واتساپ اجرایی شدن قوانین جدید حریم خصوصی را سه ماه به ‌تأخیر انداخت

شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰
مطالعه 4 دقیقه
واتساپ رسما اجرایی شدن سیاست‌های جدید حریم خصوصی‌  را سه ماه به ‌تأخیر انداخته است و در این مدت، کسانی که با قوانین موافقت نکنند همچنان می‌توانند از این پیام‌رسان استفاده کنند.
تبلیغات

واتساپ (WhatsApp) در آخرین ساعات شب گذشته در پی انتقادات گسترده‌ی مردم و کارشناسان، اعلام کرد اجرایی شدن سیاست‌های حریم خصوصی جدید به‌ مدت سه ماه به ‌تأخیر افتاده است. واتساپ گفته بود از تاریخ ۸ فوریه‌ی ۲۰۲۱ (۲۰ بهمن ۱۳۹۹)، تمامی کسانی که به استفاده از این پیام‌رسان تمایل دارند ملزم ‌به موافقت با سیاست‌های حریم خصوصی آن هستند. واتساپ در نوتیفیکیشنی که روی گوشی کاربران ظاهر کرد، گفت سیاست‌های جدیدش باعث می‌شوند اطلاعات شخصی کاربران را در اختیار فیسبوک و شرکت‌های تحت مدیریت آن قرار بدهد. 

براساس گزارش ورج، اطلاعیه‌ی واتساپ صرفا به تأخیر در اجرایی شدن سیاست‌های جدید ارتباط دارد و اصل ماجرا را تغییر نمی‌دهد؛ این یعنی سه‌ ماه بعد و وقتی موعد مقرر فرا رسید، واتساپ شروع‌ به ارائه‌ی اطلاعات شخصی کاربران به فیسبوک می‌کند. واتساپ پیش‌تر به‌دفعات تأکید کرده است که سیاست‌های حریم خصوصی جدید صرفا به چت‌های حساب‌های تجاری ارتباط دارد و چت‌های خصوصی را متأثر نمی‌کند.

واتساپ در بیانیه‌ی مطبوعاتی می‌نویسد: «ما از افراد بسیار زیادی شنیده‌ایم که به‌روزرسانی ما [روی سیاست‌های حریم خصوصی] باعث سردرگمی‌ زیادی شده است». به گفته‌ واتساپ، اطلاعات غلط بسیاری باعث ایجاد این سردرگمی شده‌اند و می‌خواهد همه‌ی کاربران از اصولی که این شرکت به آن‌ها پای‌بند است اطلاع داشته باشند. 

تأخیر سه‌ماهه هیچ تأثیری روی اجرا شدن قوانین جدید واتساپ ندارد

بررسی کارشناسان امنیتی نشان می‌دهد واتساپ از سال ۲۰۱۶ برخی اطلاعات شخصی کاربران را با فیسبوک به ‌اشتراک می‌گذارد. این اطلاعات شامل مواردی مثل شماره تلفن می‌شود. در سال ۲۰۱۶ واتساپ به کاربران امکان داد گزینه‌ای خاص را انتخاب کنند تا شامل سیاست‌های حریم خصوصی نشوند و اطلاعاتشان در اختیار فیسبوک قرار نگیرد؛ اما این گزینه‌ی اکنون در واتساپ وجود ندارد.

از سال ۲۰۱۶ یک میلیارد نفر کاربر به واتساپ اضافه شده است. تمامی کسانی که در سال ۲۰۱۶ گزینه‌ی حریم خصوصی را انتخاب نکردند به ‌همراه یک میلیارد کاربر جدیگری که از سال ۲۰۱۶ به واتساپ اضافه شده‌اند، بدون اینکه بدانند سال‌ها است اطلاعا‌شان را به فیسبوک می‌دهند.

پیام‌رسان واتساپ مجهز به رمزنگاری سرتاسری (End-to-End Encryption) است و این یعنی واتساپ و فیسبوک حتی اگر بخواهند، نمی‌توانند محتوای چت‌های خصوصی را ببینند. رمزنگاری سرتاسری، سیستم بسیار قدرتمندی است و امنیت چت‌های کاربران را تضمین می‌کند. 

نوتیفیکیشن درون‌برنامه‌ای واتساپ، کاربران را از تغییراتی آگاه می‌کرد که این پیام‌رسان بر چت‌های حساب‌های تجاری اعمال می‌کند. اما همین نوتیفیکیشن باعث شد کاربران از قانونی که در سال ۲۰۱۶ وضع شده بود خبردار شوند. واتساپ به اعلام کرده است که کاربران دو گزینه‌ پیش رو دارند: موافقت با قوانین یا حذف حساب کاربری. همین موضوع کاربران را خشمگین کرد و انتقادات از واتساپ افزایش یافت. این شبکه‎ی اجتماعی هفته‌ی گذشته بیانیه‌ای منتشر کرد تا به برخی از شبهات پاسخ بدهد. در بیانیه‌ی واتساپ تصویر زیر منتشر شده بود؛ این تصویر بیان‌گر اطلاعاتی است که واتساپ از کاربران جمع‌آوری نمی‌کند؛ اما کارشناسان می‌گویند داده‌های تصویر زیر با آنچه واتساپ پیش‌تر گفته بود در تناقض است:

صفحه FAQ جدید واتساپ / WhatsApp و جزئیات سیاست جدید حریم خصوصی

واتساپ می‌گوید جملات به ‌کار برده‌شده در متن سیاست‌های جدید حریم خصوصی باعث شده‌اند برداشت‌ غلطی انجام بگیرد؛ در نتیجه‌ توجه مردم به دیگر اپلیکیشن‌های پیام‌رسان به‌ شدت افزایش پیدا کرد. مدیران اجرایی فیسبوک از جمله آدام موسری (مدیرعامل اینستاگرام)  و ویل کتکارت (مدیر واتساپ)، از توییتر برای شفاف‌سازی درباره‌ی قوانین جدید استفاده کردند که البته تلاش‌ آن‌ها چندان موفقیت‌آمیز نبوده است.

فیسبوک در زمینه‌ی حفاظت از حریم خصوصی کاربرانش شرکتی بسیار بدنام است. ازطرفی واتساپ طی سال‌های اخیر کم‌کم شروع ‌به کسب درآمد از پلتفرمش کرد. این دو موضوع باعث شده‌اند اعتماد مردم به واتساپ بسیار پایین بیاید , درنتیجه، به‌روزرسانی سیاست‌های حریم خصوصی واتساپ که در نگاه اول معمولی به‌حساب می‌آمد، تبدیل‌ به بحثی جهانی شد. 

واتساپ قصد دارد از فرصت سه‌ ماهه برای تفهمیم بهتر تغییرات سیاست‌های حریم خصوصی خود استفاده کند. واتساپ می‌گوید حتی کسانی که با سیاست‌های جدید حریم خصوصی موافقت نکنند، همچنان اجازه‌ی استفاده از این پیام‌رسان را دارند. این شبکه‎ی اجتماعی قصد دارد کارهای بیشتری انجام دهد تا اطلاعات غلطی که در این زمینه به ‌شکل گسترده منتشر شده‌اند، با اطلاعات درست جایگزین شوند. براساس اعلام واتساپ، سیاست‌های جدید از ۱۵ می ۲۰۲۱ (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰) اجرایی خواهند شد. 

تغییراتی که برای چت‌های تجاری واتساپ در نظر گرفته شده، همچنان قرار است اجرایی شوند. این شبکه‎ی اجتماعی به‌صراحت می‌گوید پیام‌هایی که کاربران به حساب‌های تجاری واتساپ می‌فرستند ممکن است روی سرورهای فیسبوک ذخیره شوند (طبیعتا این موضوع مستلزم به‌اشتراک‌گذاری داده‌ها  بین واتساپ و فیسبوک است). فیسبوک این حق را به خود می‌دهد که از اطلاعات مورد بحث برای نمایش تبلیغات هدفمند به کاربران شبکه‌ی اجتماعی خود و اینستاگرام استفاده کند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات