترکان MyFitnessPal Premium است، هرگز به رفتن به جای دیگری برای دریافت برنامه تغذیه نیازی ندارد.

سرویس هوشمند تناسب اندام

سردرگمی و اطلاعات نادرست همیشه در حوزه سلامت وجود داشته و خواهد داشت. حتی اگر بتوان منابع موثقی پیدا کرد، بازهم آن‌ها پراکنده هستند و دسترسی به آن‌ها سخت‌ است. نمی‌توان ادعا کرد که با داشتن اشتراک برنامه‌های سلامتی دیگر به سرچشمه همه اطلاعات تناسب‌اندام دسترسی دارید و هیچ اطلاعات اشتباهی در آن وجود ندارد. باوجوداین، باید گفت که اشتباه‌ها در این سرویس‌ها به‌مراتب کمتر است؛ خصوصا در آن‌هایی که متخصصان مجربی را استخدام می‌کنند.

یکی از جنبه‌های مثبت دیگر مسئولیت‌پذیری است. پرداخت هزینه منظم شما را تشویق می‌کند که از پول خود بیشترین بهره را ببرید یا به‌طورکلی ورزش را ترک کنید. همان‌طورکه پیش‌کسوتان ورزش تأیید می‌کنند، نظم و انضباط بسیار مهم است. حتی بعضی از سرویس‌ها قدم فراتر می‌گذارند و کسانی را که به‌طور منظم ورزش می‌کنند، با ارائه بازخورد مثبت به ادامه مسیر تشویق می‌کنند.

در برخی مواقع، سرویس دیجیتال می‌تواند ارزان‌تر از گزینه‌های جایگزین باشد. اگرچه Peloton و FightCamp شما را مجبور می‌کنند تا سخت‌افزار گران‌قیمتی برای تجربه کامل برنامه ورزشی آن‌ها بخرید، ۳۹ دلار بعدی حق اشتراک ماهانه مقرون‌به‌صرفه‌تر از برخی عضویت‌های باشگاه است. درضمن، اگر قصد داشته باشید به مربی نیز پول بپردازید، هزینه افزایش پیدا می‌کند. بعضی می‌توانند تنها با خرید Fitbit ارزان با اشتراک پریمم سالانه ۸۰ دلار سلامت و تناسب‌اندامشان را حفظ کنند؛ اما افرادی نیز هستند که سراغ گزینه‌های دیگر با هزینه‌های بیشتر می‌روند.

چرا نباید هزینه اشتراک پرداخت کنید؟

حقیقتا هیچ‌کس به محتوای هیچ‌یک از این اشتراک‌ها نیاز ندارد. کافی است در فضای مجازی به‌دنبال آن‌ها بگردید تا بتوانید تمام اطلاعات موجود در آن‌ها را به‌رایگان به‌دست آورید. اکنون اینفلوئنسرهای ورزشی بسیاری از برنامه‌هایشان را به‌رایگان در پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب می‌گذارند و از میزان بازدید آن‌ها درآمدزایی می‌کنند. حتی بعضی اطلاعات پایه‌ای‌تر در سایت‌ها نیز وجود دارد.

فرقی نمی‌کند به کدام رشته ورزشی علاقه‌مند‌‌‌ید، می‌توانید با دنبال‌کردن اطلاعات درست و برنامه‌های تمرینی به هدف خود برسید. از هر کسی که در حال ارائه محصولی جدید است سؤال و حتما اعتبار منابع را بررسی کنید. همیشه به‌خاطر داشته باشید چیزی به‌عنوان «میان‌بر» در ورزش و رسیدن به تناسب‌اندام وجود ندارد. اگر کمی تلاش کنید، تمام اطلاعاتی که باید برای رسیدن به هدفتان داشته باشید، به‌رایگان پیدا می‌کنید.

سرویس هوشمند تناسب اندام

اگر قصد دارید در ورزش به جایگاه عالی‌تری برسید، سرویس‌های اشتراکی حتی می‌توانند جلوِ شما را برای رسیدن به هدفتان بگیرند؛ زیرا شما برای چنین کاری به مربی نیاز دارید. حتی FightCamp که بسیاری از تکنیک‌های بوکس و کیک‌بوکسینگ را آموزش می‌دهد، در وب‌سایت خود نوشته است اگر می‌خواهید مسابقه دهید، حتما مربی داشته باشید.

اگر بخواهیم واقع‌گرایانه به موضوع ورزش در خانه نگاه کنیم، اکثر افرادی که در باشگاه تمرین نمی‌کنند، تجهیزات باکیفیتی ندارند. با‌این‌حال، در هر سطح تناسب‌اندام افرادی هستند که می‌توانند از کمک مربیان دنیای واقعی برای بهبود فرم و جلوگیری از آسیب استفاده کنند.

تجزیه‌و‌تحلیل‌هایی که این سرویس‌ها ارائه می‌دهند، اغلب اطلاعاتی را به شما می‌دهند که به‌راحتی تشخیص‌پذیر یا فقط برای ورزش‌کاران حرفه‌ای و افراد دچار مشکلات جسمی مفید‌‌‌ند. به‌عنوان مثال، Fitbit Premium اختلال در مدیریت خواب و استرس را به کاربر اطلاع می‌دهد؛ ولی بسیاری از مردم از قبل احساس خستگی یا استرس می‌کنند و دلایلش را متوجه می‌شوند. همین سرویس می‌تواند گلوکز خون را نیز بررسی کند؛ اما این مسئله به‌ندرت مهم است؛ مگر اینکه دیابتی باشید. Whoop به شما امکان می‌دهد از داده‌های سلامتی ۱۸۰ روز گذشته خود در بخش‌هایی مانند اکسیژن خون و دمای پوست خروجی بگیرید؛ ولی چنین اطلاعاتی فقط برای پزشکان و مربیان مناسب است.

سرویس‌های اشتراکی به‌جای ارتباط با سلامتی، نوعی تجارت هستند

مشکل عمیق‌تر این است که مانند هر سرویس اشتراکی دیگری، اپلیکیشن‌های سلامتی و تناسب‌اندام به‌دنبال حفظ شما به‌عنوان مشتری هستند. از منظر تجاری، اشتراک‌ها جریان ثابتی از درآمد را ارائه می‌دهند که تقریبا همیشه به خریدهای یک‌باره ترجیح داده می‌شود. عموما وقتی کاربری از خدمات یک اپ استفاده می‌کند، سراغ رقیب آن نمی‌رود؛ مگر اینکه سرویس مقابل واقعا بهتر باشد.

هزینه اشتراک سالانه بعضی سرویس‌ها گران است و همین مسئله باعث می‌شود کسانی که برای آن پول پرداخت می‌کنند، بیشتر وفادار بمانند. این امر می‌تواند مشکل‌ساز شود؛ زیرا ممکن است اپلیکیشن مذکور در مواقع دیگری نیز از کاربر هزینه دریافت کند یا حتی شاید آن سرویس هک شود و تمام داده‌هایتان که مدت‌ها برایشان زحمت کشیده‌اید، از دست برود.

سپس تأثیر سرویس‌های اشتراکی بر بازار نیز باید بررسی شود. هنوز به این مرحله نرسیده‌ایم؛ اما تصور آینده‌ای که در آن مشتریان در خطوط اشتراک تقسیم می‌شوند، سخت نیست؛ دقیقا به همان روشی که دارندگان اندروید و آیفون به فروشگاه‌های اپلیکیشن مرتبط خود وابسته هستند. شرکت‌هایی با مشتریان تضمین‌شده انگیزه کمتری برای نوآوری یا بهبود اثربخشی محصولات موجود دارند که وقتی درباره بدن افراد صحبت می‌کنیم، بسیار مهم است.

در‌حال‌حاضر، کاربران هزینه‌های مختلفی برای اشتراک‌های سرویس‌های موسیقی، فیلم، بازی و... پرداخت می‌کنند. شاید روزی برسد اکثر آنان تصمیم بگیرند دیگر این کار را انجام ندهند که در این صورت، برخی از خدمات اصلی باید ادغام شوند یا از بین بروند.

کلام آخر

اگر خرید اشتراک سرویس‌های تناسب‌اندام برایتان مناسب است، این کار را انجام دهید. قرار نیست همه مانند یکدیگر باشند و مسیر هر‌کس متفاوت است. بااین‌حال پیش از آنکه این کار را انجام دهید، یک قدم به عقب برگردید و جایگزین‌های رایگان را نیز بررسی کنید. گاهی اوقات مسیر درست مسیری نیست که دیگران در پی آن هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات