آمریکا در حال حاضر نمی‌تواند تیک‌تاک را مسدود کند

دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
کاربران تیک‌تاک در آمریکا فعلا می‌توانند با خیال راحت از این اپلیکیشن استفاده کنند و نگران مسدود شدن آن نباشند. یک قاضی فدرال ایالات متحده، فرمان ترامپ برای مسدود شدن تیک‌تاک را معلق کرده است.
تبلیغات

تیک‌تاک یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها در کشور آمریکا به‌حساب می‌آید که به کاربران اجازه می‌دهد فیلم‌ کوتاه درست کنند و آن را با دیگران به اشتراک بگذارند. این ویدئوها می‌توانند ۱۵ ثانیه یا یک دقیقه باشند. شهریورماه بود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، دستور اجرایی مسدود کردن تیک‌تاک را صادر کرد. البته شرطی هم برای ادامه فعالیت این اپلیکیشن گذاشت و آن شرط این بود که یک شرکت آمریکایی بتواند تیک‌تاک را خریداری کند. تیک‌تاک ماهانه ۸۰ میلیون کاربر آمریکایی دارد و به همین دلیل، دولت ایالات متحده اعلام کرده است که این اپلیکیشن اطلاعات کاربران آمریکایی را می‌دزدد و دراختیار دولت چین قرار می‌دهد. بااین‌حال شرکت ByteDance (مالک تیک‌تاک) در معامله‌ای که با شرکت‌های اوراکل و والمارت انجام داد، همچنان صاحب تیک‌تاک است. در این معامله اوراکل نزدیک به ۱۲٫۵ درصد سهام این شرکت خریده و مدیرعامل والمارت هم عضو هیئت‌مدیره ByteDance شده است. البته مدیران چینی فعلی این شرکت همچنان در سمت‌های خود حضور دارند و به فعالیت خود ادامه می‌دهند. این معامله همچنان منتظر تأیید دولت آمریکا است.

وندی بیتلستون، قاضی فدرال ایالات متحده، به این موضوع اشاره کرده که تعریف تهدید امنیت ملی توسط تیک‌تاک از نظر دولت آمریکا فرضی است.دولت خطر تیک‌تاک را بیشتر از منافع عمومی آن می‌داند. این قاضی فدرال اعلام کرد مسدود کردن تیک‌تاک می‌تواند به کاربرانی که از این اپلیکیشن استفاده می‌کنند، آسیب بزند. مسدود کردن تیک‌تاک باعث می‌شود شاکیان مسدود کردن این اپلیکیشن نتوانند با میلیون‌ها دنبال‌کننده و حتی اسپانسرهای مختلف در ارتباط باشند.

چند روز پیش وکیلی با ارائه‌ی شکایت سه نفر که در تیک‌تاک تولید محتوا می‌کردند، توانست نظر قاضی را جلب کند. آمبیکا کومار دوران (وکیلی که این سه نفر را به دادگاه آورده بود) با به تعویق افتادن طرح مسدود شدن تیک‌تاک ابراز رضایت کرد.

ترامپ اعلام کرده بود که در تاریخ ۱۲ نوامبر شرکت‌های آمریکایی نباید به تیک‌تاک خدمات بدهند. اگر شرکت ByteDance تا این تاریخ نتواند تیک‌تاک را واگذار کند، این سرویس در آمریکا مسدود خواهد شد. در شهریورماه گذشته یک قاضی دیگر در شهر واشنگتن مانع اجرا شدن بخشی از دستور ترامپ برای مسدود کردن تیک‌تاک شد؛ در این حکم به حذف بلافاصله تیک‌تاک از گوگل پلی و اپ استور اشاره شده بود.

شاکیان طرح ترامپ در واشنگتن همچنان قصد دارند مانع از اجرا شدن طرح ترامپ در تاریخ ۱۲ نوامبر شوند. تیم حقوقی تیک‌تاک با استناد به دستور قاضی در ایالت پنسیلوانیا، به این موضوع اشاره می‌کنند که دستور ترامپ خارج از اختیارات دولت است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات