Project Morpheus، جدی‌ترین تلاش ادوبی برای ورود به حوزه دیپ فیک

جمعه ۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۵
مطالعه 5 دقیقه
ادوبی در حال کار روی Project Morpheus، ابزاری برای ویرایش ویدئو با استفاده از هوش مصنوعی است که چالش‌های مخصوص خود را دارد.
تبلیغات

دیپ ‌فیک تأثیر بسیار زیادی بر دنیای ویرایش تصویر، صدا و ویدئو گذاشته است؛ اما سؤالی که اینجا مطرح می‌شود این است که چرا ادوبی، غول دنیای ویرایش محتوا، هنوز فناوری مذکور را وارد نرم‌افزارهای خود نکرده است؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که این شرکت در حال اضافه کردن دیپ فیک به حوزه فعالیت خود است، اما این کار را آرام و با دقت انجام می‌دهد و هنوز اقدام پر سروصدایی نکرده است.

به گزارش ورج، اخیرا این شرکت در کنفرانس سالانه مکس، از یک ابزار اولیه به نام Project Morpheus پرده‌برداری کرده که علاوه بر پتانسیل، مشکلات موجود سر راه ادغام فناوری دیپ فیک و محصولات ادوبی را نشان می‌دهد.

درواقع، Project Morpheus یک نسخه ویدیویی از فیلترهای عصبی این شرکت است که سال گذشته برای فتوشاپ معرفی شد. این فیلترها از یادگیری ماشینی برای تنظیم ظاهر سوژه استفاده کرده و مواردی مانند سن، رنگ مو و حالت چهره آن‌ها را تغییر می‌دهند (مثلا برای تغییر حالت تعجب به حالت خشم). چند فیلتر جدید برای Morpheus توسعه یافته که توانایی انجام کارهایی مانند تغییر موهای صورت و عینک را دارد. دیگر تنظیمات این قابلیت با نمونه مشابه موجود در فتوشاپ یکسان است. می‌توان Project Morpheus را به‌عنوان یک صفحه خلق شخصیت برای انسان‌ها در نظر بگیرید.

Project Morpheus ادوبی

مطمئنا نتایج حاصل‌شده توسط این قابلیت بی‌عیب و نقص نیستند و حتی می‌توان آن‌ها را نسبت به دیگر نمونه‌های دیپ فیک موجود بسیار محدود دانست. شما فقط می‌توانید تغییرات کوچک و از پیش تعیین‌شده‌ای در ظاهر افراد روبه‌روی دوربین ایجاد کنید و مثلا نمی‌توانید کارهایی مانند تعویض چهره را انجام دهید. اما مطمئنا کیفیت Morpheus به سرعت بهبود خواهد یافت؛ درحالی‌که این ویژگی هم‌اکنون فقط یک نمونه اولیه است و هیچ تضمینی برای ظاهر شدن آن در دنیای نرم‌افزاری ادوبی وجود ندارد، واضح است که این شرکت به‌طور جدی در حال بررسی جوانب مختلف آن بوده و تمام تلاش خود را می‌کند که بهترین نمونه را در اختیار کاربران قرار دهد.

اما نباید این مسئله را فراموش کرد که Morpheus یک ابزار دیپ‌ فیک است که می‌تواند یک مشکل بالقوه بزرگ باشد. تاکنون بارها شاهد سواستفاده از این فناوری بوده‌ایم و مطمئنا این مسئله می‌تواند برای ادوبی دردسرساز شود. فرض کنید اگر Project Morpheus بتواند نتایج بسیار طبیعی خلق کند،‌ چقدر کار افراد سودجو برای ایجاد ویدئوهای تقلبی آسان‌تر می‌شود. به همین دلیل است که دیپ فیک آنچنان برای تجارت خوب نیست.

البته باید به این مسئله اشاره کرد که با وجود مسائل گفته‌شده درباره دیپ فیک و قابلیت‌های مشابه آن، ادوبی سال‌ها است که چنین ابزارهایی را توسعه‌ می‌دهد. از فیلترهای عصبی یادشده گرفته تا ابزارهای کاربردی‌تری که از هوش مصنوعی کمک می‌گیرند، همگی جزو پروژه‌های مختلف آن هستند. اما واضح است که Morpheus بسیار عمیق‌تر از تلاش‌های قبلی این شرکت است. همه چیز درباره این پروژه به ویرایش فیلم‌های ویدیویی، آن هم به روش‌هایی که احتمالاً بسیاری آن را غیرعادی می‌دانند، باز می‌گردد.

این فناوری مانند شمشیری دولبه است که می‌توان از برای کارهای مثبت و منفی استفاده کرد. برای مثال، تغییر حالت چهره یک فرد در ویدئو، ممکن است توسط کارگردان برای بهتر کردن یک برداشت بد استفاده شود، اما همچنین می‌توان از آن برای خلق تبلیغات سیاسی استفاده کرد که جعلی هستند و به جامعه ضربه می‌زنند. یا حتی می‌توان با آن کارهای وحشتناک‌تری انجام داد. تصور کنید ویرایشگرها قادر خواهند بود چهره یک مخالف زندانی در فیلم ضبطشده آن در دادگاه را به شکلی ویرایش کنند که آرام و سالم به نظر برسد، اما در حقیقت این طور نباشد. این همان چیزی است که از آن به عنوان «فناوری با کاربرد دوگانه» یاد می‌کنند.

بدون شک، به همین دلیل است که ادوبی حتی یک‌بار نیز برای توصیف فناوری جدید خود در هیچ‌کدام از مطالبی که برای خبرگزاری ورج فرستاده، از واژه دیپ فیک استفاده نکرده است. این خبرگزاری می‌گوید هنگامی که از ادوبی درباره این مسئله سؤال شد پاسخ مستقیمی نداد؛ اما در عوض متن طولانی در مورد اینکه تهدیدات ناشی از دیپ فیک‌ها چقدر جدی هستند، ارائه کرد.

محصولات ادوبی

درست است که به نظر می‌رسد ادوبی در زمینه توسعه Morpheus صادق است و سعی می‌کند ابزاری مناسب برای کاربران ارائه دهد، اما این مسئله مشکل تجاری پیش‌روی آن را رفع نمی‌کند. همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد، ابزارهای دیپ فیک می‌توانند برای کاربران مناسب و کاربردی باشند، اما می‌توان از آن‌ها‌ به عنوان فناوری مخرب نیز استفاده کرد.

به‌عنوان مثال، توانایی گذاشتن سر یک فرد به بدن شخص دیگری را در نظر بگیرید. شاید اپلیکیشن‌های سرگرمی که تاکنون با این هدف ساخته شده و چنین کاری انجام می‌دهند، جالب باشند و مطمئنا اکثر کاربران به دنبال سواستفاده از چنین قابلیتی نیستند؛ اما آیا نمی‌توان از آن برای ساخت کلیپ‌های نامناسب با اهداف شوم استفاده کرد؟ برخی افراد با ساخت چنین ویدئوهای جعلی سعی می‌کنند از دیگران باج گرفته یا شهرت آن‌‌ها را لکه‌دار کنند.

فرقی نمی‌کند قصد شما از ساخت ویدئوهای دیپ فیک چه باشد، اکنون ابزارهای مختلفی وجود دارند که با استفاده از هوش مصنوعی چنین کاری انجام می‌دهند و هیچ‌کدام نیز متعلق به ادوبی نیستند. این فناوری با سرعت زیادی در حال پیشرفت است و می‌توان حتی با استفاده از یک بات تلگرامی نیز ویدئوهای دیپ فیک ساخت. اپلیکیشن‌های متعددی نیز در این زمینه توسعه یافته‌اند که می‌توانند به کاربران برای ساخت ویدئوهای جعلی با کیفیت بالا کمک کنند. اما مسئله‌ای که اکنون مهم تلقی می‌شود این است که نمی‌توان مستقیم از دیپ فیک در نرم‌افزارها قدرتمندی مانند ادوبی افترافکت یا ادوبی پریمیر استفاده کرد. آیا ممکن است این مسئله در آینده تغییر کند؟

نمی‌توان با اطمینان درباره چنین مسئله‌ای نظر داد، اما به نظر می‌رسد که پاسخ مثبت است. اگر به یاد داشته باشید، سال‌ها پیش تصاویر جعلی متعددی در فضای مجازی منتشر می‌شدند که اصطلاحا «فتوشاپ شده بودند». شرکت توسعه‌دهنده نرم‌افزار فتوشاپ از نتایج منفی چنین مشکلی جان سالم به در برده است، در نتیجه به نظر می‌رسد بتواند بار دیگر نیز این کار را انجام دهد. همچنین، از آن‌جایی که اکنون از دیپ فیک در پروژه‌های بزرگ نیز استفاده می‌شود، نگاه‌های منفی به آن کمتر شده است.

Morpheus تنها قدم ابتدایی ادوبی در دنیای دیپ فیک محسوب می‌شود، اما نشان می‌دهد که این شرکت برای کشف مکان‌های جدید در قلمروی آن مصمم است.

نظر شما همراهان زومیت درباره Morpheus و تلاش ادوبی برای توسعه هوش مصنوعی نرم‌افزارهای خود چیست؟ به نظر شما آیا ابزارهای دیپ فیک بیشتری به نرم‌افزارهای ادوبی اضافه می‌شوند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات