امتیاز بهره‌وری مایکروسافت به‌عنوان ابزار نظارت بر کارمندان، مورد انتقاد قرار گرفت

دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
ابزار جدید «امتیاز بهره‌وری» مایکروسافت می‌تواند اطلاعاتی درباره‌ی استفاده‌ی کارمندان از سرویس‌هایی مانند ورد و مایکروسافت تیمز دراختیار مدیران شرکت قرار دهد و حتی روشن ‌شدن دوربین سیستم کارمندان را مشخص می‌کند.
تبلیغات

نظارت بر کار کارمندان توسط شرکت‌ها می‌تواند مزایا و معایبی داشته باشد. در صورت بهره‌وری پایین کارمندان، شرکت‌ها با نظارت بر کارشان می‌توانند مشکل را بررسی و آن را رفع کنند؛ اما در مجموع، افراد تمایل ندارند تحت نظارت شخص دیگر قرار بگیرند و این کار به‌نوعی تجاوز به حریم شخصی آن‌ها محسوب می‌شود.

اکتبر سال جاری، مایکروسافت در رویداد مجازی «ایگنایت ۲۰۲۰» ابزار امتیاز بهره‌وری (Productivity Score) را به‌عنوان راهکاری برای بهبود کیفیت فعالیت کارمندان معرفی کرد و از ۱۷ نوامبر (۲۷ آبان) برای سازمان‌ها عرضه شد.

درواقع، ابزار یادشده با هدف بررسی عملکرد سازمان طراحی شده است و برای سنجش بهره‌وری کارمندان، اطلاعاتی درباره‌ی فعالیت کارمندان در سرویس‌هایی از جمله ایمیل، اسکایپ، مایکروسافت تیمز، آوت‌لوک و اکسل جمع‌آوری می‌کند و دراختیار مدیران سازمان قرار می‌دهد. اطلاعات گردآوری‌شده این امکان را برای مدیران سازمان‌ها فراهم می‌کند تا کارمندانی را شناسایی کنند که فعالیت کمتری در گروه‌های مکالمات دارند، ایمیل‌های کمتر ارسال می‌کنند یا در اسناد کاری همکاری نمی‌کنند.

اخیرا ولفی کریستل، محقق و نویسنده‌ی اتریشی، ویژگی امتیاز بهره‌وری مایکروسافت را از بسیاری از جهات مسئله‌ساز دانست و با ارسال توییتی گفت:

این ویژگی به‌ جای معیار کیفیت واقعی کار کارمندان، بر اساس معیارهای دلخواه آن‌ها را قضاوت می‌کند. برای مثال، ممکن است یک دسته از کارمندان سریع‌تر کار کنند و درنتیجه، وقت اضافه‌ی بیشتری داشته باشند؛ اما از نظر ویژگی امتیاز بهره‌وری، آن‌ها به‌عنوان کارمندان «غیر مولد» شناسایی می‌شوند. در مقابل، افرادی هستند که زمان بیشتری برای انجام کاری صرف می‌کنند تا کار باکیفیت‌تری تحویل دهند. هردو دسته‌ی یادشده کارشان را به‌خوبی انجام داده‌اند و نباید توسط چنین سیستمی، امتیاز کمتری در بهره‌وری کسب ‌کنند.

به گفته‌ی کریستل،؛ کارفرمایان به‌طور فزاینده‌ای از متادیتای نرم‌افزار و دستگاه‌ها برای نظارت و بررسی عملکرد کارمندان استفاده می‌کنند و مایکروسافت ابزار آن را دراختیار آن‌ها قرار داده است.

ابزار امتیاز بهره ‌وری مایکروسافت

البته لزوما تمامی شرکت‌ها از ویژگی مورد بحث استفاده نمی‌کنند. سخنگوی مایکروسافت در بیانیه‌ای گفت:

امتیاز بهره‌وری به‌عنوان یک ویژگی انتخابی دراختیار سازمان‌ها قرار گرفته است تا به مدیران IT دیدگاه‌هایی درباره‌ی استفاده‌ از زیرساخت و فناوری ارائه دهد. این دیدگاه‌ها به سازمان‌ها کمک می‌کنند با رفع مشکلاتی مانند سرعت کم بوت شدن سیستم، اسناد مشترک ناکارآمد و اتصال ضعیف شبکه، از سرمایه‌گذاری در فناوری سازمان نهایت استفاده را ببرند. پس از ۲۸ روز، مجموعه‌ اطلاعاتی درباره‌ی هر کاربر ارائه می‌شود و مدیر IT می‌تواند به رفع نقص فنی و ارائه راهنمایی‌های لازم بپردازد.   

جرد اسپاتارو، معاون ارشد واحد مایکروسافت ۳۶۵، درباره‌ی نقض حریم خصوصی ویژگی نظارتی این اپلیکیشن گفت:

حفاظت از حریم خصوصی، عنصر اصلی ویژگی امتیاز بهره‌وری محسوب می‌شود و ما به آن پایبند هستیم. واضح‌تر بگویم امتیاز بهره‌وری، ابزار نظارت سازمانی نیست. این ویژگی راه‌ و روش جدید کارکردن را می‌یابد و برای کارمندان تجربه‌ی فناوری و همکاری بهتری فراهم می‌کند. برای حفظ حریم‌ خصوصی، اطلاعات کاربر به‌صورت امتیاز بهره‌وری در دوره‌ی ۲۸ روزه گردآوری می‌شود.

به‌ گفته‌ی دکتر کلودیا پاگلیاری، محقق جامعه و سلامت دیجیتال دانشگاه ادینبرو، نظارت شرکت‌ها بر کارمندان دورکار از زمان‌ شیوع ویروس کرونا افزایش یافته است. حال به‌ گفته‌ی کریستل ولفی، با توجه ‌به قوانین سختگیرانه‌ برای حفاظت داده و حریم خصوصی اتحادیه‌ی اروپا، احتمالا استفاده از ابزار امتیاز بهره‌وری مایکروسافت در برخی از کشورهای این منطقه ممنوع خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات