اپلیکیشن Messages اندروید به استاندارد RCS و رمزنگاری سرتاسری مجهز شد

شنبه ۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
گوگل رسما اعلام کرد پیام‌رسانیِ RCS به‌صورت گسترده به اندروید مسیجز (Android Messages) اضافه شده است. ازاین‌پس اندروید مسیجز رمزنگاری سرتاسری نیز دارد که اتفاق بسیار مهمی است.
تبلیغات

پس از دو سال، اکنون تمامی کاربران اندروید که ساکن خارج از روسیه و چین باشند، به استاندارد نسل بعد پیام‌رسانی دسترسی دارند که با SMS جایگزین می‌شود. گوگل در اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کرد پیام‌رسانیِ RCS را ازطریق اپلیکیشن Android Messages به تمامی کاربرانی ارائه می‌دهد که این اپلیکیشن را دانلود و از آن به‌عنوان اپلیکیشن پیش‌فرض برای ارسال پیامک استفاده کنند.

RCS مخفف Rich Communication Service مجموعه‌ای از استانداردهای ارتباطی است که SMS و MMS و تماس را پوشش می‌دهد. در استاندارد RCS، نحوه‌ی ارسال پیامک شباهت بسیار زیادی به ارسال پیام بر بستر اپلیکیشن‌های پیام‌رسان نظیر تلگرام و واتساپ و فیسبوک‌مسنجر دارد. استاندارد RCS در تلاش است پیامک‌فرستادن را به استانداردهای پیشرفته‌تر نزدیک‌تر کند. 

به‌گفته‌ی اهالی مانتین‌ویو، فناوری رمزنگاری سرتاسری (End-to-End Encryption) نیز به اپلیکیشن اندروید مسیجز اضافه می‌شود. بدین‌ترتیب پس از مدت‌ها انتظار، چت‌های یک ‌در ‌مقابل یک که بر بستر اندروید مسیجز انجام می‌شوند، به‌صورت پیش‌فرض از رمزنگاری سرتاسری بهره‌مند خواهند بود تا امنیت محتوای چت بسیار افزایش یابد. استفاده از رمزنگاری سرتاسری بدین‌معنی است که نه‌تنها اپراتور مخابراتی، بلکه گوگل نخواهد توانست محتوای چت را بخواند.

گوگل می‌گوید رمزنگاری سرتاسری فعلا دراختیار کسانی قرار می‌گیرد که در نسخه‌ی بتای عمومی اندروید مسیجز ثبت‌نام می‌کنند. فعال‌سازی رمزنگاری برای پیام‌رسانیِ RCS از اهمیت بسیاری برخوردار است. رمزنگاری سرتاسری یکی از قابلیت‌های امنیتی مهم امروزی است و اضافه‌شدن آن به RCS بدین‌معنی است که جایگزین پیشرفته‌ی SMS به‌صورت پیش‌فرض امنیت فراوانی روی گوشی‌های هوشمندی خواهد داشت که اکثر مردم دنیا از آن‌ها استفاده می‌کنند.

کسانی که از دیگر پلتفرم موبایلی، یعنی آیفون های اپل، استفاده می‌کنند، فعلا به استاندارد RCS دسترسی ندارند و دقیقا نمی‌دانیم که اپل در پی اضافه‌کردن RCS به پیام‌رسانیِ استاندارد آیفون‌ها است یا خیر. تحلیلگران می‌گویند اکنون استاندارد RCS به‌طورگسترده به زیرساخت‌های ارتباطی اپراتورها نفوذ کرده است و احتمالا در آینده‌ای نه‌چندان دور، اپل نیز سراغ استفاده از آن خواهد رفت. 

منسوخ‌شدن SMS و جایگزینی کامل با RCS صرفا در حالی رخ می‌دهد که تمامی برنامه‌های گوگل طبق انتظارات پیش بروند. از زمان اعلام نخستین اخبار درباره‌ی تبدیل RCS به استاندارد پیش‌فرض پیام‌رسانی بر بستر اندروید، این استاندارد سردرگم‌کننده آغاز به ‌کار کرد.

گوگل در ابتدا وظیفه‌ی اصلی را برعهده‌ی اپراتورهای مخابراتی جهانی گذاشته بود؛ اما نتیجه‌ی کار چنگی به‌دل نمی‌زد. حتی اپراتورهایی که پیام‌رسانی RCS را راه‌اندازی کرده بودند، با مشکلاتِ ناسازگاری دستگاه‌ها مواجه شدند. سال گذشته‌ی میلادی، اهالی مانتین‌ویو کم‌کم دست ‌به‌ کار شدند و به شماری از افراد ساکن در برخی مناطق دنیا امکان دادند خدمات RCS را مستقیما از خود گوگل دریافت کنند و منتظر فعال‌سازی اپراتور نمانند.

رمزنگاری سرتاسری فعلا به‌صورت بتا به چت‌های یک‌ در مقابل‌ یک اندروید مسیجز اضافه شده است

پس از یک سال، گوگل سرانجام تأیید کرد فرایند روی‌کارآوردن پیام‌رسانی RCS تکمیل شده و این استاندارد در اپلیکیشن اندروید مسیجز به‌صورت جهانی دردسترس قرار دارد. گوگل دقیق‌تر می‌گوید RCS در تمامی جاهایی آغاز به ‌کار کرده که این شرکت سرویس‌دهی می‌کند و این یعنی استاندارد جدید چینی‌ها را شامل نمی‌شود. در برخی مناطق و برخی اپراتورهای خاص،‌ خدمات RCS برعهده‌ی اپراتورها قرار داده شده است.

آغاز به ‌کار گسترده‌ی RCS خبر مهمی است؛ ولی شکی نداریم که اضافه‌شدن رمزنگاری سرتاسری به پیام‌رسانیِ RCS اهمیت بیشتری دارد. گوگل می‌گوید رمزنگاری سرتاسری ماه جاری به‌صورت بتا آغاز به ‌کار می‌کند و فعلا زمان دقیق اضافه‌شدن این فناوری به اپلیکیشن اصلی را نمی‌دانیم. ازطریق گوگل‌پلی می‌توانید برای ثبت‌نام در نسخه‌ی بتای عمومی اندروید مسیجز اقدام کنید؛ اما پیش از انجام این کار توجه کنید که گوگل همچون همیشه این قابلیت را به‌صورت مرحله‌ای منتشر می‌کند؛ به‌همین‌دلیل، ممکن است به‌سرعت آن را دریافت نکنید. 

رمزنگاری سرتاسری قرار است صرفا در چت‌های یک ‌در مقابل‌ یک کار کند و شرط اصلی این است که هر دو کاربرِ اندروید مسیجز جدیدترین به‌روزرسانی را دریافت کرده باشند. اضافه‌کردن رمزنگاری سرتاسری به چت‌های گروهی مشکلات بسیار زیادی پیش روی گوگل می‌گذارد؛ به‌همین‌دلیل، این شرکت فعلا زمان دقیق اضافه‌شدن رمزنگاری سرتاسری به چت‌های گروهی را اعلام نکرده است.

نسخه‌ی وب اندروید مسیجز در نقش درگاهی برای نسخه‌ی موبایلی اپلیکیشن عمل می‌کند؛ ازاین‌رو، همچون سیگنال و واتساپ پیام‌هایی که ازطریق نسخه‌ی وب ارسال کنید، رمزنگاری سرتاسری را شامل می‌شود. گوگل می‌گوید همچون واتساپ، برای پیاده‌سازی رمزنگاری سرتاسری سراغ پروتکل سیگنال (Signal Protocol) رفته است. این نکته را مدنظر قرار دهید که منظور از پروتکل سینگال کدی است که برای پیاده‌سازی رمزنگاری استفاده شده و بدین‌معنی نیست که واتساپ و سیگنال و اندروید مسیجز می‌توانند باهم ارتباط برقرار کنند.

اگر به کسی پیام دهید که از اندروید مسیجز به‌عنوان اپلیکیشن پیش‌فرض پیامک بهره نمی‌برد و برای مثال از سامسونگ مسیجز (Samsung Messages) یا حتی گوشی‌های آیفون استفاده می‌کند، فرایند پیام‌رسانی SMS یا RCS بدون رمزنگاری بی‌اشکال انجام می‌شود. از‌آنجاکه تمامی قابلیت‌های پیشرفته‌ی اندروید مسیجز به‌جای سرورهای ابری مستقیما درون خود اپلیکیشن گنجانده شده‌اند، فعال‌سازی رمزنگاری سرتاسری باعث بروز مشکل در اپلیکیشن‌های دیگر نمی‌شود. بهتر است به قابلیت‌های جدید RCS به‌عنوان ادامه‌ی مسیری نگاه کنید که گوگل در پیش گرفته است، نه تکمیل کامل پروژه. بسیاری از قابلیت‌ها در دنیای فناوری لحظات بزرگی سپری می‌کنند و به‌‌سرعت دردسترس قرار می‌گیرند و آثار بسیار مهمی روی تجربه‌ی کاربری می‌گذارند؛ اما RCS جزو آن‌ها نیست. 

این نخستین‌باری نیست که گوگل از رمزنگاری سرتاسری در پیام‌رسان‌هایش استفاده می‌کند؛ زیرا در سال ۲۰۱۶ نیز، این شرکت اپلیکیشن الو (Allo) را با رمزنگاری سرتاسری معرفی کرد‌. بااین‌حال، این قابلیت در الو صرفا در حالی دردسترس قرار می‌گرفت که کاربران به‌صورت دستی آن را فعال کنند. دو سال بعد، گوگل به فعالیت الو خاتمه داد. گوگل در‌باره‌ی RCS می‌گوید: «مکالمه‌های واجدشرایط به‌صورت خودکار ارتقا پیدا می‌کنند تا با رمزنگاری سرتاسری سازگار شوند.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات