کاربران در سه ماهه‌ی سوم سال، ۲۸ میلیارد دلار برای اپلیکیشن‌ها هزینه کردند

جمعه ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
باتوجه‌به دنیاگیری کرونا و خانه‌نشین شدن بسیاری از افراد در سراسر جهان، کاربران موبایل تنها در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۲۰، بیش از ۲۸ میلیارد دلار صرف اپلیکیشن‌های مختلف کردند.
تبلیغات

استفاده از گوشی هوشمند در طول دنیاگیری کرونا به دلیل قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی و قرنطینه به بالاترین سطح خود رسیده است. کاربرها بیش از گذشته برای کار، مدرسه و روابط اجتماعی به اپلیکیشن‌های آنلاین روی آورده‌اند. در سه‌ماهه‌ی سوم سال، کاربران هزینه و زمان زیادی را به اپلیکیشن‌ها اختصاص دادند.

طبق گزارش جدید از App Annie، کاربران سراسر جهان در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۳۳ میلیارد اپلیکیشن جدید دانلود کردند و ۲۸ میلیارد دلار برای این اپلیکیشن‌ها هزینه کردند که افزایش ۲۰ درصدی در مقایسه با سال پیش را نشان می‌دهد. آن‌ها همچنین در ماه‌های جولای، آگوست و سپتامبر ۲۰۲۰، مجموعا ۱۸۰ میلیارد ساعت صرف کار با اپلیکیشن‌ها کردند که نشان از افزایش ۲۵ درصدی مدت‌زمان استفاده از اپ‌ها در مقایسه به سال گذشته دارد.

براساس گزارش‌های قبلی سازمان‌های تحلیل داده‌های موبایل، دنیاگیری کرونا تأثیر پایداری بر استفاده از تلفن و دستگاه‌های هوشمند خواهد داشت. این روند در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۰ شدت گرفت؛ به‌طوری که کل گرایش‌های عمده‌ به سمت گوشی‌های هوشمند افزایش یافتند.

آمار دانلود سالانه‌ی گوگل پلی، ۱۰ درصد رشد داشت؛ به‌طوری که از مجموع ۳۳ میلیارد دانلود، ۲۵ میلیارد آن متعلق به سه‌ماهه‌ی سوم بود. تعداد دانلودهای iOS هم با رشد ۲۰ درصدی به سقف تقریبا ۹ میلیارد دانلود رسید. اپلیکیشن‌های غیربازی در گوگل پلی، ۵۵ درصد از دانلودها را تشکیل می‌دهند. این آمار برای اپلیکیشن‌های غیر بازی iOS تقریبا به ۷۰ درصد می‌رسد.

بازارهای برتر دانلود گوگل پلی، هند و برزیل و برای iOS، ایالات متحده و چین هستد. هند، برزیل و مکزیک از عامل‌های اصلی رشد چشمگیر دانلودهای گوگل پلی بودند، از طرفی هند و کره‌ی جنوبی برای iOS از جمله دو کشور با بیشترین دانلود بودند. رشد چشمگیر دانلود در این پلتفرم‌ها رابطه‌ی مستقیمی با دنیاگیری کرونا دارد.

برای مثال با روی آوردن دانش‌آموزان مکزیک به آموزش آنلاین، آمار دانلود اپلیکیشن‌های آموزشی ۲۵ درصد و اپلیکیشن‌های کتابخانه‌ای، ۲۷ درصد افزایش یافتند. از طرفی کاربران آمریکایی به دلیل تعطیلی کسب‌وکارها برای فعالیت بیشتر به فضای خارجی روی آوردند به همین دلیل آمار دانلود اپلیکیشن‌های سفر، مسیریابی و آب‌و‌هوا به ترتیب ۵۰، ۲۵ و ۱۵ درصد افزایش یافتند.

روی‌هم‌رفته اپلیکیشن‌های بازی، ابزارها و سرگرمی، بیشترین آمار گوگل پلی را به خود اختصاص می‌دهند. در دنیای iOS هم اپلیکیشن‌های بازی، عکس و ویدئو و سرگرمی در صدر باقی ماندند. کاربران در سه‌ماهه‌ی سوم امسال، نزدیک به ۲۸ میلیارد دلار برای اپلیکیشن‌ها هزینه کردند که بیشترین آمار ثبت‌شده تا امروز است.

کاربران iOS با صرف هزینه‌ی ۱۸ میلیارد دلار، رشد ۲۰ درصدی سالیانه را برای اپلیکیشن‌های iOS به ارمغان آوردند و کاربران گوگل پلی با صرف هزینه‌ی ۱۰ میلیارد دلار، افزایش ۳۵ درصدی را به‌دنبال داشتند. به دلیل وجود طرح‌های اشتراکی، ۳۵ درصد هزینه‌ها به اپلیکیشن‌های غیربازی iOS و ۲۰ درصد به گوگل پلی اختصاص یافتند.

بهترین بازارهای پولی، کشورهای ایالات متحده و ژاپن برای اپل استور و کره‌ی جنوبی برای گوگل پلی بودند. افزایش پرداخت پولی برای اپلیکیشن‌ها رابطه‌ی مستقیمی با دنیاگیری و پیامدهای آن دارد. برای مثال اپلیکیشن‌های سرگرمی و اجتماعی بزرگ‌ترین بازار پولی را در گوگل پلی به خود اختصاص دادند و در زمینه‌ی سرگرمی بیشتری سرمایه‌ها به سمت اپلیکیشن‌های استریم مثل Disney+، Twitch، Globo Play و HBO Max جذب شدند. این اپلیکیشن‌ها به دلیل خانه‌نشینی کاربران در طول دنیاگیری کرونا به سود زیادی رسیدند.

در دنیای iOS، اپلیکیشن‌های سرگرمی، عکس و ویدئو از بهترین منابع جذب سرمایه بودند. باتوجه‌به قوانین قرنطینه، صرف هزینه برای اپلیکیشن‌های ورزشی از سه‌ماهه‌ی گذشته ۵۵ درصد رشد کرد. درعین‌حال اپلیکیشن تیک تاک، رتبه‌ی دوم سرمایه‌گذاری‌های خارج از بازی را به خود اختصاص داد. خارج از حوزه‌ی بازی، اپلیکیشن‌های دیگری مثل سرویس کمیک پیکوما، یوتیوب، تیندر و AbemaTV در جذب پول موفق عمل کردند.

اپلیکیشن تیندر در سه‌ ماهه‌ی سوم سال، با وجود دنیاگیری کرونا به رتبه‌ی اول جذب سرمایه‌ی کاربران و اپلیکیشن Disney+ به رتبه‌ی چهارم رسید. از نظر فعالیت ماهیانه‌ی کاربران، فیسبوک صدرنشین است. فیسبوک، واتساپ، مسنجر و اینستاگرام به ترتیب رتبه‌های یک تا چهار را به خود اختصاص دادند. آمازون، توییتر، نتلفلیکس، اسپاتیفای، تیک تاک و تلگرام در رتبه‌‌های بعدی قرار دارند.

مخاطب اپلیکیشن‌های بازی هم از ابتدای دنیاگیری تاکنون افزایش یافته‌اند؛ به‌طوری‌که تعداد دانلود برای سه‌ماهه‌ی دوم به یک میلیارد رسید. طبق پیش‌بینی‌ها تا انتهای سال آمار بازی‌های گوشی هوشمند از بازی‌های دسکتاپ و کنسول پیشی خواهد گرفت. تعداد دانلود بازی در گوگل پلی در طول سه‌ماهه‌ی سوم به ۱۴ میلیارد و برای iOS به ۲٫۶ میلیارد دانلود رسید. به همین دلیل گوگل پلی بیشترین سهم دانلود بازی را به خود اختصاص داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات