اعتراض توسعه‌دهندگان ژاپنی به قوانین اپ استور اپل

شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
بلومبرگ در گزارشی نوشت جامعه‌ی توسعه‌دهندگان ژاپنی بازی‌های موبایلی از سیاست‌های اپل برای اپ استور انتقاد کرده است. ظاهرا توسعه‌دهندگان ژاپنی به روند تأیید اپلیکیشن‌ها به‌شدت معترض هستند.
تبلیغات

تصمیم اپیک‌گیمز برای کشاندن اپل به دادگاه به‌دلیل سیاست‌های این شرکت درقبال فروشگاه اپلیکیشن‌محور اپ‌استور (Apple App tore) ظاهرا باعث ایجاد موجی از تحقیقات گسترده‌ی صنعت بازی ژاپن شده است. نهادهای حاضر در بازار عظیم بازی در ژاپن شکایت‌های جدیدی علیه اپل مطرح کرده‌اند و سؤالاتی برای چگونگی مقابله با تسلط بیش‌از‌حد اپل بر بازار کرده‌اند.

رسانه‌ی معتبر بلومبرگ در گزارشی اختصاصی به‌نقل از منابعی آگاه می‌نویسد اپیک‌گیمز، توسعه‌دهنده‌ی بازی محبوب فورتنایت، در شکایت خود روی کارمزد ۳۰ درصدی اپ‌استور متمرکز است؛ اما استودیوهای بازی‌سازی ژاپنی نگرانی‌های گسترده‌تری درباره‌ی فعالیت‌های اپل دارند. بازی‌سازان ژاپنی معتقد هستند اپل مدت‌ها است قوانین وضع‌شده برای اپ‌استور را برای همه‌ی شرکت‌ها عادلانه اجرا نمی‌کند و گاهی اوقات تصمیمات ‌پیش‌بینی‌ناپذیری در قبال برخی از محتوا می‌گیرد. همچنین، این بازی‌سازان مدعی هستند که اپل ارتباطات تنگاتنگی با آن‌ها برقرار نمی‌کند. بلومبرگ می‌گوید این اطلاعات را از بیش از ۱۲ نفر دریافت کرده است که از این ماجرا باخبر هستند. 

نهاد رگولاتوری ژاپن در حوزه‌ی قوانین ضدانحصار (آنتی‌تراست) در گفت‌و‌گو با بلومبرگ اعلام کرد که قصد دارد تحقیقات خود درباره‌ی رفتارهای اپل را افزایش دهد تا درصورت امکان، با اپل وارد نبرد قانونی شود. همچنین، مدیران اجرایی شرکت‌های ژاپنی که مدت‌ها است به‌دلیل ترسیدن از مقابله‌به‌مثل اپل دربرابر این قوانین سکوت کرده‌اند، علنا به قوانین اپل اعتراض می‌کنند. بنیان‌گذار و مدیرعامل استودیو بازی‌سازی ژاپنی Gumi با انتشار پستی جدید در صفحه‌ی فیسبوک خود نوشت: «از ته قلبم امیدوارم که اپیک‌گیمز [در جنگ حقوقی با اپل] برنده شود.»

مدیرعامل استودیو بازی‌سازی ژاپنی Gumi: از ته قلبم امیدوارم اپیک‌گیمز برنده‌ی دادگاه شود

بررسی‌ها نشان می‌دهد که امروزه اپل و گوگل با فروشگاه‌های آنلاین اپ‌استور و پلی‌استور کاملا بر بازار اپلیکیشن‌های موبایلی مسلط هستند و قوانینی که بخواهند، وضع می‌کنند. البته این گفته برای بازار چین صدق نمی‌کند و تسلط اپل و گوگل بیشتر درباره‌ی بازارهای خارج از چین مطرح می‌شود.

هر ناشری که بخواهد بازی‌اش روی آیفون‌ها یا گوشی‌های اندرویدی زیادی ‌اجرایی باشد، مجبور است آن را ازطریق پلتفرم‌های اپ‌استور و پلی‌استور منتشر کند. با انتشار بازی روی این پلتفرم‌ها، ناشر باید بخشی از درآمدی که از فروش بازی و آیتم‌های درون آن به‌دست می‌آورد، به اپل و گوگل ارائه دهد. 

آمار نشان می‌دهد بازی فورتنایت در طول هرسال بیش از یک‌میلیارد دلار ازطریق خرید درون‌برنامه‌ای درآمد برای اپیک‌گیمز به‌ارمغان می‌آورد. این شرکت با اعتراض مستقیم به سیاست‌های اپل و گوگل برای فروشگاه‌های اپلیکیشن‌محورشان از هر دو شرکت شکایت کرد. اپیک‌گیمز به‌عنوان اقدامی انتقادی، درگاه پرداخت مستقیم به فورتنایت اضافه کرد تا قوانین اپل و گوگل را دور بزند که درنتیجه‌ی این اقدام، بازی فورتنایت از دو فروشگاه یادشده حذف شد. اپیک‌گیمز معتقد است که باید حق فروش آیتم‌های درونی فورتنایت را مستقیما به کاربران داشته باشد و پولی به اپل و گوگل ندهد.

اپل و گوگل در دادگاه توضیحاتی درباره‌ی اتهامات مطرح‌شده‌ی اپیک‌گیمز ارائه دادند. اپل می‌گوید با درنظرگرفتن امنیتی که برای اپ‌استور تأمین می‌کند و حمایتی که به توسعه‌دهندگان ارائه می‌دهد، دریافت کارمزد ۳۰ درصدی منطقی و عادلانه است. اپ‌استور یک‌میلیارد نفر کاربر دارد و بستر بسیار بزرگی برای دیده‌شدن اپلیکیشن‌ها فراهم می‌کند. 

آیفون سالانه درآمد درخورتوجهی عاید استودیوهایی می‌کند که در ژاپن مشغول تولید بازی هستند. برخی شرکت‌های شناخته‌شده‌ی صنعت بازی‌های ویدئویی، ازجمله اسکوئر انیکس (Square Enix)، در ژاپن حضور دارند. آمار نشان می‌دهد که اسکوئر انیکس ۴۰ درصد از کل درآمدش را از بازی‌های موبایل کسب می‌‌کند. به‌علاوه، بازی Fate/Grand Order که ژاپنی‌ها ساخته‌اند، چندین میلیارد دلار درآمد به‌ارمغان آورده است.

توسعه‌دهندگان می‌گویند قوانین اپ‌استور سرسختانه‌تر از پلی‌استور است

با ۷۰۲،۰۰۰ توسعه‌دهنده‌ی ثبت‌شده، ژاپن محفل یکی از جوامع توسعه‌دهنده‌‌ی نوآور است. مطالعه‌ای جدید نشان داد واحد تجاری اپ‌استور در ژاپن توانسته در سال گذشته‌ی میلادی ۳۷ میلیارد دلار درآمدزایی کند که از این مقدار، ۱۱ میلیارد دلار به تجهیزات و سرویس‌های دیجیتالی و ۲۴ میلیون دلار به تجهیزات و سرویس‌های فیزیکی و ۲ میلیارد دلار به تبلیغات درون بازی‌ها مربوط است. 

توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدئویی می‌گویند قوانین اپ‌استور در‌مقایسه‌با پلی‌استور مشکلات بیشتری پیش‌ روی آن‌ها قرار می‌دهد. به‌گفته‌ی این توسعه‌دهندگان، اپل روندی مبهم و غیرمنطقی برای بررسی صلاحیت اپلیکیشن‌ها برای انتشار روی اپ‌استور در پیش می‌گیرد. یکی از توسعه‌دهندگان ژاپنی می‌گوید اپل در اغلب اوقات با تکرار مکررات و کشاندن پرونده به دادگاه، به درخواست توسعه‌دهندگان پاسخ می‌دهد. 

در چند وقت اخیر، انتقادات به سیاست‌های اپل درقبال اپ‌استور به بیشترین حد خود رسیده و شرکت‌های مختلفی به رفتار اپل اعتراض کرده‌اند. اپل بارها ادعاهای مطرح‌شده را نادرست دانسته و مدعی شده تمام سیاست‌هایش عادلانه است. درنهایت، خواهیم دید که ماجرای اختلاف بین اپل و توسعه‌دهندگان به کجا ختم می‌شود؛ شکایتی که با شکایت قانونی اپیک‌گیمز وارد مرحله‌ای جدید شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات