فیسبوک تبلیغات سیگنال را در اینستاگرام نمایش نمی‌دهد

جمعه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
فیسبوک اجازه‌ی انتشار تبلیغات سیگنال را روی اینستاگرام صادر نکرده است. سیگنال در این تبلیغات گفته بود که فیس بوک چه داده‌هایی از کاربران جمع‌آوری می‌کند.
تبلیغات

سیگنال، سرویس پیام‌رسانی رمزنگاری‌شده، چند روز پیش در اطلاعیه‌ای مدعی شد فیسبوک به این پلتفرم اجازه‌ی خرید تبلیغات در اینستاگرام را نمی‌دهد. سیگنال در این تبلیغات قصد داشته توضیح دهد فیسبوک چه داده‌هایی را از کاربرانش جمع‌آوری می‌کند.

براساس گزارش سی‌نت، سیگنال در بیانیه‌ای با تیتر «تبلیغاتی در اینستاگرام که فیسبوک به شما نشان نمی‌دهد» گفت «یک تبلیغ هدفمند چند متغیره» طراحی کرده است تا داده‌های شخصی‌ای را نشان دهد که فیسبوک از شما جمع‌آوری می‌کند و مجوز دسترسی به آن‌ها را می‌فروشد. براساس اسکرین‌شات‌‌های منتشرشده، تبلیغات سیگنال به کاربران اینستاگرام امکان می‌داده از سیاست‌های تبلیغاتی فیسبوک آگاه شوند.

برای مثال در یکی از تبلیغات آمده است: «این تبلیغ را دریافت کرده‌اید چون شما یک مهندسی شیمی عاشق ژانر موسیقی پاپ کره‌ای هستید. این تبلیغ از لوکیشن شما استفاده کرد تا بفهمد که در برلین حضور دارید. شما فرزند جدیدی دارید، به‌تازگی اثاث‌کشی کرده‌اید و اخیرا احساس خوبی نسبت‌به ورزش‌های مربوط به بارداری دارید».

سیگنال می‌گوید تبلیغ طراحی‌شده توسط این شرکت شماری از اطلاعاتی را نشان می‌دهد که سیستم تبلیغاتی فیسبوک از کاربران جمع‌آوری می‌کند تا تبلیغ هدفمند به آن‌ها نشان دهد. سیگنال می‌گوید «فیسبوک به این ایده علاقه نداشته» و حساب کاربری تبلیغاتی سیگنال را در اینستاگرام غیرفعال کرده است.

سیگنال در بیانیه‌ای انتقادی می‌نویسد: «ظاهرا شفاف بودن دررابطه‌با نحوه‌ی استفاده‌ی تبلیغات از داده‌های مردم کافی است تا مسدود شوید. در دنیای فیسبوک، تنها استفاده‌ی قابل‌پذیرش این است آنچه را که انجام می‌دهید از جامعه‌تان پنهان کنید». 

مدت‌ها است که کارشناسان گفته‌اند فیسبوک از روی داده‌های شخصی شما تبلیغاتی هدفمند نمایش می‌دهد. این بخش از کسب‌و‌کار فیسبوک تقریبا تمام درآمد ۸۵٫۹ میلیارد دلاری فیسبوک را در سال گذشته‌ی میلادی برای این شرکت به ارمغان آورد. به‌دنبال رسوایی کمبریج آنالیتیکا، سیاست‌های فیسبوک برای جمع‌آوری داده‌های کاربران به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفته و توجه نهادهای تنظیم مقررات را جلب کرده است.

فیسبوک فعلا ترجیح داده است به درخواست خبرنگاران برای ارائه‌ی توضیح بیشتر دررابطه‌با ماجرای سیگنال پاسخ ندهد، بااین‌حال در ایمیلی به The Information این کار سیگنال را «شیرین‌کاری» خطاب کرده است. فیسبوک ادعا می‌کند سیگنال هرگز قصد نداشته این تبلیغات را نمایش دهد و در ادامه می‌نویسد: «ما حساب کاربری آن‌ها را به خاطر انجام چنین کاری مسدود نکردیم».

سیگنال که از سیستم رمزنگاری سرتاسری استفاده می‌کند پیش‌تر با مؤسسه‌هایی که خواستار دسترسی به داده‌های کاربران هستند مقابله کرده است. سیگنال یکی از چند پیام‌رسان رمزنگاری‌شده‌ای بود که اوایل سال جاری میلادی با رشد شدید کاربران مواجه شد، چون فیسبوک قوانین بحث‌برانگیزی برای واتساپ وضع کرد که حریم خصوصی مردم را در معرض خطر قرار می‌دهد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات