خداحافظی مایکروسافت با اینترنت اکسپلورر در ویندوز ۱۱

یک‌شنبه ۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
ویندوز ۱۱ اولین سیستم عامل مایکروسافت پس از ویندوز ۹۵ خواهد بود که بدون اینترنت اکسپلورر عرضه می‌شود.
تبلیغات

بیشتر سیستم عامل‌ها به‌صورت پیش‌فرض تنها یک مرورگر دارند. iOS و macOS از مرورگر سافاری استفاده می‌کنند، کروم بخشی جدانشدنی از اندروید است و نام ویندوز برای مدت‌ها با اینترنت اکسپلورر گره خورده بود. این موضوع تا معرفی ویندوز ۱۰ و مرورگر اج (Microsoft Edge) ادامه داشت. اج بازخورد نسبتا خوبی از کاربران ویندوز ۱۰ دریافت کرد؛ اما همچنان در بسیاری از زمینه‌ها مانند پشتیبانی از افزونه‌های متعدد و متنوع، از رقبای خود مانند کروم عقب‌تر بود.

در نهایت مایکروسافت تصمیم گرفت توسعه‌ی موتور اختصاصی مرورگر خود را رها و از پروژه‌ی متن باز کرومیوم برای توسعه‌ی مرورگر خود استفاده کند. این موضوع باعث شد اج جدید که تا مدت‌ها به «اج کرومیوم» شهرت داشت، بتواند از لحاظ استفاده از جدیدترین فناوری‌های مرور وب و مجهز بودن به قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدید، پابه‌پای کروم گوگل و حتی جلوتر از آن حرکت کند. اثر جانبی دیگر این تصمیم مایکروسافت به‌ وجود آمدن موقعیت عجیب و بی‌سابقه‌ای در تاریخ ویندوز بود: برای مدتی کوتاه ویندوز به‌صورت هم‌زمان سه مرورگر رسمی ساخت مایکروسافت داشت: اینترنت اکسپلورر، اج کلاسیک و اج کرومیوم.

به‌ نظر می‌رسد با معرفی ویندوز ۱۱، دوران سردرگمی مایکروسافت در زمینه‌ی توسعه‌ی مرورگر تمام شده باشد و اج (نسخه‌ی بر پایه‌ی کرومیوم) تنها مرورگر رسمی و پیش‌فرض ویندوز جدید باشد. مایکروسافت با معرفی ویندوز ۱۱ به‌صورت رسمی اعلام کرد که اینترنت اکسپلورر در این سیستم عامل «غیر فعال» شده است. به‌ گزارش ورج منظور مایکروسافت از غیر فعال شدن، مخفی کردن اینترنت اکسپلورر در پس منوهای تودرتوی ویندوز نیست و IE واقعا در ویندوز ۱۱ وجود ندارد؛ به‌طوری‌که حتی در صورت نوشتن فرمان iexplore در Run ویندوز ۱۱، مرورگر اج اجرا می‌شود.

نبود مرورگر اینترنت اکسپلورر در ویندوز ۱۱

اگر از جمله معدود کاربران وفادار IE هستید که همچنان برای رزرو غذا یا اعتراض به نمره‌ی پایان‌ ترم در سیستم گلستان به این مرورگر دوست‌داشتنی وابسته‌اید، چندان جای نگرانی وجود ندارد. به‌ گفته‌ی مایکروسافت، موتور MSHTML اینترنت اکسپلورر برای استفاده از حالت IE mode همچنان در اج حضور خواهد داشت.

مایکروسافت به‌صورت رسمی اواسط ۲۰۲۲ به پشتیبانی از اینترنت اکسپلورر پایان خواهد داد و این مرورگر باستانی در آپدیت‌های بعدی، حتی از ویندوز ۱۰ حذف خواهد شد.

اینترنت اکسپلورر که بنا به اعلام برخی منابع، سهمی کمتر از یک درصد بازار مرورگر را در اختیار دارد، بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ بیش از ۹۰ درصد سهم بازار را  اختصاص داده بود و در دوران اوج، تا کسب بیش از ۹۶ درصد سهم بازار مرورگر پیش رفته بود؛ آماری که هیچ مرورگر دیگری تابه‌حال موفق به کسب آن نشده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات