دلایل اضافه‌شدن قابلیت استوری به شبکه‌های اجتماعی مختلف

شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
مطالعه 10 دقیقه
استوری یکی از قابلیت‌های محبوب اسنپ چت است که به‌مرور‌زمان به شبکه‌های اجتماعی مختلفی مانند اینستاگرام و توییتر و لینکدین اضافه شد؛ اما دلیل این اتفاق چیست؟
تبلیغات

شبکه‌های اجتماعی همیشه در حال پیشرفت هستند و توسعه‌‌دهندگان آن‌ها سعی می‌کنند بهترین گزینه‌ها را به پلتفرم خود اضافه کنند. رقابت بین شبکه‌های اجتماعی مختلف بسیار زیاد است؛ به‌همین‌دلیل، وجود قابلیت‌های جدید از عوامل مهمی است که توسعه‌دهندگان باید به آن توجه کنند. تاکنون، انواع مختلفی از شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌اند که هرکدام از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند؛ بعضی متن‌محور و تعدادی تصویر‌محور و بسیاری چندرسانه‌ای. شبکه‌های اجتماعی می‌کوشند نیازهای مختلف کاربران را برطرف کنند و با این روش طرفداران بیشتری به‌دست آوردند؛ اما گاهی اوقات بعضی از قابلیت‌های اضافه‌شده به این پلتفرم‌ها با یکدیگر مشابه می‌شوند.

بیش از نیم دهه پیش، هنگامی‌ اسنپ‌چت اولین‌بار قابلیتی معرفی کرد که کاربران می‌توانستند با آن متن و تصاویری را منتشر کنند که پس از ۲۴ ساعت حذف می‌شد. بسیاری از این قابلیت استقبال کردند؛ اما هیچ‌کس انتظار نداشت که این ویژگی استارتاپی جدید در مدت چند سال به یکی از گزینه‌هایی تبدیل شود که تقریبا در بالای همه‌ی شبکه‌های اجتماعی دیگر نیز دیده شود. این دقیقا همان اتفاقی است که رخ داده و اکنون بیشتر شبکه‌های اجتماعی در بالای خود ردیف جدیدی اضافه کرده‌اند که در آنجا پست‌های ۲۴ ساعته دیده می‌شود.

استوری اسنپ چت

استوری‌ که اولین‌بار اسنپ‌ چت از آن استفاده کرد، اکنون به‌عنوان عنصر اصلی در شبکه‌های اجتماعی شکوفا شده است و بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری جهان خواستار تهیه‌ی این قالب برتر در محصولاتشان هستند. امروزه، یک ردیف آشنا از آواتارهای کاربران در بالای صفحه‌ی برخی از پلتفرم‌های محبوب‌ قرار دارد. اکنون، می‌توانید این استوری‌های زودگذر را در توییتر، فیسبوک، مسنجر، واتساپ، پینترست، یوتیوب، لینکدین، گوگل (برای ناشران) و احتمالا در آینده‌ای نزدیک حتی اسپاتیفای ارسال کنید. استفاده از این عنصر در پلتفرم‌های مختلف نشان‌دهنده‌ی محبوبیت‌ چشمگیر آن است و کاربران دوست دارند این پست‌های ۲۴ ساعته را مشاهده یا حتی منتشر کنند.

حال این سؤال مطرح می‌شود: دلیل این محبوبیت چیست؟ چرا استوری‌های شامل تصاویر، متن، فیلم و عناصر مختلف دیگر که تنها ۲۴ ساعت زمان برای دیدن آن وجود دارد، باید به‌عنوان پرطرفدارترین رسانه‌ی ارتباطی در اینترنت ظاهر شود؟ شاید روزی که اسنپ‌ چت اولین‌بار این قابلیت‌ را معرفی کرد، اصلا انتظار نداشت که استوری‌ها با چنین استقبالی روبه‌رو شوند.برای پاسخ به این پرسش، مهم این است که به گذشته نگاهی بیندازید و بفهمید چه چیزی باعث شده است که استوری‌ها در وهله‌ی اول به‌صورت بسیار گسترده پذیرفته شوند.

ظهور استوری‌ها

استوری‌ها در ابتدا به‌عنوان کانال شخصی‌تر برای به‌اشتراک‌گذاشتن تجارب صمیمی و «لحظه‌ای» کاربران طراحی شده بودند. از‌آنجاکه محتواهای منتشر‌شده در این بخش تنها ۲۴ ساعت زمان داشتند، مردم نگران جزئیات آن‌ها نبودند؛ زیرا این پست‌ها قرار نبود برای همیشه در نمایه وجود داشته باشند. زمان کوتاه این پست‌ها به کاربران اجازه می‌داد بیشتر از گذشته محتوا منتشر کنند و نگران اشتباه‌های احتمالی در آن‌ها نباشند.

درضمن، شبکه‌های اجتماعی ابزارهای متنوعی در‌اختیار کاربران قرار می‌دادند که بسیاری از محدودیت‌ها برای تولید پست مناسب را کنار می‌زدند. درواقع با این امکانات، کاربران می‌توانستند پست‌های ۲۴ ساعته‌ی منحصربه‌فرد و خلاقانه‌ی خود را تولید کنند. ویژگی‌های یاد‌شده باعث شد این نوع انتشار محتوا و انتقال پیام سریعا به موفقیت فوق‌العاده‌ای در فضای شبکه‌های اجتماعی مختلف تبدیل شود.

ویل فرانسیس، متخصص مستقل رسانه‌های اجتماعی، ظهور استوری‌ها را به رفتار اجتماعی مقدماتی تشبیه می‌کند. وی به دیجیتال ترندز گفت:

گاهی می‌خواهیم با دوستان خود گفت‌وگوی کوتاهی کنیم، نه اینکه این افکار را در روزنامه‌ی محلی چاپ کنیم؛ مگر اینکه واقعا چیز مهمی باشد.

این نشان می‌دهد که قابلیت استوری به کاربران امکان داد افکار لحظه‌ای خود را بدون اینکه زیاد به آن‌ها فکر کنند، در فضای مجازی منتشر کنند و زیاد نگران جزئیات آن نباشند. درست مانند زمانی‌که قصد داریم با فرد دیگری گفت‌وگوی ساده و شاید حتی بی‌معنی کنیم، به قسمت‌های مختلف حرف‌های خود توجه نمی‌کنیم.

این مسئله حتی در پست‌های اعلامیه‌ای واضح‌تر دیده می‌شود که شرکت‌ها در آن‌ها دلیل اضافه‌شدن استوری به شبکه‌های اجتماعی خود را توضیح می‌دهند. درادامه‌ی مقاله، چند نمونه را ذکر کرده‌ایم. توییتر درباره‌ی اضافه‌کردن قابلیت فلیت (استوری‌های منتشر‌شده در توییتر) نوشت:

برای کمک به مردم در احساس راحتی بیشتر، مشغول کار روی روشی کم‌فشار هستیم تا مردم بتوانند درباره اتفاقات راحت‌تر صحبت کنند.

 لینکدین نیز با انتشار پستی به کاربران خود اطلاع داد:

استوری‌ها لینکدین روشی عالی برای شروع مکالمه‌های ساده‌ی مربوط به کار و زندگی شما هستند.

 یوتیوب نیز درباره‌ی بخش استوری‌های خود نوشت:

تولید محتوا با استوری راحت‌تر و سبک‌تر و سرگرم‌‌کننده است.

«سبک‌بودن و فشار کم روی کاربر» این همان ویژگی‌هایی است که استوری‌ها را تقریبا از سایر قابلیت‌هایی متمایز می‌کند که بیشتر شبکه‌های اجتماعی ارائه می‌دهند. پلتفرم‌های آنلاین با اطلاعاتی که از کاربران خود می‌گیرند، ارتقا پیدا می‌کنند و اکنون در بازه‌ی زمانی‌ای هستیم که بیشتر افراد به‌دنبال مسیرهای راحت برای ابراز احساسات خود هستند و چه روشی راحت‌تر از انتشار پست‌هایی که ۲۴ ساعت بعد حذف می‌شوند.

تعامل درخورتوجه کاربران با محتوای منتشرشده در استوری

تعداد توییت‌ها یا عکس‌هایی که می‌خواهید در روز منتشر کنید، محدودیت دارد؛ اما این محدودیت عملا در استوری وجود ندارد. ازآنجاکه استوری به‌طور‌دائمی در پروفایل کسی باقی نمی‌ماند، نگرانی‌های مربوط به پست‌گذاشتن بیش‌از‌حد نیز از بین می‌رود. به‌همین‌دلیل، بسیاری از کاربران انتشار ده‌ها مورد از این استوری‌های زودگذر را شروع می‌کنند. برای مثال با استفاده از این قابلیت، کاربران لحظه‌های مختلف سفر را با دیگران به‌اشتراک می‌گذارند. این در حالی است که اگر قرار باشد پستی از این سفر در صفحه‌ی اصلی منتشر شود، روی جزئیات آن تمرکز بیشتری می‌شود؛ یعنی کاربران می‌توانند با ارسال استوری‌های مختلف، لحظه‌های گذری سفر خود را نیز به‌اشتراک بگذارند؛ لحظه‌هایی که دیدن آن‌ها در پست اصلی جالب به‌نظر نمی‌رسد. تعامل بیشتر همان چیزی است که درنهایت هر پلتفرم آنلاین می‌خواهد که به‌نوبه‌ی خود برای تبلیغ‌کنندگان آن‌ها ایدئال است.

همین موضوع تعامل چشمگیر است که باعث شده شرکت‌های فناوری شبکه‌های اجتماعی مختلف به فکر استفاده از استوری در پلتفرم‌های خود باشند. حتی اعداد و ارقام منتشر‌شده از آمار استفاده‌ی کاربران از استوری نیز این امر را تأیید می‌کند. طبق گزارش Hootsuite، پلتفرم مدیریت رسانه‌های اجتماعی، حدود نیمی از کاربران ماهانه اینستاگرام از استوری استفاده می‌کنند. نیمی از کاربران این شبکه‌ی اجتماعی رقمی بسیار زیاد می‌شود، چیزی در‌حدود ۵۰۰ میلیون نفر که هرروز به‌صورت دسته‌جمعی یک‌میلیارد استوری منتشر می‌کنند.

مطمئنا وقتی چنین موقعیتی وجود دارد و می‌توان از آن بهترین بهره را برد، شرکت‌های فناوری مختلف تمام تلاش خود را برای عقب‌نبودن از بقیه می‌کنند. این موضوع زمانی حیاتی‌تر می‌شود که بعضی از این شرکت‌ها هنوز در افزایش تعامل کاربران دچار مشکل هستند.

استوری اینستاگرام

مهم‌تر از همه، فناوری موجود در استوری برای تسلط بر توجه کاربران طراحی شده است و ماهیت زودگذر آن‌ها از نظر روان‌شناختی باعث افزایش تعامل می‌شود. افراد تمایل دارند استوری‌ها و پلتفرمی که آن‌ها را ارائه می‌دهد، مرتب‌تر بررسی کنند؛ زیرا نمی‌خواهند قبل از انقضا آن‌ها را از دست دهند. برای مثال، دیدن استوری‌های یوتیوب درمقایسه‌با ویدئوهای همیشه‌در‌دسترس در اولویت بیشتری قرار دارد.

آرون لاکشمانان، دانشیار بازاریابی در دانشگاه بوفالو، در تحقیقات مداوم خود دریافت که هرگاه احساس کنیم هر زمان بخواهیم می‌توانیم اطلاعات خاصی به‌دست آوریم، تمایل خود را به‌مرور‌زمان از دست می‌دهیم و دیگر سراغ آن نمی‌رویم؛ در‌نتیجه، ممکن است هیچ‌وقت محتوای ساخته‌شده را مشاهده نکنیم.

ایوان آسانو، بنیان‌گذار و مدیرعامل Mediakix، آژانس پیشرو در بازاریابی تأثیرگذار، معتقد است که استوری‌ها خروجی مطمئنی برای پلتفرم‌های آنلاین به‌منظور جذب و هدایت ترافیک بیشتری به سایر جنبه‌های خدمات آن‌ها است. آسانو گفت:

اگر یوتیوب این قابلیت را ارائه ندهد؛ ولی سایر شبکه‌های اجتماعی این کار را انجام دهند، می‌توانید تغییر میزان تعامل و تماشا را شاهد باشید؛ بنابراین، مخاطبان وقت بیشتری در پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام می‌گذرانند؛ زیرا از استوری بهره می‌برد و ویدئوهایی با میزان زمان مختلف ارائه می‌دهد. بااین‌حال، از‌آنجاکه کاربران می‌دانند هر زمان که بخواهند می‌توانند محتواهای دلخواهشان را در یوتیوب مشاهده کنند، این کار را به‌تعویق می‌اندازند و همین تفکر باعث می‌شود که وقت کمتری در یوتیوب بگذرانند.

رابط کاربری استوری

ویژگی بسیار مهم دیگر که باعث شده است افراد بیشتری به تماشای استوری‌ها روی بیاورند، رابط کاربری آن است. این قسمت در شبکه‌های اجتماعی به‌گونه‌ای طراحی شده که کاربران با دیدن همه‌ی استوری‌ها و جلو‌و‌عقب‌کردن پست‌های ۲۴ ساعته‌ی مختلف، در احساس کاذب پاداش غوطه‌ور می‌شوند. این همان چیزی است که باعث می‌شود زمان بیشتری برای دیدن استوری‌ها صرف کنیم. طراحی رابط کاربری خلاقانه باعث شده است که افراد حس بهتری هنگام استفاده از آن داشته باشند؛ در‌نتیجه، بیشتر سمت آن بروند.

الکس منچ، طراح محصول در شرکت Doist، می‌گوید رابط دعوت‌کننده‌ی تولید محتوا برای استوری به‌گونه‌ای ساخته شده است که منحنی یادگیری وجود ندارد. وی درباره‌ی ادعایش توضیح داد:

در این طراحی فقط دوربین شما باز می‌شود و سپس می‌توانید عکس بگیرید یا فیلم کوتاهی ضبط کنید. این موضوع به‌ شیوه‌ی کار‌کردن کاربر کمک می‌کند، بدین‌معنی که مجبور نیستید برای استفاده از استوری زیاد فکر کنید.

 همین ویژگی رابط کاربری استوری باعث می‌شود افراد بیشتری به استفاده از استوری علاقه‌مند شوند؛ زیرا لازم نیست برای کار با آن بسیار تلاش کنند. بنابراین، می‌توان در میان کسانی که استوری می‌گذارند، افرادی با سنین متفاوت و شرایط مختلف مشاهده کرد. همه‌ی آن‌ها می‌توانند به‌اندازه‌ی نیاز خود از ابزارهای موجود در این بخش استفاده و محتوای نهایی خود را منتشر کنند.

استوری‌های متفاوت در پلتفرم‌های مختلف

محتواهایی که در استوری به‌عنوان فرمتی خاص منتشر می‌شوند، به بستری بستگی دارند که در حال استفاده از آن هستید. برای مثال، در توییتر می‌توانید از این بخش برای واکنش لحظه‌ای در‌برابر رویدادهای خبری استفاده کنید یا داستان‌های مربوط به زندگی حرفه‌ای و کاری‌تان را در استوری‌های لینکدین به‌اشتراک بگذارید. استوری‌های اینستاگرام نیز بخشی برای انتشار لحظه‌های جذاب زندگی شخصی ما هستند. این مسئله در دیگر شبکه‌های اجتماعی نیز صدق می‌کند؛ بنابراین، دیگر نمی‌توانیم استوری را به‌عنوان یکی از ویژگی‌های اسنپ‌چت بدانیم که دیگر شبکه‌های اجتماعی در حال کپی کردن از آن هستند.

این درواقع تکامل مدرن رسانه‌های اشتراک‌‌گذاری آنلاین است که برای بهتر‌شدن تلاش می‌کنند. این قابلیت‌ها اکنون به‌طور‌خاص برای مخاطبان عصر حاضر طراحی شده‌اند. درست مانند زمانی‌که اولین‌بار چند پلتفرم مختلف سعی کردند ابزارهای لازم برای استریم زنده را به اپلیکیشن‌های خود اضافه کنند، استوری نیز به‌زودی به قابلیت پیش‌فرض بسیاری از بسترهای آنلاین اشتراک‌‌گذاری محتوا تبدیل می‌شود.

اش رد، مسئول محتوای Buffer، ابزاری محبوب برای برنامه‌ریزی شبکه‌های اجتماعی، درباره‌ی این موضوع گفت:

روزی استوری‌ها نیز شبیه به متن وب‌سایت‌ها خواهند شد. قبل از استوری‌ها، نوشتن متن برای تولید محتوا در اولویت بود. شما توییتر یا لینکدین یا فیسبوک را باز می‌کنید و ابتدا باید متن پست خود را بنویسید. سپس، می‌توانید تصویری در‌کنار آن قرار دهید یا حتی ویدئویی برای بهتر نشان‌دادن منظور خود به پست اضافه کنید. درواقع، استوری تکامل طبیعی این موضوع برای نسلی است که به‌منظور برقراری ارتباط از‌طریق دستگاه‌های تلفن‌همراه رشد کرده‌اند.

این امر نشان می‌دهد شیوه‌ی رشدکردن افراد باعث تغییر و تکامل در امکاناتی می‌شود که در‌اختیار آن‌ها قرار می‌گیرند. استوری‌ می‌تواند نمونه‌ی بارزی باشد که تکامل قابلیت‌های مختلف و وابستگی آن‌ها به نیاز کاربران را نشان می‌دهد. البته مطمئنا این قابلیت برای شرکت‌ها بستری تجاری نیز ایجاد می‌کند و اگر رشد استوری‌ها موفقیت‌آمیز باشد، در‌نهایت، کانال دیگری برای پخش تبلیغات و درآمدزایی آن‌ها باز می‌شود.

مت ناوارا، مشاور شبکه‌های اجتماعی، توضیح می‌دهد که افزودن استوری به پلتفرم، شاید ساده به‌نظر برسد؛ اما اصلا این‌گونه نیست و شرایط خاص خود را دارد. با‌توجه‌به رشد این فرمت و اقبال چشمگیر مخاطبان به آن، پلتفرم‌هایی مانند توییتر و لینکدین می‌توانند با اضافه‌کردن استوری به شبکه‌های اجتماعی برای رفع سدهای موجود در راه اساسی خود ناامیدانه تلاش کنند. وی گفت:

فکر می‌کنم توییتر با کاربران جدید مشکلی دارد که نحوه‌ی استفاده از این شبکه‌ی اجتماعی را نمی‌فهمند؛ بنابراین، ازنظر من اضافه‌کردن استوری یا فلیت برخی از این مشکلات را برای افراد مبتدی برطرف می‌کند و این قالبی است که در درک آن در بلند‌مدت بسیار آسان است.

 استوری در لینکدین خلأ ابزارهای خلاقانه را پر کرده است. نبود این ابزارها باعث شده فید این شبکه‌ی اجتماعی حرفه‌ای بیش‌از‌حد یکنواخت و اخباری باشد. اوا تیلور، مدیر استراتژی اجتماعی و عملیات شرکت‌ Hootsuite، به Digital Trends گفت:

درحالی‌که انگیزه‌ی توییتر و لینکدین به‌منظور اضافه‌کردن استوری به پلتفرم خود متفاوت است، واضح است هر دو شرکت قصد دارند مدت زمانی را افزایش دهند که مردم در سیستم‌عامل آن‌ها صرف می‌کنند.

 آینده‌ی شبکه‌های اجتماعی پس از استوری‌ها

آینده‌ی شبکه‌های اجتماعی چه می‌شود؟ اگر قرار باشد همه‌ی آن‌ها یک قابلیت‌ را ارائه دهند، دیگر چه تفاوتی بین آن‌ها وجود خواهد داشت؟ در چند سال گذشته، الگویی رایج به‌طور‌فزاینده‌ای در میان پلتفرم‌های مختلف آنلاین شکل گرفته است که تمرکز آن‌ها به‌جای اینکه روی اضافه‌کردن خلاقانه‌ترین ویژگی بعدی باشد، به‌سمت تجهیز مخاطبان خاص خود به بهترین ابزارها و سازوکارهای مهندسی ممکن برای جامعه سالم سوق یافته است.

این بدان‌معنا است که کاربردی‌بودن قابلیتی برای داشتن جامعه‌ی مجازی سالم به‌مراتب مهم‌تر از جدید و خلاقانه بودن آن است؛ در‌نتیجه، اگر حتی قرار باشد قابلیتی مانند استوری از اسنپ چت، رقیب شبکه‌های اجتماعی دیگر، قرض گرفته شود، اصلا مهم نیست؛ زیرا هدف تغییر کرده و اکنون کاربردی‌بودن مهم‌تر است.

در درازمدت پلتفرم‌هایی پیشرفت می‌کنند که بتوانند کاربردی‌ترین ویژگی‌ها را به خود اضافه کنند و کاربرانشان را راضی نگه‌ دارند. در‌این‌میان، آن دسته از شبکه‌های اجتماعی فراموش خواهند شد که قصد دارند قابلیت‌های جدید کمی به مخاطبان خود ارائه بدهند؛ زیرا دیگر پلتفرم‌ها می‌توانند در مدت کوتاهی آن‌ را کپی کنند.

اکنون آنچه شبکه‌های اجتماعی مختلف را از هم متمایز می‌کند، خدمات یا محصولات ارائه‌شده‌ی آن‌ها نیست؛ بلکه مخاطبان و موارد استفاده‌ی خاص آن‌ها است که این کار را انجام می‌دهد. درحالی‌که مشاهده می‌کنیم شبکه‌های اجتماعی به اضافه‌کردن قابلیت‌های جدید و مفید به پلتفرم خود ادامه می‌دهند، آن‌ها سعی می‌کنند این ویژگی‌ها را به بهترین شکل ممکن در‌اختیار مخاطبان اصلی‌شان قرار دهند؛ بدین‌ترتیب کاربران نیز از قابلیت‌ جدید استقبال خواهند کرد.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی ماجرای اضافه‌شدن استوری به شبکه‌های اجتماعی مختلف چیست؟ فکر می‌کنید آینده این قابلیت چه می‌شود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات