گوگل با حذف APK، اجرای اپلیکیشن‌ اندروید روی ویندوز 11 را با مشکل مواجه خواهد کرد

شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
گوگل  به‌زودی فرمت «باندل اپ اندروید» (Android App Bundle یا AAB) را جایگزین APK خواهد کرد که این اقدام مشکلاتی برای یکی از ویژگی‌های ویندوز ۱۱ به دنبال خواهد داشت
تبلیغات

تقریباً از ابتدای زمان عرضه اندروید، اپلیکیشنهای آن با فرمت نامآشنای APK برای دانلود در دسترس کاربران قرار گرفته است؛ اما در سال ۲۰۱۸ گوگل فرمت جدیدی به نام «باندل اپ اندروید» (Android App Bundle یا AAB) را معرفی کرد که پسوند فایلهای آن به‌صورت aab.* تعریف میشود. این شرکت اعلام کرده بود که استفاده از فرمت مذکور منجر به کمتر شدن حجم اپلیکیشنها و آسانتر شدن نظارت بر جنبههای مختلف آنها میشود.

در حال حاضر هزاران اپلیکیشن موجود در پلی استور با این فرمت عرضه شده‌اند؛ اما گوگل بالاخره و به‌صورت رسمی خبر از بازنشسته شدن فرمت APK و جایگزینی آن با AAB داده است. در واقع از آگوست امسال (مرداد و شهریور) تمام اپ‌های جدیدی که وارد پلی استور می‌شوند باید با این فرمت توسعه داده شده باشند. این موضوع فعلاً شامل اپلیکیشن‌های که قبلاً عرضه شده‌اند نخواهد شد و می‌توانند همچنان به همان فرمت APK باقی بمانند.

پلی استور در ویندوز ۱۱

به نظر می‌رسد استراتژی جدید گوگل برای کاربران نتایج مثبتی به همراه داشته باشد و علاوه بر اینکه حجم اپلیکیشن‌ها تا ۱۵ درصد کاهش پیدا می‌کند، توسعه‌دهنده‌ها نیز می‌توانند روند عرضه و آپدیت اپ‌ها را بهتر نظارت کنند که در مجموع به بهینه‌تر شدن روند به‌روز‌رسانی اپ‌ها می‌انجامد.

اما AAB دو مشکل بزرگ نیز با خود به همراه خواهد آورد. اول اینکه توسعه‌دهنده‌ها برای عرضه اپ‌هایشان در استورهای دیگری همچون اپ استور آمازون یا اپ گالری هواوی باید نسخه APK آن‌ها را نیز به‌صورت جداگانه و با کد منبع کاملاً متفاوت تهیه کنند. از سوی دیگر مسئله سازگاری اپلیکیشن‌های اندروید با ویندوز ۱۱ به وجود می‌آید. مایکروسافت طی مراسم معرفی ویندوز ۱۱ اعلام کرد که این سیستم عامل قادر به اجرای برنامه‌های اندروید با فرمت APK خواهد بود، حالا به نظر می‌رسد با سیاست جدید گوگل تعداد اپلیکیشن‌های قابل اجرا روی ویندوز ۱۱ محدود و محدودتر خواهد شد که این مسئله می‌تواند یکی از کاربردی‌ترین ویژگی‌های سیستم عامل جدید مایکروسافت را به مرور زمان با مشکل مواجه کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات