ادی کیو در سال ۲۰۱۳ می‌خواسته آی مسیج برای اندروید منتشر شود

چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
جزئیات جدید فاش‌شده از پرونده‌ی حقوقی اپیک گیمز و اپل نشان می‌دهد ادی کیو، از مدیران عالی‌رتبه‌ی اپل، سال ۲۰۱۳ می‌خواسته آی‌مسیج را به گوشی‌های اندرویدی اضافه کند.
تبلیغات

براساس ورقه‌ی استشهاد جدیدی که به‌عنوان بخشی از پرونده‌ی حقوقی اپل با اپیک گیمز رسانه‌ای شده است، ادی کیو سال ۲۰۱۳ تصمیم گرفته بود اپلیکیشن آی‌مسیج اپل (Apple iMessage) را به اندروید اضافه کند. در آن زمان، وی می‌خواست تیم کاملی به پشتیبانی از آی‌مسیج در اندورید اختصاص دهد؛ بااین‌حال این خواسته‌ی کیو با موافقت دیگر مدیران اجرایی اپل روبه‌رو نشده است. درحال‌حاضر، کیو در نقش قائم‌مقام ارشد نرم‌افزار و خدمات اپل فعالیت می‌کند. 

بنابر گزارش ورج، اپیک گیمز در ماه‌های اخیر جنگ حقوقی بزرگی علیه اپل آغاز کرده است و ادعا می‌کند اپ استور قوانین انحصارگرایانه دارد. شکی نداریم در شکواییه‌ی اپیک گیمز که با محوریت نقض قوانین ضدانحصار ایالات متحده ثبت شده است، اتفاقاتی که سال‌ها قبل در داخل اپل رخ داده‌اند، اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

اپیک گیمز در پرونده‌های پیشین اعلام کرده بود که روی آی‌مسیج مانور می‌دهد و از انحصارطلبی اپل درقبال این سرویس انتقاد کرده بود. اپیک گیمز در همین زمینه به ایمیل‌های فیل شیلر نیز دسترسی پیدا کرده است که سال ۲۰۱۶ ردوبدل شده‌اند. فیل شیلر در ایمیل گفته بود اضافه‌کردن آی‌مسیج به اندروید بیشتر از اینکه کمک‌کننده باشد، به اپل ضرر وارد می‌کند.

جدیدترین ورقه‌ی استشهاد پرونده‌ی اپیک گیمز به ایمیل‌هایی اشاره می‌کند که ۷ و ۸ آوریل ۲۰۱۳ (۱۸ و ۱۹ فروردین ۱۳۹۲) بین ادی کیو و کریگ فدریگی، قائم‌مقام بخش مهندسی نرم‌افزار در اپل، مبادله شده است. ظاهرا این ایمیل‌ها پس از انتشار نخستین اخبار با محوریت احتمال فروش واتساپ به گوگل با پرداخت یک‌میلیارد دلار ارسال شده‌اند. براساس ایمیل، کیو از شایعه‌های فروش واتساپ به گوگل به‌عنوان نشانه‌ای برای گسترش آی‌مسیج به اندروید یاد کرده تا سلطه‌ی اپل بر اپلیکیشن‌های پیام‌رسان تحکیم شود. 

ادی کیو در ایمیل گفته است:

واقعا نیاز داریم آی‌مسیج را به اندروید ببریم. چند نفر را مسئول تحقیقات در این زمینه کرده‌ام؛ اما باید با تمام سرعت پیش برویم و اضافه‌کردن آی‌مسیج به اندروید را به پروژه‌ای رسمی تبدیل کنیم... آیا می‌خواهیم یکی از اپلیکیشن‌های مهم در محیط موبایلی را به گوگل ببازیم؟ آن‌ها موتور جست‌و‌جو و ایمیل و ویدئوی رایگان دارند و به‌سرعت در حوزه‌ی مرورگر در حال رشد هستند. ما بهترین اپلیکیشن پیام‌رسان را داریم و باید آن را به استاندارد صنعت تبدیل کنیم. نمی‌دانم به چه شیوه‌هایی می‌توانیم از این طریق درآمد کسب کنیم،‌ اما عملی‌کردن پروژه هزینه‌ی زیادی روی دستمان نمی‌گذارد.

کریگ فدریگی در پاسخ به گفته‌های ادی کیو نوشته است:

ایده‌ای داری که چگونه باید تعداد زیادی از کاربران اندروید را که دوستان آی او اسی زیادی ندارند، به مهاجرت از واتساپ به آی‌مسیج ترغیب کنیم؟ آی‌مسیج اپلیکیشن و سرویسی عالی است؛ اما برای ترغیب کاربران به جابه‌جایی در بین شبکه‌‌های اجتماعی به چیزی فراتر از اپلیکیشنی نیاز داریم که اندکی بهتر است».

فدریگی درادامه اعلام کرده نگران است اضافه‌کردن آی‌مسیج به اندروید مانعی را بردارد که نمی‌گذارد مردم گوشی اندرویدی به فرزندان‌شان بدهند. ادی کیو در بخش دیگری از ورقه‌ی استشهاد جدید گفته است: «زمانی را به‌خاطر می‌آورم که می‌خواستیم اپلیکیشن آی‌مسیج را خودمان برای اندروید بسازیم. احتمال داشت اپل نسخه‌ی اندروید و iOS آی‌مسیج را به‌هم متصل کند تا کاربران دو پلتفرم بتوانند به یکدیگر پیام بدهند.

مباحث ردوبدل‌شده‌ی بین کیو و فدریگی سردرگمی‌های اولیه درباره‌ی فیس‌تایم را برای سرویسی متفاوت نشان می‌دهد. استیو جابز، مدیرعامل فقید اپل، در ابتدا قصد داشت فیس‌تایم را به استاندارد صنعت تبدیل کند؛ اما درنهایت این سرویس در انحصار دستگاه‌های اختصاصی اپل باقی ماند. آی‌مسیج یکی از سرویس‌هایی محسوب می‌شود که اضافه‌شدنش به اندروید همواره محل بحث بوده است. این سرویس یکی از دلایلی است که کاربران را در اکوسیستم اپل نگه می‌دارد؛ به‌همین‌دلیل، کوپرتینونشین‌ها تاکنون آن را برای پلتفرم‌های دیگر منتشر نکردند.

پرسشگر در ورقه‌ی استشهاد جدید از ادی کیو می‌پرسد «آیا اعتقاد دارید منتشرنکردن آی‌مسیج برای اندروید مانعی ایجاد کرده است تا مردم گوشی اندرویدی به فرزندان‌شان ندهند؟» و کیو در پاسخ می‌گوید: «خیر، به‌هیچ‌وجه». 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات