گوگل مسیجز به‌زودی در دستگاه‌های گواهی‌نشده از کار می‌افتد

یک‌شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
ظاهرا گوگل به ‌دلیل استفاده از رمزنگاری سرتاسری، قصد دارد اجرای Google Messages را روی گوشی‌های گواهی‌نشده (نظیر دستگاه‌های هواوی) غیر ممکن کند.
تبلیغات

براساس گزارشی که هنوز به ‌تأیید رسمی نرسیده است، اپلیکیشن گوگل مسیجز (Google Messages) ممکن است به‌زودی روی گوشی‌های اندرویدی گواهی‌نشده، نظیر دستگاه‌هایی که توسط هواوی تولید می‌شوند، از کار بیافتد.

براساس گزارش Android Authority، کدهایی که کارشناسان XDA Developers در نسخه‌ی ۷٫۷٫۲۰۳ گوگل مسیجز پیدا کرده‌اند، نشان می‌دهند که از تاریخ ۳۱ مارس ۲۰۲۱ (۱۱ فروردین ۱۴۰۰)، این اپلیکیشن از دستگاه‌هایی که به‌صورت رسمی گواهی اجرای خدمات موبایل گوگل (GMS) ندارند پشتیبانی نخواهد کرد.

گوگل چند سال است  تلاش می‌کند استاندارد پیام‌رسانی RCS را به اپلیکیشن مسیجز وارد کند و به ‌همین دلیل با شرکت‌های گوشی‌ساز وارد مذاکره شد تا استفاده از اپلیکیشن مسیجز را افزایش بدهد و در همین راستا، هواوی در سال ۲۰۱۸ توافق کرد کاربرانش را به گوگل مسیجز منتقل کند.

وقتی دولت ایالات متحده‌ی آمریکا در سال ۲۰۱۹ هواوی را در فهرست سیاه وزارت بازرگانی قرار داد، شرکت‌های آمریکایی مثل گوگل اجازه‌ی ادامه‌ی همکاری با شرکت چینی را از دست دادند. از آن زمان تمام دستگاه‌های اندرویدی جدید هواوی بدون اپلیکیشن‌های GMS منتشر می‌شوند و این قاعده اپلیکیشن مسیجز را نیز شامل می‌شود.

البته این موضوع بدین معنی نیست که هیچ‌ کس گوگل مسیجز را روی گوشی‌های جدید هواوی اجرا نکرده است و کاربران راهی برای این کار یافته بودند. مسیجز یکی از معدود اپلیکیشن‌های گوگل است که امکان ساید‌لود (Sideload) آن روی گوشی‌‌هایی که به GMS دسترسی ندارند، به‌سادگی فراهم است؛ زیرا برای استفاده از آن به حساب کاربری گوگل نیاز ندارید. ظاهرا این شرایط قرار است چند ماه بعد تغییر کند.

XDA می‌گوید ظاهرا محدودیت موردبحث به این موضوع ارتباط دارد که گوگل مسیجز قرار است شروع ‌به پشتیبانی از رمزنگاری سرتاسری (End-to-End Encryption) کند. اگر گوگل همچنان اجازه بدهد اپلیکیشن مسیجز روی دستگاه‌های گواهی‌نشده اجرا شود، سخت است تضمین کند که تمامی مکالمات به‌خصوص آن‌هایی که روی دستگاه‌های گواهی‌نشده انجام می‌شوند، در امنیت کامل هستند. این قابلیت فعلا در حالت بتا قرار دارد؛ اما احتمالا امسال به‌صورت نهایی و گسترده متشر می‌شود.

اگر از گوگل مسیجز روی دستگاهی گواهی‌نشده استفاده می‌کنید، حتما تا پیش از فرا رسیدن سال جدید شمسی، سراغ یکی از اپلیکیشن‌های جایگزین بروید. 

براساس گزارشی از 9to5Google، احتمالا مسیجز تنها اپلیکیشنی نیست که در گوشی‌های گواهی‌نشده از کار می‌افتد و گوگل دوئو (Google Duo) به‌زودی در «دستگاه‌های پشتیبانی‌نشده» از دسترس خارج می‌شود. منظور از دستگاه‌های پشتیبانی‌نشده، دستگاه‌هایی است که به‌صورت رسمی اجازه‌ی اجرای GMS ندارند. هنوز به‌طور دقیق اعلام نشده است که پشتیبانی گوگل دوئو از دستگاه‌های گواهی‌نشده، چه زمانی به ‌اتمام می‌رسد. همچنین فعلا نمی‌دانیم اتفاقی مشابه برای اپلیکیشن‌های دیگر گوگل رخ می‌دهد یا خیر. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات