اپل نزدیک بود اپلیکیشن‌های فیسبوک و اینستاگرام را از اپ استور حذف کند

سه‌شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
طبق اسناد افشاشده از فیسبوک، اپل دو سال پیش این شرکت را به حذف اپلیکیشن‌های فیسبوک و اینستاگرام از اپ استور تهدید کرده بود.
تبلیغات

چند روزی است که رسانه‌های خبری مطرح دنیا ازجمله ورج و آسوشیتدپرس گزارش‌هایی درباره «اسناد فیسبوک» منتشر می‌کنند که حاوی اطلاعات بعضا تکان‌دهنده‌ای درباره مشکلاتی است که این شرکت بدنام سال‌ها است با آن‌ها گلاویز بوده. این اطلاعات را افشاگری به نام فرنسس هاگن دراختیار رسانه‌ها قرار داده است که فیسبوک را با هزاران سند داخلی که به کنگره داده بود، ترک کرده است.

این اسناد نشان داد درحالی‌که ساختمان کنگره ششم ژانویه با حمله مواجه شد، کارمندان فیسبوک به‌ستوه آمده بودند. به‌گزارش فون‌آرنا و به‌نقل از آسوشیتدپرس، یکی از کارمندان در تابلو اعلانات داخلی فیسبوک نوشته بود: «آیا زمان کافی برای مدیریت گفتمان بدون ایجاد خشونت نداشته‌ایم؟ مدت زیادی است که به این آتش دامن زده‌ایم و نباید تعجب کنیم که حالا از کنترل خارج شده است.»

همچنین در اسناد افشا‌شده فیسبوک، آمده است که این شرکت در زمینه رسیدگی به شکایت خدمت‌کاران فیلیپینی درباره اذیت و آزار آن‌ها در فیسبوک کم‌کاری کرده است. اپل نیز دو سال پیش تهدید کرده بود اپلیکیشن فیسبوک و ایسنتاگرام را از اپ استور خارج می‌کند؛ زیرا این پلتفرم برای خرید‌و‌فروش خدمت‌کاران در خاورمیانه استفاده شده و اقدامات فیسبوک برای مبارزه با این جرم کافی نبوده است.

به‌گفته AP، حتی امروز و بعد از دو سال، با جست‌وجوی کلمه «خدیمه»‌ به زبان عربی در فیسبوک، عکس‌هایی از زنان اهل آفریقا و جنوب آسیا با سن و هزینه استخدام آن‌ها نشان داده می‌شود. با‌این‌حال، اپل تهدید خود را عملی نکرد و دانلود و نصب اپلیکیشن‌های فیسبوک و اینستاگرام از اپ استور همچنان میسر است.

در واکنش به این افشاگری رسانه‌ای، فیسبوک روز گذشته در بیانیه‌ای گفت:

در مرکز این داستان‌ها، فرضی وجود دارد که نادرست است. بله، ما یک کسب‌و‌کار هستیم و از آن سود به‌دست می‌آوریم؛ اما این فرض که ما این کار را به بهای امنیت یا رفاه مردم انجام می‌دهیم، درباره منافع تجاری‌مان سوء‌تفاهم ایجاد می‌کند. حقیقت این است که ما ۱۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و بیش از ۴۰ هزار نفر را به انجام یک کار گماشته‌ایم: حفظ امنیت مردم در فیسبوک.

موضوع دیگری که درباره این اسناد به‌شدت خبرساز شده است، کاهش ۱۳ درصدی کاربران نوجوان فیسبوک و پیش‌بینی کاهش ۴۵ درصدی این گروه سنی در دو سال آینده است. طبق گزارش Verge، تیمی از دانشمندان داده در پرزنتیشنی که در ساختمان فیسبوک در مارس گذشته ارائه داده بودند، اظهار کردند:

بیشتر جوانان فیسبوک را جایی برای افراد ۴۰ تا ۵۰ ساله می‌دانند. از نظر آن‌ها، محتوای فیسبوک خسته‌کننده و گمراه‌کننده و منفی است. آن‌ها اغلب باید از محتوای نامربوط رد شوند تا محتوای مدنظرشان برسند.

فیسبوک هم در پاسخ گفت که این پلتفرم با دیگر شرکت‌های رسانه اجتماعی تفاوتی ندارد که می‌خواهند نوجوانان را به استفاده از پلتفرمشان ترغیب کنند. AP همچنین دریافت که فیسبوک در مانیتور‌کردن محتوای نوشته‌شده به زبان‌های دیگری غیر از انگلیسی با مشکل روبه‌رو است. اسناد فیسبوک نشان می‌دهد که به‌عنوان مثال نظارت بر محتوای نوشته‌شده به زبان عربی و کشف محتوای نامناسب به این زبان برای فیسبوک کار دشواری است.

شما کاربران زومیت فکر می‌کنید اپل باید به تهدید خود به حذف اپلیکیشن‌های فیسبوک و اینستاگرام از اپ استور عمل می‌کرد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات