ژانویه‌ ۲۰۲۱ توییتر رسما طرح جدید درخواست برای دریافت تیک آبی را عرضه می‌کند

سه‌شنبه ۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
توییتر سیاست‌های جدیدی برای رسمی‌کردن حسا‌ب‌های کاربری در پیش می‌گیرد. برای مثال، این پلتفرم قصد دارد برچسب‌هایی برای حساب‌های کاربری «بات‌ها» و «یادبود درگذشتگان» ایجاد کند.
تبلیغات

۲۰ ژانویه‌ی ۲۰۲۱ (۱ بهمن ۱۳۹۹)، توییتر طرح جدید تأیید هویت برای رسمی‌کردن حساب توییتری را عرضه می‌کند. این پلتفرم در سال ۲۰۱۷ طرح درخواست کاربران برای دریافت تیک آبی را متوقف کرده بود و حالا تصمیم گرفته است آن را مجددا با قوانین جدید برای کاربران عرضه کند. نوامبر سال جاری میلادی (آبان و آذر ۱۳۹۹)، توییتر رسما بازگشت طرح تأیید هویت به پلتفرمش را تأیید کرد و پیش‌نویسی از سیاست‌ جدید آن به‌اشتراک گذاشت و از کاربرانش خواست درباره‌ی آن نظر بدهند. سیاست جدید با دریافت بازخورد ۲۲ هزار کاربر اصلاح و نهایی شد.

در سال ۲۰۱۷، توییتر پس از رسمی‌شدن حساب کاربری یکی از سفیدپوستان نژادپرست و بروز مسائلی، طرح اولیه‌ی تأیید هویت را متوقف کرد. سال ۲۰۱۸، توییتر اعلام کرد فرایند درخواست برای تأیید هویت را با اعمال تغییراتی باردیگر عرضه می‌کند. از ۲۰ ژانویه‌ی ۲۰۲۱، سیاست جدید برای حساب‌های کاربری رسمی‌ اجرا می‌شود و تیک‌هایی ‌آبی حذف می‌شوند که حساب‌های کاربری‌ آن‌ها غیرفعال است یا با قوانین جدید مطابقت ندارند. همچنین، سخن‌گوی توییتر در گفت‌وگو با رسانه‌ی ورج اعلام کرد از اوایل سال ۲۰۲۱ کاربران می‌توانند برای رسمی‌کردن حساب خود درخواست دهند.

سیاست جدید اطلاعات الزامی بیشتری در پروفایل برای رسمی‌کردن حساب‌های این پلتفرم در نظر گرفته است و دسته‌بندی‌های دقیق‌تر و تعریف‌شده‌ای برای نشان‌های تأییدشده دربر دارد. همچنین براساس دستورالعمل‌های جدید برای تأیید هویت، برخی از حساب‌های رسمی به‌دلیل غیرفعال‌بودن و نقض سیاست‌های این پلتفرم ممکن است تیک‌ آبی خود را از دست بدهند. ناگفته نماند حساب‌ کاربرانی غیرفعال محسوب می‌شود که شش ماه گذشته آنلاین نشده‌اند.  

همان‌طورکه گفته‌ شد، طرح جدید توییتر دسته‌بندی‌هایی برای حساب‌های رسمی در نظر گرفته است؛ ازجمله مقام‌های دولتی، شرکت‌ها، برندها، سازمان‌های غیرانتفاعی، رسانه‌های خارجی و روزنامه‌نگاری، سرگرمی، ورزشی و دسته‌ای گسترده برای فعالان، سازمان‌دهندگان و افراد بانفوذ. این شبکه‌ی اجتماعی اعلام کرد دسته‌بندی‌های یادشده را به‌مرور توسعه‌ می‌دهد؛ مثلا سال آینده میلادی، دسته‌ای برای دانشگاه‌ها و دانشمندان اضافه می‌کند.

پس از توقف طرح اولیه، توییتر تیک آبی را به حساب‌ کاربری مقام‌های دولتی اضافه کرده است. همچنین، از مارس ۲۰۲۰ با همکاری سازمان بهداشت جهانی، کارشناسانی که درباره‌ی ویروس کرونا توییت می‌کردند، شناسایی و تیک آبی به حساب کاربری آن‌ها اضافه کرده است. این حساب‌های رسمی‌شده دستخوش تغییرات سیاست‌ جدید نمی‌شوند تا اطلاعات معتبر درباره‌ی ویروس کرونا و بحران فعلی توییت کنند.

سال ۲۰۲۱، توییتر تصمیم گرفته است برچسب‌هایی به حساب‌ کاربری درگذشتگان اضافه کند. این شبکه‌ی اجتماعی در وب‌سایت خود نوشت: «قصد نداریم به‌طور خودکار تیک آبی را از حساب‌های غیرفعال درگذشتگان برداریم و روی راهکاری برای یادبود چنین حساب‌هایی در سال آتی میلادی کار می‌کنیم.» علاوه‌براین، توییتر برای حساب‌های خودکار برچسب‌هایی اختصاص می‌دهد تا بات‌ها از حساب افراد دیگر مجزا شوند. بدین‌ترتیب، شناسایی بات‌ها برای کاربران آسان‌تر می‌شود. تاکنون، توییتر اطلاعاتی درباره‌ی ظاهر برچسب حسا‌ب‌های بات و حساب‌های یادبود و شرایط لازم برای اعمال‌‌ آن‌ها فاش نکرده است.

درصورتی‌که تا پیش از ۲۰ ژانویه (۱ بهمن ۱۳۹۹)، افراد تغییراتی در حساب‌های توییتری ایجاد کنند و آن‌ها را با الزامات جدید تأیید حساب مطابقت دهند، تیک آبی را از دست نخواهند داد. چنین الزاماتی آدرس ایمیل یا شماره‌‌تلفن تأییدشده و تصویر پروفایل و نام کاربری را شامل می‌شود. توییتر قصد دارد پیش از حذف تیک آبی حساب‌های تأییدشده، دارندگان آن‌ها را از اعمال تغییرات موردنیاز برای حفظ برچسب رسمی حساب کاربری مطلع کند.

درخواست تأیید هویت توییتر

در وب‌سایت توییتر، درباره‌ی دلیل حذف تیک آبی از برخی حساب‌های این پلتفرم نوشته شده است:

طبق سیاست‌های توییتر، ممکن است تیک آبی حساب‌هایی را حذف کنیم که قوانین این شبکه‌ی اجتماعی را نقض می‌کنند. به ارزیابی موردی چنین حساب‌های کاربری ادامه خواهیم داد و اقداماتی درزمینه‌ی اجرای قوانینمان در سال ۲۰۲۱ و تأیید حساب‌ها انجام خواهیم داد. مثل همیشه، همه‌ی کاربران توییتر به پیروی از قوانین این پلتفرم ملزم هستند.

کاربران توییتر از ۲۰ ژانویه‌ی ۲۰۲۱ (۱ آبان امسال) پس از اجرایی‌شدن طرح جدید ثبت درخواست می‌توانند از صفحه‌ی تنظیمات حساب کاربری اپلیکیشن و نسخه‌ی وب توییتر برای رسمی‌کردن حساب‌ خود درخواست دهند. این فرایند انتخاب دسته‌بندی برای عنوان رسمی حساب کاربری و تأیید هویت کاربران را شامل می‌شود. توییتر از بررسی‌های انسانی و سیستمی برای تأیید درست درخواست‌ها استفاده می‌کند.

همچنین، توییتر اعلام کرد: «پس از تکمیل برنامه‌ی درخواست تأیید هویت جدید، تصمیم گرفته‌ایم امکان به‌اشتراک‌گذاشتن اطلاعات جمعیت‌شناختی را برای کاربران فراهم کنیم. به‌اشتراک‌گذاری چنین اطلاعاتی به بررسی بهتر و ارتقای فرایند تأیید توییتر کمک می‌کند.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات