اجرای اپلیکیشن‌های ویندوز در اندروید با Wine

پنج‌شنبه ۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
با ابزار جدید سازگار با اندروید به نام Wine، می‌توانید اپلیکیشن‌های ویندوزی را روی دستگاه اندروید خود نصب کنید.
تبلیغات

تاکنون به این فکر کرده‌اید که نرم‌افزاری ویندوزی را روی دستگاه اندروید خود اجرا کنید یا کامپیوترهای شخصی را به دستگاه‌های اندرویدی ببرید؟ اخیرا پروژه Wine نسخه‌ای سازگار با اندروید را منتشر کرده است. واین که مدت‌ها کاربران لینوکس (گیمرها) از آن استفاده می‌کردند، حالا دردسترس کاربران اندروید قرار گرفته است؛ اما دقیقا چه انتظاراتی از این پروژه وجود دارد و با‌‌‌‌توجه‌‌‌‌به تنوع اپلیکیشن‌های اندرویدی چه نیازی به این پروژه است؟

Wine چیست؟

واین که اغلب به‌اشتباه با عنوان شبیه‌ساز (emulator) خطاب می‌شود، در‌واقع لایه‌ای انطباق‌پذیر است. این کتابخانه نرم‌افزاری اجازه می‌دهد اپلیکیشن‌های ویندوزی روی لینوکس و macOS و BSD اجرایی شوند. گرچه تا اندازه‌ای از شبیه‌سازی استفاده می‌شود (به‌ویژه محیط ران تایم ویندوز)، واین کاملا سیستم عامل را شبیه‌سازی نمی‌کند.

در طول سال‌های گذشته، واین به‌عنوان روشی برای اجرای نرم‌افزارهای ویندوزی روی پلتفرم‌های دیگر به محبوبیت زیادی رسیده است. با اینکه نصب ماشین مجازی یکی از گزینه‌های پیش رو محسوب می‌شود، تنظیمات واین بسیار ساده‌تر است. واین برای دستگاه‌های ARM (مثل رزبری پای) نیز در‌دسترس است. حالا این قابلیت برای اندروید منتشر شده است.

آفیس در لینوکس

روش نصب Wine روی اندروید

قبل از نصب واین روی دستگاه اندروید، باید از نصب APKها مطمئن شوید. معمولا امکان نصب نرم‌افزار روی گوشی یا تبلت به منابعی فراتر از پیش‌فرض‌های گوگل پلی استور وابسته است. برای فعال‌سازی این قابلیت، به مسیر Settings > Security بروید و Unknown sources را فعال کنید. سپس، برای تأیید روی OK کلیک کنید.

منابع واین

Wine به‌صورت فایل APK برای اندروید از سایت Wine دردسترس است:

دانلود Wine برای اندروید

نسخه‌های متعددی برای پردازنده‌های ARM (اغلب دستگاه‌های اندروید) و پردازنده‌های x86 (اغلب تبلت‌ها) وجود دارند. قبل از دانلود نسخه مدنظر باید معماری دستگاهتان را بدانید. این کار را می‌توانید با جست‌وجوی نام دستگاه در ویکی‌پدیا انجام دهید.

پس از دانلود APK، آن را روی دستگاه نصب کنید. درادامه، روی فایل APK ضربه بزنید و با شرایط نصب موافقت کنید. برای خارج‌شدن آن از حالت فشرده صبر و سپس با نصب موافقت کنید. هشداری نمایش داده می‌شود که واین به دسترسی به ضبط‌صوت و تغییر، حذف یا خواندن محتوای کارت حافظه ذخیره‌سازی دستگاه نیاز دارد. ضبط‌صوت در اغلب اپلیکیشن‌های که می‌خواهید در واین نصب کنید، لازم است. پس از تکمیل نصب، روی open ضربه بزنید و برای ایجاد محیط ویندوزی صبر کنید.

نصب واین

کدام اپلیکیشن‌ها را می‌توان اجرا کرد؟

با اینکه واین فقط برخی نرم‌افزارها را روی دستگاه‌های ARM اجرا می‌کند، بهترین نتایج را برای دستگاه‌های اندرویدی x86 دارد. اگر دستگاه اندرویدی مبتنی‌بر ARM دارید، با انتخاب‌های محدودی روبه‌رو هستید که برای استفاده در ویندوز RT تطبیق یافته‌اند. توسعه‌دهندگان XDA هم فهرستی از اپلیکیشن‌هایی تولید کرده‌اند که روی دستگاه‌های ویندوزی مبتنی‌بر ARM اجرا می‌شوند.

از میان اپلیکیشن‌های مفید می‌توان به مواردی مثل Audacity ،‌Notepad+ ،‌FileZilla و Paint.NET اشاره کرد. همچنین، می‌توانید مجموعه‌ای از بازی‌های قدیمی متن‌باز را ببینید. این بازی‌ها عبارت‌اند از Doom و Quake 1 و همچنین کلون متن‌باز OpenTTD که نسخه‌ای از Transport Tycoon است.

محبوبیت واین روی دستگاه‌های ARM افزایش یافته است و این فهرست محدود رو به گسترش است. همچنین، پروژه واین در حال توسعه روش استفاده از QEMU برای شبیه‌سازی دستورالعمل‌های x86 روی سخت‌افزار ARM است.

برخی امکانات فعلا دردسترس نیستند

برخی کتابخانه‌ها و APIها برای اجرای بازی‌ها لازم هستند. بعضی APIها در‌حال‌حاضر برای واین اندروید در‌دسترس نیستند؛ اما در آینده احتمالا در‌دسترس قرار می‌گیرند این API‌ها عبارت‌اند: از: Direct 3D 12 و Vulkan و پشتیبانی کامل OpenGl Es (برای فعال‌سازی Direct3D). با معرفی این قابلیت‌ها برای واین اندروید، مجموعه‌ای از اپلیکیشن‌های دیگر کاربردی خواهند بود.

با‌این‌حال، توسعه واین همچنان ادامه دارد. این امکانات را می‌توان در نسخه‌های آینده هم انتظار داشت. خوشبختانه واین از Direct3D ده و یازده و خط فرمان Direct3D و درایور گرافیکی اندروید پشتیبانی می‌کند. همچنین، می‌توانید از پشتیبانی بهبود‌یافته DirectWrite و Direct2D برخوردار شوید.

بررسی واین روی اندروید

با اجرای محیط نرم‌افزاری، با منو استارتی به سبک ویندوز ۷ (با لوگوی Wine) و پنجره خط فرمان روبه‌رو می‌شوید. برای تعامل با واین باید صفحه‌کلیدی (حتی ماوس) را به دستگاه اندرویدی خود وصل کنید.

خط فرمان واین

تا امروز و در فاصله کوتاهی پس از انتشار Wine 3.0 برای اندروید، هیچ نوع پشتیبانی برای صفحه‌ کلیدهای نرم‌افزاری وجود ندارد. اندازه دسک‌تاپ هم مشکل‌ساز است. برای مثال، روی تبلت سامسونگ گلکسی S2 دکمه Start کوچک است. برای حل این مشکل می‌توانید جهت تصویر را از حالت portrait به landscape بازگردانید؛ به‌همین‌دلیل، ماوس یا قلم نوری برای استفاده از واین لازم است.

منوی استارت واین

واسطه خط فرمان با استاندارد windows command prompt کار می‌کند. باوجوداین، می‌توانید روی دکمه Start برای نمایش دو منو ضربه بزنید: اولین منو Control Panel با زیرمنوهایی مثل Add/Remove Program، Game Controllers و internet Settings است و دومین منو Run... است.

با استفاده از Run… پنجره‌ای محاوره‌ای برای صادرکردن دستور باز می‌شود. برای مثال، راه‌اندازی اینترنت اکسپلورر با ورود دستور iexplore امکان‌پذیر است. هر چهار گزینه صفحه‌نمایشی معمولی به سبک ویندوز را برای تغییر تنظیمات نمایش می‌دهند.

اینترنت اکسپلورر در واین

نصب نرم‌افزار در Wine

برای اجرای برنامه‌ای در واین در درجه اول باید آن برنامه را روی دستگاه اندروید خود دانلود کنید. پس از ذخیره‌سازی برنامه، به پنجره Wine Command Prompt بروید. برای مثال، اگر فایل اجرایی ویندوز (Exe) را روی تبلت اندرویدی خود دانلود کردید، می‌توانید آن را در پوشه Download ذخیره کنید. سپس با این دستور از خط فرمان به آن دسترسی پیدا کنید:

cd sdcard/Download/[filename.exe]

به‌منظور اجرای فایل در واین برای اندروید نام فایل Exe را وارد کنید. (برخی نسخه‌های Wine به پیشوند همراه با دستور واین نیاز دارند؛ اما ضروری نیست). اگر فایل آماده ARM سازگار باشد، اجرا می‌شود؛ در‌غیر‌این‌صورت با مجموعه‌ای از پیغام‌های خطا روبه‌رو می‌شوید. در این مرحله، نصب نرم‌افزار ویندوزی روی اندروید در واین دقت چندانی ندارد.

اندروید شما Wine را اجرا نمی‌کند؟

تمام دستگاه‌های اندرویدی نمی‌توانند Wine را اجرا کنند. با اینکه واین در گلکسی تب S2 اجرا می‌شود، در نسخه قبلی، یعنی S، اجرایی نیست. به‌طور مشابه OnePlus 5T واین را اجرا می‌کند؛ درحالی‌که گوگل پیکسل ۲۰۱۶ این قابلیت را ندارد. شیائومی Mi5 و هواوی میت ۱۰ هم با این مشکل روبه‌رو هستند. در‌نهایت، نگران نباشید. سازگاری دستگاه‌ها افزایش می‌یابند و فهرستی از دستگاه‌های قابل‌پشتیبان را در‌اختیار خواهید داشت.

واین فعلا در مرحله آزمون و خطا است. اگر در کروم بوک خود Developer Mode را فعال کنید، می‌توانید Wine را روی ماشین مناسب‌تری نصب کنید. البته یک نسخه Crossover هم برای Chrome OS وجود دارد؛ گرچه به سی پی‌یوی x86 نیاز دارد.

واین در اندروید کامل‌تر می‌شود

واین قابلیتی فراهم کرد که تا پنج سال پیش هیچ‌کس تصورش را هم نمی‌کرد. با واین می‌توانید نرم‌افزارهای ویندوزی را روی اندروید اجرا کنید. شاید هم ترجیح دهید از راه دور و ازطریق اندروید به کامپیوتر خود وصل شوید یا بازی‌ها را از آن استریم کنید؛ اما هیچ‌کدام از این روش‌ها اجازه نمی‌دهند ویندوز را با خود همه‌جا ببرید. امکانات واین روی اندروید چشمگیر هستند. با وجود محدودیت‌‌ها این قابلیت‌ها روی گوشی هوشمند یا تبلت به‌مرور‌زمان افزایش می‌یابند؛ زیرا باگ‌ها برطرف می‌شود و سازگاری هم افزایش می‌یابد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات