Samsung Knox؛ ابزاری ساده‌ و کاربردی برای حفظ حریم خصوصی دیجیتال

شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
سامسونگ ناکس (Samsung Knox) لایه‌ای امنیتی در اندروید و تایزن است که از اطلاعات کاربران گوشی‌‌های سامسونگ محافظت می‌کند.
تبلیغات

سیاست «دستگاه خود را بیاورید» (BYOD - Bring your own device) که با عبارات «فناوری خود را بیاورید»، «تلفن خود را بیاورید» یا «کامپیوتر شخصی خود را بیاورید» هم شناخته می‌شود، به کارکنانی اشاره دارد که لپ‌تاپ، تبلت و تلفن هوشمند خود را به محل کار می‌آورند و از این دستگاه‌ها برای دسترسی به اطلاعات و برنامه‌های کاربردی شرکت استفاده می‌کنند. این سیاست سبب افزایش سطح امنیتی دستگاه‌ها همراه می‌شود. اپل و گوگل تاکنون برنامه‌های موبایل بسیاری برای افزایش امنیت در سطح سازمان منتشر کرده‌اند؛ اما شاید یکی از ساده‌ترین و کاربردی‌ترین آن‌ها، چه برای شما و چه برای مدیران فناوری‌اطلاعات، سامسونگ ناکس (Samsung Knox) است.

اگر یکی از گوشی‌های سامسونگ گلکسی را خریداری کنید، احتمالاْ این نرم‌افزار سامسونگ به‌صورت پیش‌فرض روی آن وجود دارد؛ درواقع سامسونگ ناکس برنامه‌ای نیست که بتوانید نصب کنید؛ زیرا بخشی از سیستم‌عامل اندروید است که سامسونگ آن را توسعه داده. این نرم‌افزار در پوشیدنی‌های تایزن سامسونگ نیز وجود دارد.

سامسونگ ناکس چیست

سامسونگ ناکس یک لایه‌ی امنیتی ویژه است که در گوشی‌های سطح بالای سامسونگ یافت می‌شود و می‌تواند داده‌های شخصی و تجاری کاربران را تفکیک کند و امن نگه ‌دارد. برای کاربران، ناکس در Samsung Pass و Secure Folder استفاده می‌شود که در بخش Biometrics و Security در قسمت تنظیمات قابل دسترسی است.

Samsung Pass اطلاعات ورود به سیستم را به‌صورت ایمن ذخیره می‌کند و به کاربر امکان می‌دهد با استفاده از بیومتریک دستگاه خود به آن‌ها دسترسی پیدا کند. ازآنجاکه Secure Folder محیط جدیدی برای اسناد و برنامه‌ها در تلفن شما ایجاد می‌کند، کار با آن کمی پیچده است. پس از تنظیم و باز کردن پوشه، نسخه تازه‌ای از این برنامه‌ها در اختیار شما قرار می‌گیرد که پس از ریست کردن دستگاه به آن دسترسی نخواهید داشت.

samsung knox/سامسونگ ناکس

به‌صورت پیش‌فرض، پس از ورود Secure Folder، فقط به چند برنامه دسترسی دارید: دوربین، گالری، پرونده‌های من، مخاطبان، تقویم، مرورگر اینترنت و یادداشت‌‌ها. می‌توانید برنامه‌های دیگری به لایه‌ی محافظتی ناکس اضافه کنید. برنامه‌ها و اسناد در محلی کپی می‌شوند که داده‌ها و اطلاعات آن‌ها از برنامه‌ی لایه‌ی «معمولی» دستگاه شما جدا است.

برای داشتن ناکس به دستگاه مناسبی نیاز دارید؛ همه‌ی گوشی‌های سامسونگ (یا ساعت‌ها و تبلت‌ها) از ناکس پشتیبانی نمی‌کنند؛ لیست دستگاه‌هایی که از ناکس پشتیبانی می‌کنند اینجا مشاهده کنید.

ناکس نرم‌افزاری است که دپارتمان فناوری ‌اطلاعات شرکت شما، می‌تواند برای مدیریت همه‌ی دستگاه‌ها از آن استفاده کند.

سومین مؤلفه مهم برای مدیریت اینترپرایس، استفاده از ناکس پریمیوم یا چیزی معادل آن است. این سیستمی نیست که بتوان در خانه از آن استفاده کرد (اما اگر واقعا می خواستید می توانستید) و برای بخشی از فناوری اطلاعات، راهی برای مدیریت لایه ناکس در گوشی‌های متصل به گروه سرور است. مدیریت اینترپرایس درواقع راه ‌حلی مدیریتی مبتنی بر ابر است که برای کار با ناکس ساخته شده و پلتفرمی امن با کلید است.

کشورهایی که استفاده از ناکس را در تأسیسات دولتی خود مجاز می‌دانند، عبارت‌اند فنلاند، فرانسه، قزاقستان، هلند، اسپانیا، انگلستان و ایالات متحده. همچنین ناکس در تنظیمات خاص با FIPS 140-2 و ISCCC سازگار است. به زبان ساده‌تر، اینکه سازمان‌هایی مانند وزارت دفاع آمریکا ناکس را به اندازه کافی برای استفاده کارکنانشان (آیتم‌های دارای سطح ایمنی حساس یا پایین) ایمن می‌دانند، نشان‌می‌دهد که این نرم‌افزار برای کاربران عادی به اندازه‌ی کافی ایمن است.

با اندروید Oreo، ناکس برای ایجاد امنیت هسته‌ی لینوکس، بررسی بدافزار و اطمینان از رویه‌ی بوت با Google's Enterprise solution Android ادغام می‌شود. سامسونگ برای اینکه‌ تشخیص بدهد بوت نرم‌افزار غیررسمی نیست، از فیوز الکترونیکی استفاده می‌کند و در صورت شناسایی، وضعیت گارانتی را به 1×0 تغییر می‌دهد؛ این وضعیت حتی با فلش به فاکتوری ریست بازنشانی نمی‌شود.

آیا نیاز به استفاده از ناکس دارید

نیازی نیست از سامسونگ ناکس استفاده کنید؛ مگر اینکه احساس کنید کسی می‌خواهد وارد گوشی شما شود و شما متوجه نشوید. اما اگر گوشی شما برای استفاده از ناکس ساخته شده، رایگان است؛ پس می‌توانید از آن استفاده کنید.

samsung knox/سامسونگ ناکس

وجود اطلاعات بسیار محرمانه در گوشی همیشه محتمل نیست و کمتر کسی به فکر سرقت آن است. اما افراد و سازمان‌های فرصت‌طلبی وجود دارند که می‌خواهند داده‌های کاربر را بدزدند. ممکن است شما هدف آن‌ها نباشید؛ اما اگر در پیدا کردن گوشی شما به هدف خود برسند، باعث خوشحالی آن‌ها خواهد بود. استفاده از ناکس برای اطلاعاتی که نیاز به امنیت دارند، آسان است و این نرم‌افزار سابقه‌ی خوبی در زمینه‌ی امنیت دارد.

سامسونگ ناکس روشی عالی برای پنهان کردن برخی از پرونده‌ها و پوشه‌ها از کسانی است که شاید گاهی به گوشی دسترسی داشته باشند؛ مانند خواهر و برادرها یا هم‌اتاقی‌ها. با قرار دادن هر برنامه در ناکس، داده‌های آن پنهان می‌شود و جز با رمز عبور، قابل دسترسی نخواهد بود. می‌توانید با استفاده از ناکس از برنامه‌ی My Files و فایل‌ها و پوشه‌های آن در برابر چشم‌های کنجکاو محافظت کنید.

ممکن است کسی نخواهد از سامسونگ ‌ناکس برای کارهای روزمره‌ای مانند پیام‌کوتاه یا دسترسی به مخاطبان استفاده کند (اگرچه می‌توانید)؛ اما برای هر سند یا فایل حساس، ناکس راهی عالی برای تأمین امنیت است. برای ارزیابی حریم خصوصی لازم نیست عضوی از یک سازمان باشید؛ چراکه سامسونگ ابزار بسیار خوبی برای انجام این کار به شما ارائه ‌داده ‌است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات