زوم اپ: نظارت و کنترل فعالیت کودکان در موبایل با استفاده از پادویش پرنتال کنترل

پنج‌شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
مطالعه 12 دقیقه
با پایین آمدن هرچه بیشتر سنِ استفاده از گوشی‌های هوشمند، ضرورت نظارت بر فعالیت آنلاین و آفلاین کودکان بیش از هر زمانی احساس می‌شود.
تبلیغات

نرم‌افزارهای کنترل والدین (Parental Control) به ابزارهایی گفته می‌شود که با محدود کردن دسترسی کودکان به قسمت‌های خاصی از دستگاه‌های دیجیتال، کامپیوتر یا گوشی‌ هوشمند، امکان نظارت و کنترل والدین بر فعالیت فرزندانشان را فراهم می‌کنند.

مهم‌ترین دلیل محدود کردن دسترسی‌های دستگاه‌ دیجیتال معمولا جلوگیری از قرار گرفتن کودک در برابر محتوای خشن، مستهجن یا ناامن است؛ البته موارد دیگری مانند محدود کردن ساعات استفاده از دستگاه برای لطمه‌ نخوردن به تحصیل فرزند می‌تواند از جمله دلایل مهم برای استفاده از چنین ابزارهایی باشد.

بسیاری از سیستم‌های عامل و دستگاه‌ها برای نظارت والدین، به‌صورت پیش‌فرض معمولا مجموعه‌ای از ابزارها وتنظیمات ارائه می‌دهند؛ اما این ابزارها اغلب بسیار ساده و ابتدایی هستند و بسیاری از ویژگی‌های مورد نظر والدین را دراختیار کاربر قرار نمی‌دهند. به‌همین دلیل دسته‌ی گسترده‌ای از اپلیکیشن‌ها برای کنترل، نظارت و محدود کردن فعالیت کودکان در گوشی‌ هوشمند و تبلت‌ به‌وجود آمده است.

با توجه به شرایط به‌وجودآمده ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا طی یک سال گذشته، بسیاری از فعالیت‌ها مانند کلاس‌های آموزشی به‌صورت آنلاین انجام می‌شوند. در این شرایط، بسیاری از والدین که برای اولین‌بار دستگاه هوشمندی در اختیار کودک خود گذاشته‌اند، به ‌دنبال راهی برای بالا بردن امنیت فرزند خود در فضای مجازی هستند و در نتیجه نیاز به استفاده از اپلیکیشن‌های کنترل والدین بیش از هر زمانی احساس می‌شود. 

برنامه پرنتال کنترل پادویش

اپلیکیشن پادویش پرنتال کنترل (Padvish Parental)، برنامه‌ای ایرانی با منوی کاملا فارسی برای مدیریت و نظارت بر فعالیت فرزندان با گوشی است.

اپلیکیشن پادویش خانواده

والدین با نصب اپلیکیشن پرنتال کنترل اندروید پادویش روی تلفن همراه یا تبلت خود یا فرزندانشان، می‌توانند فعالیت آن‌ها را مدیریت و نظارت کنند.

از جمله قابلیت‌های اپ پادویش خانواده می‌توان به محدودسازی زمان استفاده از دستگاه، ایجاد محدودیت برای استفاده از اپلیکیشن‌ها یا وب‌سایت‌های مجاز، محدودسازی وای فای و استفاده از اینترنت، محدودسازی نصب و حذف برنامه‌ها و بلوتوث، جلوگیری از انتشار ناخواسته تصاویر شخصی، حفاظت از حریم خصوصی و مکان‌یابی و مسیریابی فرزند در هر لحظه اشاره کرد. همچنین قابلیت برنامه‌ریزی تمام موارد فوق براساس ایام هفته وجود دارد.

نصب و راه اندازی اولیه

هنگام راه‌اندازی اولیه‌ی اپ‌های امنیتی و مدیریت گوشی، کاربر پس از تعریف کردن رمز عبور باید دسترسی‌های ویژه‌ای به اپلیکیشن بدهد و پادویش از این قائده مستثنا نیست. 

برای مشاهده‌ی تصاویر در ابعاد اصلی روی آن‌ها کلیک کنید

تعدادی از این دسترسی‌ها مانند اجازه‌ی اجرا شدن در پس‌زمینه، دسترسی به فایل‌ها، بلوتوث، موقعیت مکانی و ... مشابه سایر اپ‌ها است؛ اما پادویش مانند اپلیکیشن‌های آنتی‌ویروس، برای اینکه بتواند جلوی اجرا شدن برخی برنامه‌ها و دوربین را بگیرد، نیاز به تعدادی دسترسی خاص دیگر مانند Usage Access و فعال شدن به‌عنوان Device Admin App دارد.

فرایند فعال کردن این ویژگی‌ها و اعطای دسترسی‌های خاص اندکی با دادن مجوزهای ساده مانند استفاده از بلوتوث متفاوت است. در هر مرحله اپ پادویش پرنتال کنترل به‌صورت خودکار کاربر را به صفحه‌ی مربوطه هدایت می‌کند که با توجه به سازنده‌ی گوشی، این صفحه ممکن است متفاوت باشد. برای مثال فعال ‌کردن اپلیکیشن به‌عنوان Admin App در گوشی‌های شیائومی بدین شکل است:

اعطای دسترسی Admin App در گوشی‌های شیائومی

پس از اعطا کردن Usage Access فرایند راه‌اندازی تقریبا به‌ اتمام می‌رسد و برای اولین‌بار وارد رابط کاربری اپ پادویش می‌شوید. همان‌طور که در اولین پیام اپلیکیشن مشخص است، مهلت استفاده از نسخه‌ی رایگان پادویش ۲۰ روز است و پس از این مدت باید به خرید مجوز برنامه اقدام کنید.

با فشردن دکمه‌ی تأیید، پادویش شما را با گزینه‌‌های هفت‌گانه‌ی منوی اصلی اپلیکیشن آشنا می‌کند که دارای طراحی مینیمال و ساده‌ای هستند. این گزینه‌ها به‌ترتیب عبارت‌اند از «دستگاه، برنامه‌ها، وای‌فای، دیتا، بلوتوث، دوربین و موقعیت مکانی». اگر به‌اشتباه گزینه‌ی «رد شدن» را فشرده‌اید و تمایل دارید دوباره این راهنما‌های اولیه را تماشا کنید، می‌توانید با رفتن به منوی همبرگری (گوشه‌ی بالا سمت راست) و انتخاب گزینه‌ی «راهنما»، مجددا توضیحات این مرحله را ببینید.

قسمت ها گزینه ها قابلیت ها و ویژگی های مختلف اپ پرنتال کنترل پارویش Parvish PC
قسمت ها گزینه ها قابلیت ها و ویژگی های مختلف اپ پرنتال کنترل پارویش Parvish PC
قسمت ها گزینه ها قابلیت ها و ویژگی های مختلف اپ پرنتال کنترل پارویش Parvish PC
قسمت ها گزینه ها قابلیت ها و ویژگی های مختلف اپ پرنتال کنترل پارویش Parvish PC
قسمت ها گزینه ها قابلیت ها و ویژگی های مختلف اپ پرنتال کنترل پارویش Parvish PC
قسمت ها گزینه ها قابلیت ها و ویژگی های مختلف اپ پرنتال کنترل پارویش Parvish PC
قسمت ها گزینه ها قابلیت ها و ویژگی های مختلف اپ پرنتال کنترل پارویش Parvish PC
قسمت ها گزینه ها قابلیت ها و ویژگی های مختلف اپ پرنتال کنترل پارویش Parvish PC

توضیح قسمت‌های هفت‌گانه‌ی اپ پادویش پرنتال کنترل در راه‌اندازی اولیه

هنگامی که کاربر برای اولین‌بار به هر کدام از این بخش‌های هفت‌گانه وارد می‌شود، با پیام‌های آموزشی مشابه با مرحله‌ی قبل مواجه خواهد شد.

تعیین زمان‌بندی استفاده از موبایل

زمان‌بندی استفاده از گوشی مهم‌ترین ویژگی اپ‌های پرنتال کنترل است و به‌ همین دلیل گزینه‌ی «دستگاه» برای تعیین کردن ساعات مجاز استفاده از دستگاه در طول روزهای هفته، اولین گزینه در صفحه‌ی اصلی اپ پادویش خانواده است.

برای مثال، در صورت رفتن به منوی «دستگاه» می‌توانید مدت‌زمان مشخصی برای استفاده از گوشی (یا تبلت) در طول روز مشخص کنید. اگر زمان استفاده‌ی کودک از دستگاه از حد تعیین‌شده گذشت، با پیام زیر روبه‌رو خواهد شد.

محدودسازی و زمان‌بندی اپلیکیشن ها

با رفتن به قسمت «برنامه‌ها» در منوی اصلی، با فهرستی از اپ‌های نصب‌شده روی گوشی مواجه می‌شوید. همان‌طور که از راهنمایی برنامه مشخص است، اگر تعداد برنامه‌های نصب‌شده روی گوشی زیاد است، می‌توانید با استفاده از دو گزینه‌ی مرتب‌سازی (فیلتر) و جست‌وجو، راحت‌تر اپ مورد نظر را پیدا کنید.

پس از انتخاب اپلیکیشن مورد نظر، به صفحه‌ای منتقل می‌شوید که می‌توانید در آن پس از انتخاب روز هفته، ساعات غیر مجاز استفاده از اپ را مشخص کنید.

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، بیشتر اپلیکیشن‌های Parental Control علاوه بر ایجاد محدودیت، برای نظارت یا به‌اصطلاح مانیتورینگ نیز استفاده می‌شوند. به همین دلیل با انتخاب هر اپ، می‌توانید مدت‌زمان استفاده‌شده از آن در روز را نیز مشاهده کنید.

اعمال محدودیت زمانی برای استفاده از اپلیکیشن‌ها در اپ Padvish Parental Control

محدودسازی و زمان‌بندی وای‌فای، دیتا، دوربین و بلوتوث

با رفتن به سایر قسمت‌های منوی اصلی مانند وای‌فای، دیتا، بلوتوث، دوربین و... با صفحه‌ای مشابه صفحه‌ی اپلیکیشن‌ها برای اعمال محدودیت مواجه می‌شوید.

باید توجه داشته باشید که برای محدود کردن دیتا، دستگاه اندرویدی شما باید روت شده باشد.

اعمال محدودیت استفاده از وای‌فای، دیتا و بلوتوث در اپ Padvish PC

علاوه‌بر محدود کردن اپ‌ها، می‌توان مدت زمان استفاده از آن‌ها را نیز مشاهده کرد

تنها منوی متفاوت در گزینه‌های صفحه‌ی اصلی، مربوط به موقعیت مکانی است. درواقع برخلاف سایر موارد، این گزینه مربوط به محدود کردن دسترسی دستگاه به سرویس لوکیشن نیست؛ بلکه یکی دیگر از قابلیت‌های «مانیتورینگ» اپ پرنتال کنترل پادویش و برای رصد کردن تاریخچه‌ی موقعیت‌های مکانی دستگاه است.

در صورت محدود کردن وای‌فای و مسدودسازی استفاده از دوربین، کاربر خردسال با ارورهای زیر مواجه خواهد شد:

تنظیمات برنامه

تنظیمات عمومی اپلیکیشن Parvish PC در منوی همبرگری بالا سمت راست اپ قرار گرفته است.

گزینه‌ی اول با نام «مدیریت مجوز» مربوط به خرید و فعال‌سازی مجوز استفاده از برنامه است و گزینه‌ی دوم با نام «ارتقا» همان‌طور که از نامش پیدا است، برای بررسی به‌روز بودن و آپدیت کردن برنامه استفاده می‌شود. 

اپ پرنتال کنترل پادویش تا ۲۰ روز مهلت استفاده رایگان دارد و پس از این مدت باید به خرید مجوز برنامه اقدام کنید.

منوی تنظیمات همان‌طور که انتظار می‌رود شامل مواردی چون انتخاب زبان و تغییر و بازیابی رمز عبور است. همچنین گزینه‌هایی برای مسدودسازی نصب برنامه‌های جدید و تعیین بازه‌ی زمانی موقعیت‌یابی در این منو خواهید یافت. با توجه به ماهیت امنیتی برنامه، برای حذف نصب اپلیکیشن پادویش پرنتال کنترل، تنها از این منو می‌توانید اقدام کنید.

با استفاده از گزینه‌ی «راهنما» می‌توانید راهنمای تصویری راه‌اندازی اولیه‌ی برنامه را دوباره مشاهده کنید. سایر گزینه‌های منوی همبرگری مانند ارتباط با ما، درباره‌ی ما و خروج دقیقا همان کاربردی را دارند که از آن‌ها انتظار می‌رود.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، با توجه به لزوم استفاده گسترده از نرم‌افزار شاد توسط دانش آموزان و نگرانی والدین به علت فعالیت طولانی‌مدت فرزندان با موبایل، استفاده از اپلیکیشن‌های نظارت بر استفاده فرزندان از موبایل بسیار ضروری به ‌نظر می‌رسد.

دانلود اپلیکیشن

گوگل پلی استور کافه بازار مایکت

شما کاربران محترم می‌توانید اپلیکیشن‌های محبوب خود را از طریق ایمیل [email protected] به زومیت معرفی کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات