گیمپ 2.10.22 با پشتیبانی از فرمت AVIF منتشر شد

یک‌شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
گیمپ ۲٫۱۰٫۲۲ رسما منتشر شد. این نسخه از گیمپ به پشتیبانی از فرمت تصویر AVIF مجهز است و بهتر از قبل می‌تواند از فایل‌های چندلایه‌ی TIFF خروجی بگیرد.
تبلیغات

فرایند توسعه‌ی گیمپ ۳٫۰ (GIMP 3.0) مدت‌ها است که انجام می‌شود و این نسخه هنوز به‌صورت رسمی دردسترس قرار نگرفته است. درفاصله‌ی باقی‌مانده تا انتشار گیمپ ۳٫۰، توسعه‌دهنده‌ی این نرم‌افزار متن‌ باز هر چندوقت ‌یک‌بار نسخه‌ی پایدار ۲٫۱۰٫x را با برخی بهبودها منتشر می‌کند. جدیدترین نسخه‌ی گیمپ، نسخه‌ی ۲٫۱۰٫۲۲ است که از فرمت تصویر AVIF برپایه‌ی AV1 برای وارد کردن داده و خروجی گرفتن پشتیبانی می‌کند. توسعه‌دهنده‌ی گیمپ در بخش توضیحات گیمپ ۲٫۱۰٫۲۲، این نسخه را «رفع‌کننده‌ی باگ‌ها» ‌معرفی می‌کند. 

مهم‌ترین نکته درباره‌ی گیمپ ۲٫۱۰٫۲۲ را می‌توانیم پشتیبانی آن از AVIF به‌حساب بیاوریم؛ AVIF فرمت تصویر کاربرد و آینده‌داری است که بر پایه‌ی فناوری AV1 (که حق استفاده از آن به ‌رایگان ارائه می‌شود) ساخته شده. AVIF نسخه‌ای از فرمت HEIF (که توسط دستگاه‌های اپل رواج پیدا کرد) محسوب می‌شود و اکثر تحلیلگران معتقدند AVIF فرمت بعدی مهم در تصاویر وب است.

مرورگرهای وب معروف نظیر موزیلا فایرفاکس و گوگل کروم از مدت‌ها پیش به پشتیبانی از فرمت AVIF مجهز شده‌اند. هرچه زمان می‌گذرد، تعداد بیشتری از نرم‌افزارهای حوزه‌ی تصویر به پشتیبانی از AVIF مجهز می‌شوند. با گیمپ ۲٫۱۰٫۲۲، تصاویر AVIF را می‌توان برای وارد کردن اطلاعات (ایمپورت) به درون گیمپ و خروجی گرفتن (اکسپورت) مورد استفاده قرار داد.

نرم‌افزار عکس GIMP

درکنار این‌ها GIMP 2.10.22 پشتیبانی از فرمت HEIC را بهبود می‌بخشد و برخی تغییرات دیگر نیز به ‌خود می‌بیند تا تجربه‌ی کاربری بهتری ارائه دهد. بر اساس اعلام رسمی، گیمپ ۲٫۱۰٫۲۲ فرایند خروجی گرفتن از فایل‌های چندلایه‌ی TIFF را بهتر انجام می‌دهد. درضمن این نسخه از گیمپ، بهتر از قبل از فرمت Adobe PSP پشتیبانی به‌عمل می‌آورد و داده‌های جهت‌یابی را در متادیتاهای EXIF بهتر مدیریت می‌کند. گیمپ جدید پشتیبانی بهتری از فرمت psp. که توسط Paint Shop Pro استفاده می‌شود ارائه می‌دهد. گیمپ ۲٫۱۰٫۲۲ برخی تغییرات جزئی دیگر نیز نظیر اضافه شدن گزینه‌ی Sample Merged در ابزار GEGL به ‌خود دیده است.

جزئیات بیشتر درباره‌ی گیمپ ۲٫۱۰٫۲۲ و لینک دانلود آن را می‌توانید در اینجا پیدا کنید. گیمپ نرم‌افزاری رایگان و متن ‌باز است که برای سیستم‌های عامل ویندوز و مک OS و لینوکس دردسترس قرار دارد. کاربران لینوکس می‌توانند جدیدترین نسخه‌ی گیمپ را از فلت‌هاب دانلود کنند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات